تلاش تهران و کاراکاس برای غلبه بر تحریم‌های نفتی آمریکا

جواد اوجی، وزیر نفت در سفری رسمی به ونزوئلا، متحد کلیدی تهران در آمریکای لاتین، روز دوشنبه با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور و طارق الایسامی، هم‌تای ونزوئلایی خود دیدار و مذاکره کرد.


نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بدون اشاره به جزئیات، با انتشار پیامی توییتری نوشت: «پذیرای جناب جواد اوجی، وزیر نفت کشور خواهر جمهوری اسلامی ایران بودم. نشستی سازنده برای تعمیق پیوندهای برادری و همکاری در زمینه انرژی بود. همچنین بار دیگر بر قدردانی خود از مردم ایران و ابراز محبتم به آنها تأکید کردم.»
اوجی در جریان این سفر همچنین با هم‌تای ونزوئلایی خود تارک الایسامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او روز دوشنبه ویدئویی را از این دیدار در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن وزیر ونزوئلایی در حالی که با هم‌تای ایرانی خود دست می‌داد، گفت: «جواد، برادرم. حالت چطور است؟ چه‌قدر از حضور تو در اینجا خرسندم.»
وزارت نفت ونزوئلا پس از انجام این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر با هدف «تعمیق همکاری‌های دوجانبه» و «دستیابی به راه‌کارهایی برای غلبه بر تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی از سوی دولت ایالات متحده و متحدانش» انجام شده است.
روابط دوجانبه بین دو کشور تولیدکننده نفت با روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهوری سوسیالیست، نزدیک‌تر شد و در زمان ریاست‌جمهوری جانشین او، نیکلاس مادورو، و هم‌زمان با تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت هر دو کشور در حال تقویت است.
ایران از سال ۲۰۲۰ و با آغاز بحران کم‌بود بنزین در ونزوئلا ارسال محموله‌های سوخت به این کشور را با وجود هشدارهای ایالات متحده ادامه داده است. مقام‌های ارشد ایران طی سال‌های اخیر همواره بر توسعه همکاری‌ها با ونزوئلا تأکید کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240487
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1005
974
1005
1231446
6322
15244
1240487

آی‌پی شما: 18.223.159.195
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403