چرا همافرها با امام بیعت کردند؟

بیعت همافران با روح‌الله خمینی قبل‌از سرنگونی نظام شاهنشاهی باعث شد ۱۹ بهمن در جمهوری اسلامی روز نیروی هوایی نامیده شود.


۴۲ سال پیش در چنین روزی (۱۹ بهمن ۱۳۵۷) گروهی از همافران معترض به نظام شاهنشاهی ایران و هوادار روح‌الله خمینی در یونیفرم‌های نیروی هوایی شاهنشاهی در مدرسه رفاه حاضر شدند و به رهبر انقلاب اسلامی سلام نظامی دادند.
تصاویر این دیدار تاریخی در رسانه‌ها و روزنامه‌ها منتشر شد و اخبار آن با بزرگ‌نمایی جهت انجام عملیات روانی به‌منظور شکستن روحیه افسران، درجه‌داران و همافران طرفدار نظام شاهنشاهی منتشر شد. بی‌شک همافران نقش مهمی در به نتیجه رسیدن شورش یا انقلاب اسلامی ایفا کردند. از آن تاریخ تا به امروز، این روز در جمهوری اسلامی به‌عنوان روز نیروی هوایی ارتش شناخته شده است.
رسته همافری در سال ۱۳۴۷ برای تأمین نیاز فوری نیروی هوایی شاهنشاهی به نفرات فنی به‌منظور کاهش وابستگی به مهندسان و تکنسین‌های فنی خارجی، به‌دستور محمدرضا شاه پهلوی ایجاد شده بود.
همافران با مدرک دیپلم ریاضی یا تجربی گزینش و استخدام و پس از ۲ الا ۴ سال تحصیل و آموزش در ایران و آمریکا با درجه همافر سومی فارغ التحصیل و وارد خدمت می‌شدند و پیش از بازنشستگی حداکثر شش مرحله ارتقاء درجه پیدا می‌کردند.
این همافران باید در طول خدمت خود تحت فرمان افسران و خلبانانی که گاه سابقه‌شان بسیار کم‌تر از آن‌ها بود عمل می‌کردند، امری که موجب اعتراض‌های صنفی همافران در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ شد.
همافران در مقایسه با افسران حقوق و مزایای بالایی داشتند، اما ناتوانی‌شان در کسب درجه‌های نظامی افسران در طول خدمت موجب شد تا گروهی از آن‌ها در راستای منافع شخصی و صنفی با انقلاب اسلامی همراه شوند و آسیب شدیدی به نیروی هوایی ارتش و کشور ایران وارد کنند، آسیبی که پس از چهار دهه هنوز جبران نشده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244471
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
132
305
686
1239482
10306
15244
1244471

آی‌پی شما: 3.14.133.138
امروز: چهارشنب، 26 ارديبهشت 1403