بازگشت الناز رکابی به کشور در میان استقبال گسترده

اعتراض‌های مردم بیش از یک ماه است که همچنان در شهرهای مختلف کشور به شکل‌های متفاوت ادامه داشته است.

با وجود سرکوب شدید دستگاه‌های امنیتی همچنان معترضان به صورت علنی مخالفت خود را با سیاست‌های جمهوری اسلامی ابراز می‌دارند.
هم‌زمان با این سرکوب، فشارها و تهدیدهای بین‌المللی برای اعمال تحریم علیه مقام‌های جمهوری اسلامی نیز شدت یافته است.
اینترنت همچنان با اختلال‌های گسترده روبه‌رو است و امکان دسترسی به دو شبکه اجتماعی و پیام‌رسان اینستاگرام و واتس‌اپ بدون فیلترشکن امکان‌پذیر نیست.
الناز رکابی سنگ‌نورد ایرانی که در فینال مسابقات قهرمانی آسیا بدون حجاب حاضر شده بود بامداد در میان استقبال گسترده ایرانیان در فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد. در روزهای اخیر نگرانی‌ها از برخود احتمالی با این ورزشکار ایرانی در فضای مجازی مطرح شده بود.
گزارش‌هایی از برگزاری تجمعات اعتراضی در سقز، اهواز و همچنین چندین مجله از تهران از جمله اکباتان منتشر شده است.
هم‌زمان سازمان‌های حقوق بشری از ایران خواسته‌اند به سرکوب خشونت‌بار معترضان در کشور پایان دهد و از سازمان ملل نیز خواسته‌اند در خصوص «سرکوب مرگ‌بار اعتراضات» تحقیق کند.
مردم تا جایی که می‌توانند از فیلترشکن‌ها استفاده نکنند
عیسا زارع پور، وزیر ارتباطات می‌گوید استفاده و فروش فیلترشکن‌ها غیر مجاز است، ولی در این خصوص جرم انگاری نشده است. او همچنین به مردم توصیه کرد تا جایی که می‌توانند از فیلترشکن‌ها استفاده نکنند.
زارع‌پور در حاشیه نشست دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین گفت: «قول می‌دهم در کوتاه‌ترین زمان افرادی که در پلتفرم‌های خارجی کسب و کار داشتند در پلتفرم داخلی بتوانند همان کسب و کار خود را پی بگیرند.»
بعد از ۸۰ سال برای این دینی که مردم را می‌کشد حجاب از سر بر می‌دارم
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در ویدیویی روسری خود را کنار و حجاب از سر برداشت. عشقی در ویدیویی که بنیاد ستار بهشتی آن‌را منتشر کرده می‌گوید: بعد از ۸۰ سال، برای این دینی که می‌خواهد مردم را بکشد من حجاب را از سرم بر می‌دارم.»
عشقی در این ویدیو که قاب عکس پسرش را در دست دارد همچنین از کسانی که سکوت کرده و با اعتراضات همراهی نمی‌کنند به شدت انتقاد و از همه می‌خواهد به اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی بپیوندند.
ستار بهشتی وبلاگ‌نویس منتقد حکومت ایران ده سال پیش در بازداشت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و زیر شکنجه جان خود را از دست داد.
حمایت مگان مارکل، همسر شاهزاده هری از جنبش زنان ایرانی
مگان مارکل، همسر هری، پسر شاه بریتانیا با پوشیدن لباسی که روی آن شعار «زن، زندگی، آزادی« نقش بسته از جنبش زنان و اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرد.
ماندانا دیانی که در صفحه اینستاگرام خود این تصویر را به اشتراک گذاشته همچنین نوشته است که مگان در صحبت‌هایی از اعتراضات و جنبش زنان و دختران جوان در ایران یاد کرده و آن‌ها را به خاطر شجاعت و تلاش برای دست یافتن به حقوق اساسی خود مورد تحسین قرار داده است.
همایون شجریان کنسرت‌های خود در اروپا را لغو کرد
همایون شجریان، اعلام کرد با وجود رفع موانع تصمیم گرفته تمامی کنسرت‌های خود در اروپا را لغو کند. شجریان با اعلام این مطلب در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از تمامی عزیزانی که با مهر و محبت خود برای حضور در این کنسرت‌ها بلیط تهیه کرده‌اند پوزش می‌خواهم. وجه بلیط‌های تهیه شده به حساب خریداران محترم بازگردانده خواهد شد.»
