تنش بر سر صدور غلات از اوکراین

روسیه برای چهارمین روز پی‌آپی به تأسیسات اوکراین برای صدور غلات حمله کرد.


ارتش روسیه همچنین تمرین‌هایی نظامی برای توقیف کشتی‌ها در دریای سیاه انجام داد. کی‌یف در پی خروج روسیه از توافق صدور غلات از اوکراین اعلام کرده است که محاصره دریایی بنادر خود را به چالش خواهد کشید.
اوله کیپر، فرماندار منطقه اودسا در پیام‌رسان تلگرام گفت: «متأسفانه پایانه‌های غلات متعلق به یک شرکت کشاورزی در منطقه اودسا مورد هدف قرار گرفت. دشمن ۱۰۰ تن نخود فرنگی و ۲۰ تن جو را نابود کرد.»
به گفته وی دو نفر در حمله روسیه به منطقه اودسا مجروح شدند. این در حالی است که به گفته مقام‌های اوکراینی در مجموع هفت نفر در حملات هوایی روسیه به مناطق مختلف اوکراین کشته شدند.
مسکو حملات صورت‌گرفته را اقدامی تلافی‌جویانه علیه حمله به پل منتهی به شبه جزیره کریمه خوانده است. روسیه همچنین اوکراین را متهم می‌کند که از مسیر دریایی امن که در چهارچوب توافق صدور غلات با میانجیگری سازمان ملل در نظر گرفته شده بود برای «حملات تروریستی» استفاده کرده است.
بنا به اعلام ارتش روسیه، ناوگان دریایی این کشور در دریای سیاه پرتاب راکت به سمت «هدف‌های شناور» را تمرین کرده است. مسکو تهدید کرده است که از نظر روسیه همه کشتی‌هایی که به سمت اوکراین حرکت می‌کنند از نظر روسیه حامل سلاح هستند.
اوکراین هم تهدید مشابهی را در مورد کشتی‌هایی که به سمت روسیه حرکت کنند مطرح کرده است.
این در حالی است که سازمان ملل متحد تهدیدهای صورت گرفته علیه کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه را «غیرقابل قبول» خوانده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است خروج روسیه از توافق در مورد صدور غلات از اوکراین را بررسی کند. گروه‌های فعال در امر امدادرسانی در سطح جهان هشدار داده‌اند که کشمکش بر سر صدور غلات از اوکراین می‌تواند ساکنان کشورهای فقیر را در معرض گرسنگی قرار دهد.
دولت روسیه روز جمعه تاکید کرد که نگرانی‌های کشورهای آفریقایی درباره صدور غلات از اوکراین را درک می‌کند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که سال گذشته در دستیابی روسیه و اوکراین به توافق بر سر صدور غلات نقش موثری داشت ابراز امیدواری کرده است که گفتگوها با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بتواند به احیای توافق کمک کند.
رئیس‌جمهوری روسیه قرار است ماه آینده م به ترکیه سفر کند. رهبران کشورهای غربی مسکو را متهم می‌کنند که با گروکشی در زمینه صدور غلات به دنبال کاستن از فشار تحریم‌های وضع شده در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230781
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
508
1418
8831
1220432
11860
16017
1230781

آی‌پی شما: 18.227.114.125
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403