آندری تروشف، گزینه پیشنهادی پوتین برای رهبری مزدوران واگنر کیست؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگو با روزنامه کامرسانت، به مزدوران واگنر پیشنهاد داده است که اکنون آندری تروشف، نظامی ارشد سابق روسیه رهبری این گروه را بر عهده گیرد. اما او کیست و چه نقشی در رهبری این گروه شبه نظامی داشته است؟


با توجه به اظهارات پوتین به روزنامه کامرسانت، به نظر می‌‌رسد رئیس جمهوری روسیه پس از شورش نافرجام ماه گذشته یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، توانسته است شکافی میان او و جنگ‌جویانش ایجاد کند.
این روزنامه همچنین از جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری روسیه، یوگنی پروگوژین و چند‌ ده نفر از سران گروه واگنر، درست پنج روز پس از شکست شورش مزبور و در روزهای پایانی ماه ژوئن گزارش می‌دهد.
بر اساس گزارش این روزنامه، پوتین علاوه بر چندین پیشنهاد شغلی که به آن‌ها ارائه می‌کند، پیشنهادی مبنی بر ادامه فعالیت‌شان تحت رهبری مستقیم شخصی واحد را هم با آن‌ها در میان می‌گذارد. گزینه پوتین برای رهبری گروه نظامی مزدور واگنر فرمانده‌ای است که به «سدوی» به معنای «مو خاکستری» شهره است.
ولادیمیر پوتین می‌گوید: «آن‌های می‌توانستند همه در یک‌جا جمع شوند و به خدمت خود ادامه دهند. هیچ‌چیز هم برای‌شان تغییر نمی‌کرد. آن‌ها توسط کسی رهبری می‌شدند که همین الآن هم واقعاً فرمانده‌شان است.»
پوتین اضافه می‌کند هنگامی که این موضوع را با آن‌ها درمیان گذاشته است بسیاری از سران گروه واگنر به نشانه موافقت سرشان را تکان دادند.
آندری تروشف کیست؟
بنابر اسناد منتشر شده توسط اتحادیه اروپا و فرانسه، «سدوی» یا همان «مو خاکستری» لقب آندری تروشف، سرهنگ بازنشسته ارتش روسیه و یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی گروه واگنر است.
در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۲۱ آندری تروشف در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت. در اسناد این تحریم‌ها آمده است: «آندری تروشف متولد سال ۱۹۵۳ در لنینگراد اتحادیه جماهیر شوروی سابق و رئیس ستاد گروه واگنر است که در سوریه فعالیت می‌کند. او به آموزش و هدایت نیروهای سوری می‌پردازد. گروه واگنر همچنین از حکومت بشار اسد حمایت کرده و در کنار شبه‌نظامیان وابسته به حکومت و ارتش روسیه می‌جنگد. تروشف مستقیماً در عملیات نظامی گروه واگنر در سوریه شرکت و به وژیه در منطقه دیرالزور حضور دارد. بنابراین او نقش بزرگی در عمل‌کرد بشار اسد در درگیری‌های سوریه دارد. به همین دلیل هم از حکومت او حمایت کرده و منتفع می‌شود.»
اسناد تحریمی بریتانیا در ژوئن سال ۲۰۲۲ نیز می‌گوید آندری نیکولایویچ تروشف مدیر اجرایی گروه واگنر بوده است. بنابراین او حامی حکومت سوریه و عضو شبه نظامیان بوده و در سرکوب شهروندان سوری نقش داشته است.
«مو خاکستری» همچنین کارمند سابق یگان ویژه واکنش سریع ناحیه فدرال شمال غربی وزارت کشور روسیه و همچنین از کهنه‌سربازان جنگ در چچن و افغانستان بوده است.
تروشف به دلیل خدمات خود در افغانستان دو نشان ستاره سرخ اتحادیه جماهیر شوری را دریافت کرده است. این نشان در آن زمان به سربازان ارتش سرخ و نیروی دریایی به دلیل خدمات فوق‌العاده در دفاع از اتحادیه جماهیر شوروی در زمان جنگ و صلح داده می‌شد.
آندری تروشف همچنین به دلیل حضور عملیاتی در چچن، دو نشان شجاعت و یک نشان لیاقت میهن‌پرستی درجه دو دریافت کرده است.
اوکراین نیز در ۲۶ فوریه ۲۰۲۳ تحریم‌هایی را علیه تروشف وضع کرد.
در همین حال، سرنوشت یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر همچنان در هاله‌ای از ابهام است. او پیش‌تر با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به این کشور رفته بود، اما چندی پیش لوکاشنکو اعلام کرد که وی به روسیه بازگشته است.
همچنین تصاویری از حمله نیروهای امنیتی به ساختمان گروه واگنر در سن‌پترزبورگ به ابهامات درباره وضعیت او دامن زده است. پریگوژین از ۲ ژوئن در انظار عمومی ظاهر نشده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230832
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
559
1418
8882
1220432
11911
16017
1230832

آی‌پی شما: 18.191.13.255
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403