بازداشت شماری از رانندگان شرکت اتوبوسرانی تهران

رسانه‌ها از بازداشت شماری از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر دادند که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردی‌بهشت در اعتراض به عدم اجرای مصوبه شورای عالی کار برای افزایش ۵۷ درسدیِ دستمزدهای‌شان،

دست از کار کشیده و مقابل دفتر مرکزی سازمان اتوبوسرانی تهران دست به تجمع زده بودند.
ایلنا به نقل از محسن باقری، رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نوشت: «در تجمع دیروز عصر مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی، تعدادی از رانندگان بازداشت شدند. در اعتراض امروز (۲۷ اردی‌بهشت) نیز تعدادی دیگر از رانندگان سامانه‌های ۴ و ۶ بازداشت شدند ... امروز صبح یکی از اعضای شورای اسلامی کار نیز بازداشت شده بود که با پیگیری‌های وزارت کار و رانندگان ساعتی پیش آزاد شد.»
اعتراض این افراد، به نحوه‌ی محاسبه افزایش دستمزدشان در سال جدید بوده است.
به نوشته‌ی ایلنا، تجمع کنندگان در واقع به یکی از بخش‌نامه‌های سازمان استخدامی کشور معترض بودند که در اردی‌بهشت ماه صادر شده و در تضاد با مصوبه شورای عالی کار است.
بر اساس این بخش‌نامه، دستمزد کارگرانِ نهادهای دولتی باید ۱۰ درسد افزایش یابد آن هم در حالی که افزایش دستمزد همه کارگران مشمول قانون کار باید تابع تصمیمات شورای عالی کار باشد و شورای‌عالی کار حداقل دستمزد امسال را ۵۷ درسد افزایش داده است.
باقری تأکید کرده است که «کارگران چیزی خارج از قانون نمی‌خواهند و خواسته‌ی آن‌ها، افزایش قانونیِ دستمزد برابر با مصوبات شورای عالی کار است.»
شعار علیه زاکانی
گزارش‌های رسانه‌های داخلی همچنین حاکی از آن است که معترضان در جریان تجمع روز دوشنبه شعارهایی را علیه علی‌رضا زاکانی، شهردار تهران سر دادند و او را «بی‌لیاقت» خوانده و خواستار استعفایش شده‌اند.
علی‌رضا زاکانی نیز در میان معترضان حاضر شده و اطمینان داده است که کمیته‌ای در حال بررسی امکان افزایش دستمزدهای آنان است.
بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، او درباره افزایش ۱۰ درسدی دستمزدها گفته است: «دولت در مورد خودش و شرکت‌های تابعه وزارت‌خانه‌ها، ضریب ۱۰ درسد را مشخص کرده اما در مورد نهادهای عمومی که شهرداری هم یکی از آن‌هاست، هنوز تصمیمی گرفته نشده است و این تصمیم به یک کمیته ۶ نفره واگذار کرده و قبل از مصوبه قانونی کمیته ۶ نفره هیچ تصمیمی در این زمینه نمی‌توان گرفت.»
پس از سخنرانی او، شماری از معترضان محل را ترک کردند و عده‌ای دیگر همچنان به اعتراضات ادامه دادند که تجمع آن‌ها با دخالت نیروهای پلیس پایان یافت.
اعتراضات رانندگان اتوبوس در تهران در حالی برگزار شد که از هفته‌ی گذشته اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف ایران در واکنش به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در جریان است. اعتراض‌ها که عمدتاً از استان‌های جنوبی و غربی آغاز شد، به تدریج به دیگر نقاط کشور از جمله شهرهای استان‌های خراسان، گیلان، فارس، اصفهان و لرستان و چهارمحال و بختیاری گسترش یافت.
تا کنون کشته شدن دست‌کم ۵ نفر در جریان این تظاهرات از سوی مقامات تأیید شده و حکومت نیز با هدف مهار این اعتراضات و ممانعت از اطلاع رسانی درباره‌ی آن‌ها، ایجاد اختلالات گسترده در شبکه اینترنت را از سر گرفته است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240588
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1106
974
1106
1231446
6423
15244
1240588

آی‌پی شما: 18.222.125.171
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403