کشتی‌ها با مقصد روسیه هدف نظامی محسوب می‌شوند

وزارت دفاع اوکراین با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که از امروز جمعه ۳۰ تیرماه تمامی کشتی‌هایی که به مقصد بنادر روسیه یا بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه در دریای سیاه حرکت می‌کنند را به‌عنوان هدف نظامی در نظر خواهد گرفت.


در این بیانیه آمده است که اوکراین کشتی‌هایی را که به‌سوی بنادر دریایی روسیه یا بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه در دریای سیاه حرکت می‌کنند کشتی‌های «حامل محموله نظامی با تمام خطرات مربوطه» محسوب خواهد کرد.
این اقدام کی‌یف واکنشی به تهدید روسیه است که به تازگی اعلام کرد از روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، تمامی کشتی‌هایی که از دریای سیاه به بنادر اوکراین سفر می‌کنند را به عنوان حامل‌های بالقوه محموله‌های نظامی در نظر خواهد گرفت.
در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است که روسیه بار دیگر حق جهانی کشتی‌رانی آزاد را نقض کرده و امنیت خوراکی بین‌المللی را با گرسنه نگه‌داشتن میلیون‌ها نفر عمداً تضعیف کرده است و مسوولیت «تمامی مخاطرات» مربوط به تصمیمات اخیر مبنی بر حرکت کشتی‌های نظامی در دریای سیاه را متوجه دولت روسیه عنوان کرده است.
کییف همچنین افزود که این اقدام گواهی است بر این که اوکراین این قدرت را دارد که تجاوزات روسیه در دریا را نیز دفع کند. کاخ سفید پیش‌تر ارتش روسیه را به آماده‌سازی برای حملات احتمالی به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه متهم کرده بود.
روسیه به تازگی ادامه اجرای توافق غلات با اوکراین را برای تسهیل صادرات از طریق بنادر دریای سیاه، به حالت تعلیق درآورد. عمده صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر این کشور در دریای سیاه و توسط کشتی انجام می‌گیرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد بخشی از توافق‌نامه ترکیه، اوکراین، سازمان ملل و مسکو برای صادرات غلات اوکراین که شامل رفع انسداد صادرات مواد خوراکی و کودهای شیمیایی روسیه، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین‌آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک بود اجرایی نشده و به همین دلیل روسیه این قرارداد را تعلیق می‌کند.  
خسارت به کنسولگری چین در اودسا با حمله هوایی روسیه
در حالی که مسکو باعث توقف صادرات غلات اوکراین شده، ارتش روسیه حملات موشکی و پهپادی خود به شهرهای مختلف اوکراین را ادامه می‌دهد.
در همین رابطه فرماندار شهر اودسا خبر داد که ساختمان کنسولگری چین در حمله موشکی و پهپادی روسیه به این شهر بندری در جنوب اوکراین آسیب‌ دیده است.
او با انتشار پیامی در تلگرام عنوان کرد: «متجاوز عمداً به زیرساخت‌های بندر ضربه می‌زند، ساختمان‌های اداری و مسکونی نزدیک و همچنین کنسولگری جمهوری خلق چین آسیب دیدند. این نشان می‌دهد دشمن به چیزی توجه نمی‌کند.»
همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که ۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی که در حمله هوایی روسیه به بندر اودسا نابود شده، برای ارسال به چین در نظر گرفته شده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231122
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
849
1418
9172
1220432
12201
16017
1231122

آی‌پی شما: 3.17.79.60
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403