فرزند محمدرضا شجریان در پایان اضافه کرد: «همراهان عزیزم، این تصمیم کاملاً شخصی و از روی احوال ناخوشی‌ست که این روزها گلویم را می‌فشارد.»
تصویر بی‌حجاب الناز رکابی، عکس یک روزنامه گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین عکس یک شماره امروز خود را به الناز رکابی اختصاص داده است. ورزشکار ایرانی که در مسابقه فینال قهرمانی آسیا بدون حجاب وارد صجنه شد و در مرحله پایانی بازی‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا شرکت کرد.
در این گزارش با تیتر معمای «اشتباه» حجاب سنگ‌نورد ایرانی به ماجرای الناز رکابی پرداخته شده و به استوری اینستاگرامی که رکابی منتشر و در آن نوشته بود که «سهواً» بدون حجاب در مسابقه حاضر شده نیز اشاره کرده است.
سخن گفتن از گفت‌وگو با اغتشاشگران مزدور مانند این است که ظهر عاشورا عده‌ای نگران گم شدن خنجر شمر باشند
حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان در یادداشتی می‌گوید نظام جمهوری اسلامی گفت‌وگویی با «اغتشاشگران» ندارد. این روزنامه‌نگار تندرو در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «در حالی که مشتی آشوبگر قاتل و مزدور، دست تعرض به جان و مال و ناموس مردم گشوده‌اند و غیر از تخریب و آتش‌سوزی و کشتار و جنایت در قاموس‌شان نیست، سخن از گفت‌وگو به میان آوردن، دقیقاً مانند آن است که در هنگامه غروب عاشورا و فاجعه‌ای که حرامیان با قتل عام آل‌الله پدید آورده‌اند، کسانی نگران گُم شدن خنجر شمر ملعون باشند ! با این بهانه که حفظ امانت واجب است.
اعتراضات و اعتصاب‌ها در استان خوزستان
گزارش‌ها از استان خوزستان و شهرستان اهواز نشان می‌دهد که این شهر بار دیگر صحنه برگزاری تجمعات اعتراضی ضد حکومتی مردم بوده است. فضا در این شهر امنیتی گزارش شده اما در عین حال اخباری در خصوص برگزاری اعتصاب در میان رانندگان تاکسی و همچنین کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه نیز منتشر شده است.
تجمعات اعتراضی در محله اکباتان تهران
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد گروهی از مردم در محله اکباتان تهران تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی علیه سران جمهوری اسلامی سر دادند.
مردم در این اعتراضات که تا پاسی از شب ادامه داشت شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.
همچنین برخی از تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد گروهی از مردم در این محله از پنجره خانه‌های خود شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر می‌دهند.
بازگشت الناز رکابی به ایران در میان استقبال گسترده مردم در فرودگاه
الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی در میان استقبال قابل توجه مردم بامداد امروز به همراه سایر اعضای تیم به تهران بازگشت. رکابی در فرودگاه با خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه کرد و همان جملاتی را که در استوری خود منتشر کرده بود، به زبان آورد. این ورزشکار در این گفت‌وگوی ویدیویی تکرار کرد که به دلیل شرایط مسابقه سهواً بدون حجاب در مسابقه حاضر شده و بار دیگر از مردم بابت این موضوع عذرخواهی کرد.
در ویویدوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تعداد قابل توجهی از مردم در فرودگاه امام خمینی حضور دارند و با سر دادن شعارهایی الناز رکابی را تشیوق می‌کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241428
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
770
1176
1946
1231446
7263
15244
1241428

آی‌پی شما: 3.147.103.202
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403