احتمال بسیار وقوع یک جنگ دیگر با جمهوری آذربایجان

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که وقوع یک جنگ دیگر بین کشورش و جمهوری آذربایجان «بسیار محتمل» است.


نخست‌وزیر ارمنستان همچنین باکو را به «نسل‌کشی» در منطقه ناگورنو قره‌باغ متهم کرد. نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون دو بار بر سر کنترل این منطقه کوهستانی با یک‌دیگر جنگیده‌اند.
تنش‌ها بین ایروان و باکو از ابتدای ماه جاری در پی انسداد کوریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. این کوریدور تنها مسیر جاده‌ای بین منطقه ناگورنو قره‌باغ و ارمنستان است.
تلاش‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه طی ماه‌های گذشته برای عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان بی‌نتیجه بود.
انسداد کوریدور لاچین منجر به بحرانی انسانی در منطقه ناگورنو قره‌باغ شده است. ساکنان این منطقه که اکثر آن‌ها را ارامنه تشکیل می‌دهند با کم‌بود مواد خوراکی، دارو و قطع مکرر جریان برق روبه‌رو هستند.
نیکول پاشینیان درباره وضعیت منطقه ناگورنو قره‌باغ گفت: «این آماده‌سازی برای یک نسل‌کشی نیست، بلکه خود نسل‌کشی است که در جریان است.»
آخرین مناقشه نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ با شکست ایروان پایان یافت. نیروهای ارمنستان در پی این درگیری نظامی کنترل بخش‌هایی از منطقه ناگورنو قره‌باغ و اطراف آن را به جمهوری آذربایجان واگذار کردند.
به گفته نخست‌وزیر ارمنستان تا زمانی که کشورش با جمهوری آذربایجان به «توافق صلح» دست نیافته است وقوع جنگی دیگر بین دو کشور «بسیار محتمل» است. وی خواستار افزایش فشارهای خارجی بر باکو برای بازگشایی کوریدور لاچین شد.
روسیه که شماری از سربازانش به عنوان نیروهای حافظ صلح در منطقه حضور دارند تاکنون در مهار بحران موفق نبوده است. مسکو از سوی ارمنستان به «انفعال» و از سوی جمهوری آذربایجان به «عدم اجرای تعهداتش» متهم شده است.
در اولین جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حدود ۳۰ هزار نفر و در دومین جنگ در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵۰۰ نفر کشته شدند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231123
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
850
1418
9173
1220432
12202
16017
1231123

آی‌پی شما: 18.222.179.186
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403