کرمان کجاست؟

کرمان به چند معنی در متن‌های فارسی به کار می‌رود.


استان کرمان یکی از استان‌های ایران است.
استان کِرمان پهناورترین استان ایران با مرکزیت شهر کرمان است. استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ و بر اساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۳٬۱۶۴٬۷۱۸ تن بوده ‌است. کرمان با دربر گرفتن بیش از ۱۱ درسد از وسعت ایران با حدود ١٨٣١٩٣ کیلومتر مربع نخستین استان پهناور ایران می‌باشد. کرمان نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. کرمان از استان‌های بسیار مهم و تاریخی کشور به ‌شمار می‌آید. کرمان مهم‌ترین شهر جنوب ‌شرق ایران است. استان کرمان هم‌چنین بیش از ۶۶۰ و به عبارتی ۷۰۰ اثر ملی ثبت شده دارد و از استان‌های تاریخی ایران می‌باشد. استان کرمان ۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو از جمله ارگ تاریخی بم، باغ شاه‌زاده ماهان، دهکده صخره‌یی تاریخی میمند درشهربابک، کویرلوت و سه قنات دارد و رتبه نخست ایران را از این حیث دارد. مرکز استان کرمان، شهر کرمان است که مهم‌ترین شهر جنوب شرق ایران محسوب می‌شود.
استان کرمان هم‌چنین چندین سال متوالی رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرده ‌است.
شهر کرمان مرکز استان کرمان است.
کرمان نام منطقه‌یی در پارسی باستان کارمانیا کارمانا یکی از کلان ‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمان پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی این کشور واقع است. جمعیت این شهر طبق سرشماری بر اساس آمار سال ۹۵ معادل ۵۳۷٬۷۱۸ تا ۷۳۸۷۲۴ نفر بوده ‌است! کرمان یکی از ۵ شهر تاریخی ایران است. کرمان یکی از قطب‌های عمل‌های سخت پیوند اعضا در ایران است. وسعت شهر کرمان حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع است و به دلیل وسعت شهری و جمعیت، این شهر جزو کلان ‌شهرهای ایران طبقه ‌بندی شده‌ است. حاشیه ‌نشینی مهم‌ترین مشکل کلان شهر کرمان است. کرمان به عنوان پایلوت دولت الکترونیک انتخاب شده ‌است و در برنامه‌های توسعه کشور باید به شهری الکترونیکی تبدیل شود. شهر کرمان با ۱۷۶۰ متر ارتفاع از سطح دریا، چهارمین مرکز استان بلند و مرتفع ایران محسوب می‌شود.
کرمان یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا آمریکا است.
کرمان نام قدیم کولیس شهری در شهرستان فرسنو ایالت کالیفرنیا کشور آمریکا است که در تقاطع جاده‌ی ایالتی ۱۸۰ و جاده‌ی ایالتی ۱۴۵ قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰ جمعیت آن ۱۳٫۵۴۴ نفر است.
نام شهر ترکیبی است از سه حرف اول نام خانوادگی ویلیام جی. کِرکوف (William G. Kerckoff)  و جیکوب مانسار (Jacob Mansar)، دو سرمایه‌دار لس‌آنجلسی است که در اواخر قرن ۱۹ این منطقه را به ‌دلیل منابع آبیِ متصل به رودخانه‌ی کینگ خریداری کردند.
روستای کرمان یکی از روستاهای شهرستان سواد کوه.
کرمان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.
این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر ۳ خانوار و حدود ۳۰ نفر بوده ‌است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245111
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
46
401
1326
1239482
10946
15244
1245111

آی‌پی شما: 18.118.24.128
امروز: جمعه، 28 ارديبهشت 1403