آخرین نخست وزیر دوران پهلوی (مرغ توفان) را چقدر می‌شناسید؟

شاپور بختیار آخرین نخست وزیر ایران قبل از انقلاب است که به مدت ۳۷ روز توانست در این مقام فعالیت کند.


شاپور بختیار در ۴ تیر ۱۲۹۳ در شهر کرد متولد شد. وی نوه صمصام السلطنه بود که بعد از دوران مشروطه دوبار به نخست وزیری رسید.
بختیار تحصیلات ابتدایی خود را در شهر کرد پشت سر گذاشت. بعد از آن به اصفهان رفت و نیمی از تحصیلات متوسطه خود را در آن‌جا گذراند. سپس به مدرسه فرانسوی، «بیروت» رفت و موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی از این دبیرستان شد.
شاپور بختیار در سال ۱۳۱۳ برای ادامه تحصیلات به فرانسه سفر کرد و از دانشگاه سوربن مدرک دکتری در رشته حقوق بین‌الملل را دریافت کرد. بعد از ورود به کشور در وزارت کار و تبلیغات استخدام شد.
معاونت وزارت کار تا نهضت مقاومت ملی
در زمان نخست وزیری محمد مصدق تا زمان کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ وی به عنوان معاون وزارت کار فعالیت می‌کرد. پس از کودتا، به هم‌راه مهدی بازرگان و چند نفر از پیروان مصدق، نهضت مقاومت ملی را تشکیل دادند.
اخلال‌گری و حبس
بختیار در زمان محاکمه محمد مصدق در سال ۱۳۳۳ به اتهام اهانت به شاه به ۳ سال حبس محکوم شد. بعد از گذراندن ۲ سال از این حکم از زندان آزاد و عضو جبهه ملی شد و به صورت مخفی به فعالیت پرداخت. بختیار در سال ۱۳۴۱ به علت مخالفت جبهه ملی با رفراندوم ۶ بهمن دستگیر شد و تا شهریور سال ۱۳۴۲ را در زندان سپری کرد.
نخست وزیری در روز‌های پیروزی انقلاب
شاپور بختیار بعد از ازهاری و با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به مقام نخست وزیری رسید. در همین راستا بختیار در ۲۱ دی ۱۳۵۷ در مجلس شورای ملی وزیران خود را معرفی کرد.
خروج شاه و تذکر امام خمینی (ره)
با خروج پهلوی دوم در ۱۶ دی ۱۳۵۷ از ایران بختیار شرایط را برای تداوم دولت خود مساعد می‌دید اما امام خمینی (ره) در یک سخن‌رانی در نوفل لوشاتو از حمایت بختیار توسط آمریکا خبر داد و از مردم خواست تا با تظاهرات مخالفت خود با او را اعلام کرده و باعث سقوط دولت او شوند.
تلاش برای ملاقات با امام خمینی (ره)
بختیار در همین زمان تلاش‌های زیادی برای ملاقات با امام خمینی (ره) کرد اما شرط اصلی امام (ره) استعفا دادن بختیار از مقامش بود. به همین دلیل این امر میسر نشد.
راه‌پیمایی روز اربعین
یکی از مهم‌ترین مسایلی که بختیار بعد از خروج شاه از کشور با آن مواجه شد راه‌پیمایی روز اربعین در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۷ بود. در این تظاهرات انقلابیون با دولت بختیار به مخالفت پرداخته و خواهان تشکیل جمهوری اسلامی بودند.
جلوگیری از ورود امام خمینی (ره) به کشور
شاپور بختیار یک روز پس از تظاهرات اربعین با اعلام خبر امام (ره) مبنی بر ورود به کشور فرودگاه مهرآباد تهران را به روی پرواز‌های خارجی بست اما اعلام کرد: «آیت‌الله خمینی هر زمان که اراده کنند می‌توانند به وطن باز گردند.»
ورود امام و برکناری بختیار
در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ امام وارد کشور شد و در مصاحبه‌یی اعلام کرد که دولت بختیار باید برکنار شده و یک دولت موقت جای‌گزین آن شود. بختیار در جواب امام (ره) گفت، اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهد. در همین زمان شورای انقلاب مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر پیش‌نهاد می‌دهد.
پیروزی انقلاب و سقوط بختیار
با اعلام خبر پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ دولت ۳۷ روزه بختیار سقوط کرد. به همین دلیل وی از کاخ نخست وزیری خارج شد و به مدت ۶ ماه در خانه یکی از آشنایان خود مخفی شده و با گذرنامه جعلی از ایران خارج می‌شود و به اروپا می‌رود.
مرگ در محل سکونت
در ۱۵ امرداد ۱۳۷۰ شاپور بختیار در محل سکونت خود در حومه شهر پاریس به قتل رسید. جسد وی پس از ۴۸ ساعت از زمان مرگ پیدا می‌شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244466
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
127
305
681
1239482
10301
15244
1244466

آی‌پی شما: 3.141.12.209
امروز: چهارشنب، 26 ارديبهشت 1403