از ماجرای زیردریایی ناپدید شده گردشگران تایتانیک چه می‌دانیم؟

جستجو در اقیانوس اطلس شمالی برای یافتن زیردریایی «تیتان» که علاقه‌مندان به بازدید از لاشه‌ی کشتی تایتانیک را حمل می‌کرد، چندین روز ادامه داشت.


با گذشت زمان، نگرانی‌ها درباره‌ی سرنوشت سرنشینان «تیتان» نیز رو به افزایش بود به‌ویژه آن‌که زیردریایی تنها برای ۹۶ ساعت ذخیره‌ی اکسیژن داشت.
اما درباره‌ی چگونگی وقوع این حادثه و هویت سرنشینان این زیردریایی چه می‌دانیم؟
حادثه چگونه اتفاق افتاد؟
این زیردریایی ۶. ۵ متری سفر خود به اعماق اقیانوس اطلس را روز یک‌شنبه ۱۸ ژوئن آغاز کرد؛ اما کم‌تر از دو ساعت بعد از آغاز سفر تماس خود را با سطح از دست داد.
شرکت خصوصی آمریکایی «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» که مالک و اوپراتور این زیردریایی محسوب می‌شود، در اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مدتی است که نمی‌توانیم با یکی از زیردریایی‌های اکتشافی خود که در حال حاضر از محل غرق شدن کشتی تایتانیک بازدید می‌کند، ارتباط برقرار کنیم.»
بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت این شرکت آمده است، «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» از هر یک از مسافران این زیردریایی برای بازدید از لاشه کشتی تاریخی تایتانیک مبلغ ۲۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند.
سرنشینان زیردریایی چه کسانی بودند؟
این زیردریایی در مجموع ۵ سرنشین داشت که یکی از آن‌ها هامیش هاردینگ، تاجر ۵۸ ساله بریتانیایی و مالک شرکت هوانوردی تجاری Action Aviation  بود. پیش از این شرکت او در شبکه‌های اجتماعی خبر انجام چنین سفری را منتشر کرده بود.
هامیش هاردینگ که یک ماجراجو محسوب می‌شد، پیش از این سه رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرده بود.
رسانه‌های بریتانیایی او را که دو فرزند داشت و ساکن امارات عربی متحده بود، یک «میلیاردر» توصیف کرده‌اند که در دفاترش در دبی و لندن، به کار خرید و فروش انواع هواپیما مشغول بود.
یک سال پیش از این نیز هاردینگ به کمک شرکت «بلو اوریجین» به فضا سفر کرد.
علاوه بر او، یک تاجر پاکستانی به نام «شهزاده داوود» به همراه پسرش «سلیمان داوود» نیز در این زیردریایی حاضر بودند.
شهزاده داوود نایب رئیس شرکت Engro مستقر در کراچی بود که در بخش‌های انرژی، کشاورزی، پتروشیمی و مخابرات سرمایه‌گذاری می‌کند.
دو نفر دیگر شامل پل هنری نارژوله، غواص کهنه‌کار فرانسوی و متخصص کشتی غرق شده تایتانیک همچنین استاکتون راش، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» در کنار مسافران حضور داشتند.
کشتی کجا ناپدید شد؟
تیم جستجو کاوش در یک منطقه‌ی دورافتاده در اقیانوس اطلس شمالی شد؛ جایی که گفته می‌شود کشتی تایتانیک قرار دارد یعنی در ۶۵۰ کیلومتری سواحل نیوفاندلند کانادا و در عمق حدود ۴ هزار متری سطح آب.
گارد ساحلی ایالات متحده دو هواپیما و هم‌تایان کانادایی آن‌ها نیز یک هواپیما و یک کشتی را برای کمک به عملیات جستجو، به این منطقه فرستاده‌ بودند.
زمان یک عامل مهم است، زیرا کشتی حداکثر ۹۶ ساعت هوا برای پنج نفر داشت.
دریاسالار جان ماگر، از گارد ساحلی ایالات متحده روز دوشنبه در شهر بوستون به خبرنگاران گفت بود که معتقد است هنوز ۷۰ ساعت یا بیشتر زمان برای نجات سرنشینان این زیردریایی باقی مانده است. با این وجود هنوز هیچ گزارشی از مشاهده زیردریایی یا سیگنال‌های ارتباطی آن دریافت نشده بود.
چرا گردشگران علاقه‌مند به بازدید از تایتانیک بودند؟
کشتی بخار ۴۶ هزار تنی تایتانیک در آوریل سال ۱۹۱۲ م در حالی‌ که ۲۲۲۴ مسافر و خدمه به همراه داشت اولین سفر خود از انگلستان به نیویورک را آغاز کرد اما در میانه‌ی راه به کوه یخ برخورد کرد و غرق شد.
در پی این حادثه بیش از ۱۵۰۰ نفر از جمله برخی از مسافران سرمایه‌دار و اشراف آن دوران جان باختند آن هم درحالی که تایتانیک در آن زمان «غرق نشدنی» و معجزه عصر صنعت معرفی شده بود.
یک فیلم پرفروش نیز از این حادثه در سال ۱۹۹۷ م ساخته شد که به جذابیت‌های سفر به اعماق آب برای دیدن لاشه این کشتی افزود و به این ترتیب راه را برای ایجاد یک گردشگری زیرآبی پرسود اما پرمخاطره هموار کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231137
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
864
1418
9187
1220432
12216
16017
1231137

آی‌پی شما: 3.144.187.103
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403