عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان نمایش بی‌کفایتی دولت بایدن

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، درباره خروج از افغانستان همواره تلاش کرده است تا خود را به عنوان یک شخصی «شفاف» و «بی‌تقصیر» در این مسأله نشان دهد اما انتشار گزارشی از وزارت خارجه ایالات متحده، روایت بایدن را بی‌اعتبار می‌کند.


تصمیم برای خروج آمریکا از افغانستان پیش از دوره بایدن گرفته شده بود و تحت توافقاتی که توسط دولت قبلی امضا شده بود، انجام می‌شد. با ورود بایدن به سمت ریاست‌جمهوری، او این تصمیم را تأیید کرد و تاریخ نهایی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا را تعیین کرد.
بسیاری از ناظران بر این باورند که تصمیم بایدن برای خروج نیروهای نظامی از افغانستان بدون توافق و برنامه‌ریزی کافی صورت گرفت و این باعث شده
است که عملیات خروج مشکلات فراوانی داشته باشد.
وب‌سایت واشنگتن اگزمینر با انتشار گزارشی در این مورد نوشت: بازنگری وزارت امور خارجه در مورد عقب‌نشینی و تخلیه نیروهای آمریکایی، با دفاع مکرر بایدن و دولتش از عمل‌کردشان در این مورد در تناقض کامل است.  
به عنوان مثال، بایدن در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ گفت: «از ماه مارس، ما ۱۹ بار با آمریکایی‌ها در افغانستان تماس گرفتیم و پیشنهاد کردیم تا از افغانستان خارج شوند.» همچنین بایدن اساساً آمریکایی‌هایی را که در افغانستان سرگردان کرده بود، سرزنش کرد که به هشدارهای ظاهراً ثابت او برای خروج گوش ندادند.
 این یک ادعای مضحک است زیرا بایدن در آن زمان مدعی شده بود که طالبان قدرت را در کشور به دست نخواهند گرفت و وضعیت افغانستان مطلوب است.
وزارت خارجه در گزارشش این ادعاهای بایدن را رد کرده و نوشته است که دولت بایدن به‌خاطر «تغییر مداوم ره‌نمودها و پیام‌ها باعث سردرگمی شده بود.»
بایدن مدعی شده بود که دولت او وقتی پای خروج به میان می‌آمد «برای هر احتمالی برنامه‌ریزی کرده بود». گزارش وزارت امور خارجه می‌گوید که مقامات ارشد در سطح عالی «به‌اندازه کافی بدترین سناریوها و این‌که این سناریو‌ها چقدر سریع ممکن است اتفاق بیفتد» را بررسی نکرده‌اند.
این گزارش مجموعه‌ای از اشتباهات بایدن و دولت را نشان می‌دهد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را آشفته‌تر کرده است، از جمله قفل کردن سفارت در کابل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا (که دریافت اطلاعات طبقه‌بندی شده را برای کارکنان سفارت سخت‌تر کرد) و تلاش برای جابه‌جایی پرسنل سفارت را دشوارتر کرد.
در این گزارش آمده است: «به عبارت دیگر، بایدن و تیمش در هر مرحله عقب‌نشینی را با مشکل مواجه کردند. این عقب‌نشینی از ابتدا تا انتها نمایشی از بی‌کفایتی بود، صرف‌نظر از این‌که بایدن چگونه تلاش می‌کرد آن را پنهان کند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231128
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
855
1418
9178
1220432
12207
16017
1231128

آی‌پی شما: 3.144.202.167
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403