دولت سومالی دزدی دریایی است

دزدان دریایی سومالی مجدداً به لنج‌های ایرانی در آب‌های آزاد حمله کردند و ۳۶ صیاد را به گروگان گرفتند.


شرق با انتشار گزارشی خبر داد که این صیادان ۴ ماه پیش توسط دزدان دریایی سومالی به اسارت درآمدند و به نقل از «علیم افشار»، رئیس هیأت مدیره تعاونی صیادی چابهار نوشت که دزدان برای آزادی هر یک از این صیادان هزار دلار و در ازای هر یک از لنج‌های ایرانی ۲۰ هزار دلار درخواست کرده‌اند.
هنوز مشخص نیست که چرا طی چهار ماه گذشته خبری از وضعیت این ۳۶ صیاد اسیر شده به دست دزدان دریایی منتشر نشده بود.
به گفته رئیس هیأت مدیره تعاونی صیادی چابهار، ۴ ماه پیش چند لنج صیادی از «بندر چابهار» به سمت آب‌های آزاد حرکت کردند و هنگامی که لنج‌ها بازگشتند متوجه غیبت ۲ لنج شدیم. بعد از چند روز فیلم‌ها و فایل‌های صوتی به دست ما رسید که نشان می‌داد گویا باز هم صیادان در دام دزدان دریایی سومالی گرفتار شدند.
علیم افشار در ادامه سخنان خود دولت سومالی را نیز به هم‌دستی با دزدان دریایی متهم کرده و گفته است که «پیش از این تنها باید به دزدان دریایی باج‌وخراج می‌دادیم ولی حالا دولت سومالی هم به آن‌ها اضافه شده است.»
او برای اثبات سخنان خود به برخی فیلم‌های دریافتی اشاره کرده که آن را در اختیار روزنامه شرق نیز گذاشته است و گویا در آن صیادان ایرانی در دادگاهی محاکمه می‌شوند. این در حالی است که افشار تأکید کرده لنج‌های ایرانی در آب‌های آزاد بوده‌اند و نه آب‌های سومالی.
او همچنین شرایط صیادان ایرانی گروگان گرفته شده را ناگوار توصیف کرد و گفت: وضعیت زندان‌های دزدان دریایی بسیار سخت است و نه خوراکی به رفیقان ما می‌دهند و نه آب آشامیدنی. وضعیت نظافت در این زندان‌ها بسیار نگران کننده است و خطر بیماری و حتا مرگ بر اثر گرسنگی و تشنگی صیادان ایرانی را تهدید می‌کند.
این اولین باری نیست که دزدان دریایی لنج‌های ماهیگیری ایرانی را ربوده و صیادان را گروگان می‌گیرند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های نزدیک به حکومت از سال ۹۲ تا سال گذشته ۵۲ صیاد ایرانی در بند گروه‌های مختلف دزدان، تروریست‌ها و یا دولت‌های خودخوانده محلی در سومالی گرفتار شده‌اند. از این تعداد ۹ صیاد کشته شدند، چهار صیاد فرار کردند، ۳۹ تن از آنان نیز آزاد شدند.
سال گذشته ۱۴ نفر از این صیادان گروگان گرفته شده پس از ۸ سال آزاد شدند و روایت‌های دردآوری از دوران اسارت خود و مرگ دوستان‌شان بیان کردند.
به دنبال افزایش فعالیت‌های دزدان دریایی سومالی، جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که گشت‌های دریایی برای مقابله با این دزدان ترتیب داده و مانورهای متعددی نیز در این زمینه اجرا کرده و حتا فرمانده تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش در سال ۱۳۹۸ مدعی شده بود ایران موفق‌ترین کشور در مبارزه با دزدان دریایی است، با این حال مشخص نیست که چرا همچنان روند گروگان‌گیری صیادان ایرانی ادامه دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230820
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
547
1418
8870
1220432
11899
16017
1230820

آی‌پی شما: 18.191.132.194
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403