داوید بن گوریون بنیان گذار اسرائیل

داوید بنگوریون بنیان‌گذار اسرائیل در کنار آریل شارون فرمانده پیروز جنگ شش روزه

 

داوید بن گوریون زاده ۱۶ اکتبر ۱۸۸۶ و درگذشته ۱ دسامبر ۱۹۷۳ بنیان‌گذار اصلی و اولین نخست وزیر اسرائیل بود. از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۶۳، او هم‌چنین رهبر برجسته جامعه یهودیان مقیم فلسطین تحت قیمومت انگلستان را بر عهده داشت.
داوید بن گوریون در ۱۶ اکتبر ۱۸۸۶ در منطقه پوونگسک لهستان که آن زمان قسمتی از خاک امپراتوری روسیه به‌ شمار می‌رفت به دنیا آمد. پدرش وکیل بود. داوید وقتی که ۱۱ سال داشت مادرش را از دست داد. در سال ۱۹۰۵ وقتی که دانشجوی دانشگاه ورشو بود به حزب سوسیال دموکرات کارگران یهودی پیوست و در جریان انقلاب ۱۹۰۵ روسیه دو بار دستگیر شد و در سال ۱۹۰۶ به فلسطین مهاجرت کرد.
وی رئیس کمیته اجرایی آژانس یهود و رهبری اقدامات سیاسی نظامی صهیونیست‌ها در فلسطین زیر قیمومت انگلستان با هدف تشکیل کشور اسرائیل را به عهده گرفت و همین‌طور نیز با گروه‌های شبه نظامی اشترن و آرگون و با سازمان هاگانا همکاری می‌کرد. در سال ۱۹۵۳ از نخست وزیری استعفا داد و در سال ۱۹۵۵ به عنوان وزیر دفاع اسرائیل انتخاب شد. وی دوبار به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شد. داوید بن گوریون نهایتاً در سال ۱۹۷۰ از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد. وی در دوران بازنشستگی، در کیبوتص سده بوکر به کشاورزی و دامداری می‌پرداخت.
داوید بن گوریون همواره عقیده داشت که باید بیابان نگب که قسمت اعظم خاک اسرائیل را تشکیل می‌دهد به تدریج آباد شود و بخشی از جمعیت کشور به آن نقطه انتقال یابد. داوید بن گوریون محل سکونت خویش در سال‌های آخر عمر را در صحرای نگب انتخاب کرد و طبق وصیتش در همان‌جا به خاک سپرده شد. از این رو، دانشگاهی که در شهر بئرشبع برپا شد، دانشگاه بن گوریون نام گرفت. نقل است که دایوید بن گوریون گلدا مایر را «تنها مرد در کابینه اسرائیل» نام داده بود.
گفته می‌شود وی عاشق زبان‌های خارجی و یادگیری آن‌ها بود و به این زبان‌ها گفت‌وگو می‌کرد: عبری، روسی، ییدیش (عبری-آلمانی) فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، و تا حدی ایتالیایی. ضمناً وی قادر به خواندن متون یونانی، اسپانیایی و تا اندازه‌ای عربی نیز بود.
وی سمت‌های مختلفی مانند اولین نخست وزیر اسرائیل. پایه‌گذاری آژانس یهود به عنوان اولین سازمان صهیونیستی-سیاسی در جهان. عضویت و فعالیت در گروه سوسیالیستی «پوالی صهیون». رابط بین جنبش کارگران یهودی ساکن فلسطین تحت قیمومت انگلستان و آمریکا در خلال جنگ جهانی اول. مشارکت در سازماندهی «گردان یهودی» در ارتش متفقین و بعداً شرکت در جنگ جهانی اول و جنگ با آلمان نازی. مشارکت در تأسیس حزب «ادهوت‌ها عفوداه» (کارگر متحد) و «هیستادروت» (فدراسیون مشترک کارگری) در اسرائیل. دبیر کل سازمان هیستادروت. رئیس کمیته اجرایی آژانس یهود. تشکیل تیپ‌های نظامی یهودی در ارتش انگلستان در خلال جنگ جهانی دوم. رهبری عملیات مخفی نظامی سازمان هگانا. اولین نخست وزیر و رئیس دولت اسرائیل پس از اعلام تشکیل کشور یهودی. وزیر دفاع اسرائیل. وزیر دفاع و نخست وزیر اسراییل به صورت هم‌زمان. تأسیس حزب «رافی». تشکیل حزب جدید (لعام) به سوی مردم را در کارنامه خود داشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244741
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
77
325
956
1239482
10576
15244
1244741

آی‌پی شما: 18.226.180.68
امروز: پنج شنبه، 27 ارديبهشت 1403