همکاری جمهوری اسلامی و روسیه و چالش سایبری اسرائیل

هنگامی که وب‌سایت‌های بانک‌های اسرائیلی، شرکت‌های مخابراتی، خدمات پستی و غیره در روز جمعه توسط هکر‌ها مورد حمله قرار گرفت، این حمله چندان غافلگیرکننده نبود.


سال‌هاست که آخرین جمعه ماه رمضان - که به راهپیمایی‌های ضد اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی تحت لوای «روز قدس» برگزار می‌شود - با حمله گروه‌های هکری همراه بوده است که تلاش می‌کنند زندگی در اسرائیل را مختل کنند.
حمله سایبری روز جمعه همانند سال‌های گذشته، چندان تأثیرگذار نبوده است و به گفته مقامات اسرائیلی تنها باعث وقفه‌های جزئی در خدمات شد. اما آنچه مهم است این است که چه کسی ممکن است مسوول بوده باشد و چه پیامی به اسرائیل می‌فرستد.
مسوولیت این حمله را گروهی به نام «سودان ناشناس» بر عهده گرفت که گمان می‌رود هیچ ارتباط معنا‌داری با گروه هکری Anonymous یا کشور صحرایی سودان که در حال حاضر با درگیری‌های داخلی مرگ‌بار سردرگریبان است، نداشته باشد.
در عوض، کارشناسان بر این باورند که این گروه، پیوندهای قوی با روسیه دارد و با توجه به نقش‌برجسته جمهوری اسلامی در هدایت فعالیت‌های ضد اسرائیلی به مناسبت روز بیت‌المقدس، بسیاری اثر انگشت این حکومت را در پشت این حمله سایبری نیز می‌بینند.
اگر همکاری جمهوری اسلامی و روسیه در فضای سایبری تأیید شود، مرحله‌ای جدید در جنگ سایبری طولانی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی رقم خواهد زد که بیشتر به کدهای کامپیوتری تکیه داشته است.
جنگ سایبری بین ایران و اسرائیل در شش سال گذشته تشدید شده است. اسرائیل که مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و قابلیت‌های موشکی پیشرفته است، به نظر می‌رسد که پشت حملات سایبری بوده که عمل‌کرد جمهوری اسلامی را مختل کرده و به تأسیسات ایران آسیب رسانده است.
یکی از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌ها، حمله ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۰ بود که به دلیل نابودکردن سانتریفیوژهای مورداستفاده برای توسعه برنامه هسته‌ای ایران معروف شد. حملات از آن زمان تاکنون ادامه داشته است.
جمهوری اسلامی همچنین مصمم است که توانایی‌های سایبری خود را برای پاسخ به حملات سایبری اسرائیل و آغاز حملات خود تقویت کند. یک حمله سایبری در سال ۲۰۲۰ که تأسیسات آبی اسرائیل را هدف قرار داد، احتمالاً اولین حمله سایبری جمهوری اسلامی بود.
دفاع سایبری اسرائیل تاکنون از آسیب‌های بزرگ جلوگیری کرده است، اما تهران دست از تلاش برنداشته است. با توجه به تشدید همکاری نظامی تهران و مسکو در پس‌زمینه جنگ در اوکراین، زمینه را برای همکاری‌های بیشتر این دو حکومت فراهم آورده و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی برای ارتقای قابلیت‌های سایبری خود و جستجوی فرصت‌هایی برای ابتکارات مشترک، به روسیه روی آورده است.
بعید است که ایرانیان برای هک‌کردن وب‌سایت‌های اسرائیل در روز جمعه به کمک روسیه نیاز داشته باشند زیرا این حملات ابتدایی بودند، اما انجام یک حمله هم‌آهنگ با هکرهای روسی پیامی قوی برای اسرائیل خواهد داشت.
وال‌استریت ژورنال ماه گذشته گزارش داد که مسکو در چارچوب همکاری نظامی روبه‌رشد بین ایران و روسیه در طول جنگ اوکراین، دانش سایبری را به تهران ارائه می‌کند و به جمهوری اسلامی کمک می‌کند تا قابلیت‌های پیشرفته نظارت دیجیتالی را به دست آورد.
جمهوری اسلامی پهپادها، موشک‌های کوتاه‌برد و مهمات دیگر را به روسیه منتقل کرده است و تلاش‌های جنگی خود را تقویت کرده است. بر اساس گزارش‌ها، ایران همچنین امیدوار است که بالگردهای تهاجمی و جنگنده‌های جت روسی را خریداری کند.
تشدید همکاری‌های سایبری ایران و روسیه تهدیدی برای اسرائیل، ایالات متحده و متحدان‌شان است. روسیه و نه ایران، از نظر تعیین میزان همکاری نقشی تعیین‌کننده دارد و ممکن است برای محدودکردن این همکاری تحت‌فشار قرار گیرد.
روسیه درگذشته لابی‌های اسرائیل را به‌دلیل همکاری با ایران نادیده گرفته است، اما ممکن است در آینده تهران از توانایی سایبری خود برای حملات به مسکو استفاده کند و تهدیدی برای روسیه باشد.
به هر روی تا زمانی که روسیه و ایران همچنان در حوزه سایبری با یک‌دیگر همکاری می‌کنند، اسرائیل باید آماده مقابله با حملات سایبری باشد که می‌تواند دردسر واقعی برای این کشور ایجاد کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233479
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1303
730
2033
1221950
14558
16017
1233479

آی‌پی شما: 3.147.104.248
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403