پاپ تبدیل ایاصوفیه به مسجد را عمیقاً دردناک خواند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز ۲۳ تیر به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر تغییر کاربری موزه ایاصوفیه در استانبول به مسجد واکنش نشان داد.


او در سخن‌رانی خود که از واتیکان ایراد می‌شد گفت: «من به ایاصوفیه فکر می‌کنم و عمیقاً دردمند هستم.»
رهبر کاتولیک‌های جهان توضیح بیش‌تری نداد اما اظهارات او آشکارا به تصمیم جدید رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در تغییر کاربری بنای ایاصوفیه از موزه به مسجد اشاره دارد.
روز جمعه ۲۰ تیر پس از آن که دیوان عالی ترکیه حکم داد که کاربری اصلی بنای ایاصوفیه «مسجد» است، رییس جمهور این کشور ایاصوفیه را به سازمان امور دینی آن کشور واگذار کرد و بازگشایی آن به عنوان مسجد را اعلام کرد.
ایاصوفیه که در ورودی تنگه بسفر واقع شده است، یک کلیسای باستانی بوده است که در قرن ۶ م ساخته شده است و در قرن ۱۵ در دوران امپراتوری عثمانی به مسجد تبدیل شده است. دولت لائیک مصطفا کمال آتاتورک در سال ۱۹۳۴ م با صدور دستوری ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود.
پیش‌تر کلیسای ارتدوکس روسیه با ابراز تأسف از تصمیم جدید دیوان عالی ترکیه گفته بود غیرقانونی خواندن موزه بودن ایاصوفیه، به انشقاق‌های بیش‌تر منجر خواهد شد.
بنای ایاصوفیه که در بین مسیحیان با عنوان «سنت صوفیه» شناخته می‌شود یکی از بناهای نمادین گذشته ارتدوکس استانبول محسوب می‌شود.
ایاصوفیه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و هر سال میلیون‌ها نفر برای مراقبه، تفکر یا بازدید از معماری این بنا به استانبول سفر می‌کنند.
این بنا بزرگ‌ترین جاذبه توریستی استانبول به شمار می‌رود. تنها در سال گذشته ۸.۳ میلیون گردش‌گر از این مکان بازدید کردند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244937
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
273
325
1152
1239482
10772
15244
1244937

آی‌پی شما: 18.219.213.27
امروز: پنج شنبه، 27 ارديبهشت 1403