همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی قزاقستان

اصلاحاتی دموکراتیک با قابلیت تقویت جایگاه توکایف

همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی که عدم تمرکز قدرت در قزاقستان را رقم خواهد زد در این کشور برگزار ‌شد.

این تغییرات می‌تواند به تقویت جایگاه و قدرت سیاسی قاسم ژُومارت توکایف در دور دوم ریاست جمهوری بیانجامد.
پیش‌بینی‌ها حاکی از رای آری اکثریت قاطع قزاق‌ها به اصلاحات قانون اساسی بود که در روز یک‌شنبه به رفراندوم گذاشته شد، اصلاحاتی که دولت این کشور ۱۹ میلیونی آسیایی مرکزی می‌گوید با اعمال آن‌ها قزاقستان دموکراتیک‌تر خواهد شد.
قزاقستان، کشوری نفت‌خیز و هم‌پیمان روسیه که از ثبات سیاسی و اقبال سرمایه‌گذاران خارجی در بخش انرژِی و معدن برخوردار است، سال گذشته دست‌خوش اعتراضات شهروندان بود و طلاتم سیاسی جدی ‌را تجربه کرد.
به گفته تحلیل‌گران سیاسی این رفراندم به موضوع نارضایتی‌های اخیر که مردم را به خیابان‌ها کشید پایان خواهد داد.
توکایف پس از اطمینان از عدم موفقیت کودتای ماه ژانویه تلاش کرد تا رقیب خود نورسلطان نظربایف را که با وجود کناره گیری از قدرت از محبوبیت بالایی برخوردار است، به حاشیه براند.
یکی از اصلاحات مندرج در نسخه جدید قانون اساسی که به رفراندم گذاشته شد خلع لقب رهبر ملی از نظربایف است، اقدامی که ظاهراً طرفداران فراوانی دارد.
بسیاری از مردم قزاقستان سال‌ها خواهان این تغییرات در ساختار سیاسی این کشور بوده‌اند، اصلاحاتی که به عدم تمرکز قدرت سیاسی در مقام ریاست جمهوری منجر خواهد شد.
قاسم ژُومارت توکایف، رئیس جمهوری ۶۹ ساله قزاقستان به احتمال زیاد برای دور بعدی ریاست جمهوری کاندیدا خواهد شد. انتخاباتی که توکایف از حالا و با توجه به استقبال مردم قزاقستان از اصلاحات پیشنهادی وی و حمایت گسترده مردم از رفراندم قانون اساسی، می‌تواند خود را پیروز آن بداند.
اعلام خبر رفراندوم قانون اساسی در قزاقستان
این اصلاحات قدرت بیشتری را به پارلمان خواهد داد و دادگاه قانون اساسی را احیا خواهد کرد، اما از سوی دیگر متمّم قانون اساسی پیشنهادی توانمندی اجرایی بالاتری را در اختیار رئیس جمهور خواهد داد.
توکایف به دلیل درخواست کمک از روسیه در جریان بحران سیاسی ماه ژانویه مورد انتقادات داخلی و بین المللی قرار گرفت، اقدامی که در اوج بحران اوکراین، قزاقستان را متحدی نزدیک‌تر از پیش به مسکو کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240574
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1092
974
1092
1231446
6409
15244
1240574

آی‌پی شما: 18.117.227.194
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403