رئيس جمهوری سریلانکا استعفا می‌دهد

دفتر نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کرد که گوتابایا راجاپاکسه، رئيس جمهوری این کشور پس از یورش ده‌ها هزار معترض به اقامتگاه‌های رسمی سران کشور از سمت خود استعفا می‌دهد.


طبق این بیانیه، گوتابایا راجاپاکسه رئيس جمهوری سریلانکا به رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر اعلام کرده که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
پیش‌تر ماهیندا یاپا آبیواردنا، رئيس مجلس سریلانکا هم اعلام کرده بود که رئيس جمهوری روز ۱۳ ژوئيه از قدرت کنار می‌رود.
سریلانکا در بحران مالی عمیقی گرفتار است و همین مسأله باعث گسترش اعتراضات مردمی در این کشور شده است.
جمعیت معترض که حالا در اقامتگاه رسمی رئيس جمهوری و نخست‌وزیری حضور دارند، می‌گویند تا زمانی که هر دو نفر استعفا ندهند، از این مکان‌ها خارج نخواهند شد.
مشخص نیست راجاپاکسه کجا مخفی شده و از زمان حمله به اقامتگاهش در روز شنبه به صورت علنی مشاهده نشده است. برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که او در یکی از کشتی‌های نیروی دریایی این کشور و در آب‌های سریلانکا مخفی شده است. پیش‌تر اعلام شده بود که او پیش از ورود معترضان به کاخ ریاست جمهوری به مکانی امن منتقل شده است.
مشکلات اقتصادی گسترده در سریلانکا منجر به کم‌یاب شدن مواد خوراکی، دارو و سوخت شده و همین مسأله به گسترش نارضایتی‌های مردمی انجامیده است. معترضان رئيس جمهوری را مسوول و مقصر این شرایط می‌دانند.
رئيس پارلمان سریلانکا نیز پیش از این در روز شنبه اعلام کرده بود که راجاپاکسه استعفا خواهد داد؛ با این وجود بسیاری از مردم سریلانکا نسبت به این مسأله ابراز تردید کردند و تأکید داشتند تا زمانی که استعفا به صورت عملی صورت نپذیرد کاخ ریاست جمهوری را ترک نخواهند کرد.
در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی دفتر نخست‌وزیری سریلانکا منتشر شده، آمده است که راجاپاکسه روز چهارشنبه از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. این در حالی‌ست که طبق قانون اساسی سریلانکا استعفای او تنها زمانی رسمیت خواهد یافت که در نامه‌ای به رئيس مجلس، رسماً این موضوع را اعلام کند؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.
رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر این کشور هم پیش‌تر گفته بود که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. در صورتی که رئیس جمهور و نخست‌وزیر هر دو استعفا دهند، ماهیندا یاپا آبیوار دنا، رئیس پارلمان این کشور طبق قانون اساسی به‌عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب خواهد شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240100
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
618
974
618
1231446
5935
15244
1240100

آی‌پی شما: 18.216.205.123
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403