بلوک ضد غربی برزیل و چین باهدف کنارگذاشتن آمریکا

در میان واکنش‌های فراوانی که درباره سفر لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل به چین شکل‌گرفته است، رهبران هر دو کشور بیش از ۲۰ توافق‌نامه دوجانبه جدید امضا کردند.


در ظاهر، این سفر یک دیدار دیپلماتیک معمولی بود. با این حال، برخی معتقدند که سفر داسیلوا به چین نشان می‌دهد رابطه کشورها با ایالات متحده در حال ازدست‌دادن اولویت خود است.
چین بزرگ‌ترین شریک تجاری برزیل است و هر دو کشور به‌عنوان اعضای اصلی بلوک تجاری معروف به «BRICS» فعالیت می‌کنند. این اتحاد شامل روسیه، هند و آفریقای جنوبی نیز می‌شود. اعضای این بلوک تجاری آشکارا تمایل دارند که در تجارت از یک ارز دیگر به‌جای دلار آمریکا استفاده کنند.
از زمان بازگشت داسیلوای چپ‌گرا به سکان هدایت برزیل، مقامات و تحلیلگران آمریکایی نسبت به تغییر سیاست این کشور آمریکای جنوبی به نفع پکن و دیگر رژیم‌های اقتدارگرا ابراز نگرانی کرده‌اند.
نشانه‌های نزدیکی برزیل به رژیم‌های اقتدارگرا با استقبال لولا از کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی در ۲۶ فوریه نمایان شد. بلافاصله پس از آن در ۲۹ مارس اعلام شد که برزیل استفاده از یوان چین را به‌جای دلار آمریکا در معاملات تجاری آغاز خواهد کرد.
در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در ماه مارس، جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آیداهو، نگرانی خود را درباره همکاری گسترده برزیل با حزب کمونیست چین ابراز کرد.
برایان نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه در امور نیم‌کره غربی در وزارت امور خارجه ایالات متحده، در همان جلسه گفت که او «کاملاً نگران» سرمایه‌گذاری سنگین چین است.
بخشی از توافقات برزیل و چین شامل استفاده از بانک توسعه جدید (NDB) تحت حمایت پکن برای تسهیل پرداخت‌ها به یوان چین است. هدف افزایش حجم و قدرت یوان چین در قاره آمریکا است.
تحلیلگران می‌گویند که حرکت برزیل در جهت دورشدن از دلار آمریکا و پیوستن به رژیم‌های استبدادی، نشان‌دهنده اولویت‌بندی «BRICS»، به‌ویژه چین، در مقابل رابطه با ایالات متحده است.
ارنستو آرائوخو، وزیر امور خارجه سابق برزیل، گفت: آن‌ها [BRICS]  اساساً می‌خواهند ایالات متحده را به‌عنوان یک قدرت جهانی کنار بگذارند.
آرائوخو گفت که لولا قبل از بازگشت به قدرت در ژانویه بر تقویت روابط با دولت‌های ضدآمریکایی متمرکز بود.
لولا یکی از اعضای مؤسس «UNASUR»، یک بلوک تجاری آمریکای جنوبی است که در سال ۲۰۰۸ با رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا هوگو چاوز ایجاد شد. در آن زمان چاوز گفت که «UNASUR» برای گرفتن نفوذ ایالات متحده در منطقه طراحی شده است.
آرائوخو خاطرنشان کرد که در زمان کار به‌عنوان وزیر امور خارجه در زمان رئیس‌جمهور سابق ژایر بولسونارو، دستور کار بریکس کنار گذاشته شد اما در حال حاضر با ریاست لولا، چین و بریکس در صدر فهرست اولویت‌های سیاسی برزیل قرار گرفته‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233456
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1280
730
2010
1221950
14535
16017
1233456

آی‌پی شما: 3.143.9.115
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403