بحران دارو در کشور؛ ۲۰۰ قلم دارو کم‌یاب شد

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، بازار داروی کشور دوباره وارد بحران شده و به نظر می‌رسد کم‌بودهای دارویی خیلی زود خودنمایی کرده است.


خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در گزارشی پیرامون بحران زودرس دارو نوشت: «سه ماه از سال ۱۴۰۲ گذشت و بازار دارویی کشور، خیلی زودتر از سال گذشته وارد بحران شد. چالشی که قابل پیش‌بینی بود، زیرا دست‌اندرکاران صنعت دارو، این موضوع را هشدار داده بودند.»
بر اساس این گزارش، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران که سال گذشته مدعی شده بود بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارویاری فقط برای سه ماه از سال کفایت می‌کند؛ در روزهای اخیر عنوان کرده که کم‌بودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم رسیده است.
عبده زاده گفته است: «این وضعیت از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و همه دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که در ماه‌های خرداد و تیر قرار است با افزایش کم‌بود دارو مواجه شویم.»
همان‌گونه که محمد عبده زاده گفته بود، پس از تعیین بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی برای سال ۱۴۰۲ بارها درباره بروز بحران هشدار داده شده بود.
در همین رابطه همایون سامه‌یح نماینده مجلس جمهوری اسلامی مجدداً درباره بحران کم‌بود دارو و تجهیزات پزشکی در ماه‌های آینده هشدار داده بود.
همایون سامه‌یح عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرده بود که پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به‌شدت اضافه خواهد شد.
پیش از او نیز مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر اسبق بهداشت دولت جمهوری اسلامی در اوایل فروردین‌ماه درباره بدتر شدن وضعیت تأمین دارو در سال ۱۴۰۲ هشدار داد و گفت دارو کم‌یاب‌تر و گران‌تر خواهد شد.
پزشکیان عنوان کرد که در سال گذشته دولت آن مقدار پولی که لازم بود برای واردات دارو بدهد، تخصیص نداد. از سوی دیگر با تورم شدید مواجه شدیم، لذا شهروندان مجبور بودند بیشتر برای خرید دارو هزینه کنند و هم با کم‌بود دارو مواجه شدیم هم با گرانی دارو، اما شرایط در سال جدید بدتر خواهد شد.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران همچنین افزود: در حال حاضر برخی داروهای سرپایی در داروخانه‌ها کم‌یاب شده که از جمله آن می‌توان به شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره‌های چشمی اشاره کرد. همچنین داروهای اتاق عمل، آلبومین و ...، نیز در بخش بستری دچار کم‌بود شده است.
عبده ‌زاده گفت: «بسیاری از کالاهای وارداتی زمان ساخت دارند و بسیاری از مواد اولیه وارداتی مانند مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از زمان تخصیص ارز تا زمانی که به آزمایشگاه و خط تولید برسد به حدود سه تا چهار ماه زمان نیاز دارند و بنابراین حتا اگر امروز نیز تخصیص ارز صورت بگیرد به چند ماه زمان برای تولید دارو نیاز است که در این فاصله، دسترسی بیماران به داروها کاهش می‌یابد.»
عبده زاده افزود: «موقعی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از افرادی که تخصص ندارند مشورت می‌گیرند و قانون‌گذاری می‌کنند، همین می‌شود. ما این وضعیت را پارسال هم گزارش کردیم که دارو یک پروسه چندماهه است، اگر آن موقع قوانین به نحوی تعیین و ابلاغ می‌شد و مجریان همه به وظایف خودشان عمل می‌کردند ما دچار این چالش نبودیم.»
بحران دارو سال گذشته نیز به یکی از مشکلات اساسی بیماران تبدیل شد بطوریکه روزنامه اصول‌گرای همشهری زمستان سال قبل در گزارشی مجبور به پذیرش وجود بحران در کشور شد و در مورد وضعیت داروها در سال گذشته نوشته بود که «کم‌بودهای دارویی به‌خصوص آنتی‌بیوتیک در سراسر کشور از تیرماه امسال شروع شد و در آبان به اوج خود رسید.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231134
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
861
1418
9184
1220432
12213
16017
1231134

آی‌پی شما: 18.224.33.107
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403