واگنر دیگر برای روسیه نمی‌جنگد

شورش نافرجام جایگاه پوتین را تضعیف کرد

یک مقام نظامی ارشد روسیه اعلام کرد که با توجه به تحولات اخیر، گروه پیمان‌کار نظامی واگنر دیگر برای مسکو نمی‌جنگند.


آندری کارتاپولف، رئیس کمیته دفاعی روسیه در این خصوص تصریح کرد که مزدوران واگنر به ادامه مشارکت در جنگ اوکراین پایان خواهند داد.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر به درخواست مسکو برای پیوستن نیروهای تحت امرش به وزارت دفاع روسیه تن نداد و از امضای قراردادی در این خصوص با دولت روسیه امتناع کرد.
پریگوژین و نیروهایش علیه مسکو شورش کردند اما این اقدام نافرجام، سرانجام با توافقی برای تبعید او و نیروهایش به بلاروس به پایان رسید.
رئیس کمیته دفاعی روسیه یادآور شد رهبر مزدوران گروه واگنر از تصمیم کرملین مبنی بر قطع هم‌کاری مطلع شده است.
وی تصریح کرد: «همان‌طور که می‌دانید، چند روز پیش از تلاش برای شورش، وزارت دفاع خواستار امضای قرارداد هم‌کاری با همه تشکیلات و گروه‌هایی شد که مأموریت‌های رزمی انجام می‌دهند؛ همه به جز گروه تحت رهبری پریگوژین این روند را پذیرفتند.»
آندری کارتاپولف، رئیس کمیته دفاعی روسیه در ادامه تأکید کرد که گروه واگنر دیگر بودجه دولتی دریافت نخواهد کرد.
یوگنی پریگوژین پیش‌تر از هم‌کاری با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امتناع و از «عدم حمایت و پشتیبانی مناسب وزارت دفاع از عملیات گروه واگنر به‌ویژه در نبرد خونین تصرف باخموت» انتقاد کرده بود.
رئیس شبه نظامیان مزدور گروه واگنر اوایل ماه جاری گفته بود که شویگو از صلاحیت کافی برای مدیریت بر نیروهای تحت امر وی برخوردار نیست.
ترامپ: پوتین بر اثر شورش تضعیف شده است
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت که جایگاه ولادیمیر پوتین به دلیل شورش نافرجام اخیر «تا حدودی تضعیف شده است.»
به گفته ترامپ که پیش‌تر از تحسین کنندگان رئیس جمهوری روسیه به شمار می‌رفت،‌ اکنون زمان تلاش ایالات متحده برای میانجیگری میان کی‌یف و مسکو به منظور حل و فصل بحران جاری و دستیابی به صلح است.
دونالد ترامپ در گفت‌و‌گوی تلفنی گفت: «می‌خواهم که کشتار افراد در این جنگ مضحک پایان یابد.»
وی این موضوع را که دولت اوکراین به منظور توقف جنگ در نهایت برخی از سرزمین‌های خود را به روسیه واگذار کند، منتفی ندانست؛ این درحالی‌ست که اوکراین تاکنون به شکلی قاطع چنین احتمالی را رد کرده است.
ترامپ با اعلام این‌که اگر او رئیس جمهور بود درباره همه چیز «مذاکره می‌شد»، افزود که اوکراینی‌ها درعین حال برای دفاع از میهن خود در برابر تهاجم روسیه «اعتبار زیادی به دست آورده اند.»
اوکراین خواستار تخلیه منطقه مرزی شمال شرقی شد
به دنبال گلوله باران شدید و مداوم مناطقی از استان سومی واقع در مرزهای شمال شرقی اوکراین، کی‌یف از ساکنان این منطقه خواست آنجا را فوراً تخلیه کنند.
استان سومی طی روزهای اخیر هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه بوده که طی آن شماری از غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.
برخی گزارش‌ها حاگی است که پیش‌تر بر اثر برخورد یک پهپاد تهاجمی شاهد ساخت ایران به یک منزل مسکونی در این منطقه دو نفر کشته شده بودند.
استقرار نیروهای واگنر در بلاروس
جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای تحرکاتی را از سوی نیروهای گروه شبه نظامی خصوصی واگنر در بلاروس نشان می‌دهد که حکایت از ایجاد پایگاهی جدید برای این نیروها در این کشور دارد.
به گفته رسانه‌های محلی، مزدوران واگنر احتمالاً پایگاه جدید خود را در نزدیکی شهری واقع در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت بلاروس ایجاد خواهند کرد.
تصاویرمنتشر شده توسط ماهواره‌های آژانس فضایی اروپا از این محل و مقایسه آن با تصاویری که پانزده روز قبل از همین مکان گرفته شده بود پیشرفت‌های سریع در زمینه ایجاد زیرساخت‌های جدیدی در یک پایگاه را نشان می‌دهد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230825
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
552
1418
8875
1220432
11904
16017
1230825

آی‌پی شما: 18.227.114.125
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403