ادامه تجمعات تا پاسی از شب به‌رغم خشونت گسترده مأموران امنیتی

موج جدید اعتراض‌های سراسری در ایران که پس از جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد همچنان ادامه دارد.


این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی ایران سه هفته پس از جان باختن این دختر سقزی اعلام کرد که «با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبد گشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نام‌برده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.» این نهاد مرگ امینی را به بیماری زمینه‌ای وی ارتباط داد.
با این حال پدر مهسا امینی بار دیگر بیماری زمینه‌ای دخترش را تکذیب کرد.
معترضان طبق تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در شهرهای تهران، کرمان، مشهد، شیراز، سنندج، همدان، گوهردشت، بابل، رشت و … به خیابان‌ها آمدند و شعار سر دادند.
در تهران تجمع‌ها بیشتر اطراف بازار تهران، لاله‌زار، سعادت‌آباد، متروی سعدی، اطراف دانشگاه شریف، اطراف دانشگاه تهران، نارمک، خیابان شریعتی، میدان تجریش، بلوار کشاورز، نازی‌آباد، آیت‌الله کاشانی و محدوده میدان فردوسی گزارش شده است.
اعتراض‌ها در شهر سنندج گسترده‌تر گزارش شده و طبق گفته شاهدان سرکوب‌ها نیز شدیدتر بوده است. تاکنون کشته شدن یک نفر در این شهر تأیید شده است.
تجمع‌های اعتراضی در شماری از دانشگاه‌های ایران به مانند هفته‌های گذشته برگزار شد و دانشجویان شعارهایی را سر دادند.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری برای مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها به دانشگاه الزهرا رفت با این حال شماری از دانشجویان در فضای باز دانشگاه علیه وی شعار دادند.
در برخی از شهرهای کردنشین بازاریان اقدام به اعتصاب کردند. شماری از کسبه در تجریش و بازار تهران نیز با شروع شدن تجمعات اقدام به تعطیل کردن مغازه‌های خود کردند.
گزارش‌های پراکنده از بهبود اندک وضعیت اینترنت 
کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند وضعیت دسترسی به اینترنت بعد از ساعت ۱۲ شب، کمی بهتر شده است. از بعد از ظهر روز شنبه هفته قبل نت بلاکس، ناظر مستقل تأیید کرده بود که اینترنت به صورت سراسری در کردستان قطع شده و در تهران نیز اختلال بسیار شدید گزارش شده است.
شهروندان تهرانی از طریق تماس تلفنی به بستگان خود اطلاع داده بودند که حتا اینترنت خانگی بسیاری از کاربران نیز قطع شده است. با این حال پس از ساعت ۱۲ شب، برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که وضعیت دسترسی به اینترنت بهبود اندکی داشته و با استفاده از فیلترشکن‌ها و پروکسی‌ها امکان اتصال به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است. این در حالی‌ست که همچنان اینترنت بسیاری از ایرانیان داخل کشور قطع است.
رضا پهلوی: جمهوری اسلامی به زودی سقوط خواهد کرد

رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران در حساب توییتری خود از مردم خواست تا «اعتراض در خیابان» را با «اعتصابات سراسری» تکمیل کنند. پهلوی در متنی که در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشته همچنین با اشاره به این‌که بیش از سه هفته است که مردم در خیابان‌ها حضور دارند، نوشته: «امروز حماسه دیگری آفریدید. چشمان جهان به شما و مبارزه دلاورانه‌تان برای باز پس گرفتن ایران است. خیابان‌ها از آن شماست و در آستانه‌ یک پیروزی تاریخی هستید.»
رضا پهلوی در پایان این متن همچنین ادعا کرده است: «جمهوری اسلامی در ذهن و قلب شما سقوط کرده است و به زودی در خیابان‌های ایران نیز سقوط خواهد کرد.»
کیهان: حالا که آشوب‌ها مهار شده، نوبت مجازات آل سعود و قطع کردن دستِ «ابو ارّه» است
حسین شریعتمداری، مدیرمسوول کیهان، در یادداشتی در این روزنامه با ادبیاتی تند برای رهبران عربستان سعودی خط و نشان کشیده است.
در بخشی از یادداشت این روزنامه آمده است: «دولت دست نشانده آل‌سعود و حاکمان خون‌ریز آن که کشتن خاشقجی و اره کردن پیکر او، تأمین مالی و نیروی میدانی تکفیری‌های داعش و قتل عام وحشیانه هزاران انسان بی‌گناه، فقط گوشه‌ای از جنایات آن‌هاست، در این میان و بازهم مثل همیشه نقش واسطه را بر عهده داشته است.»
کیهان در ادامه با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران می‌نویسد: «اکنون که آشوب‌ها مهار شده، سره از ناسره جدا گردیده و به تجمع چند نفره و آتش‌زدن دزدانه سطل‌های زباله تبدیل شده است، نوبت حسابرسی است و زمان آن رسیده که دست‌های این جنایت‌کار حامی تروریست‌ها را قطع کنیم و به «ابو ارّه » درسی بدهیم که پشت اجداد راه‌زنش در بیابان‌های نجد هم به لرزه بیفتد.»
شریعتمداری بدون این‌که نامی مشخص از رهبران عربستان سعودی بیاورد، در این یادداشت ادعا کرده است: «آل‌سعود نقاط آسیب‌پذیر فراوانی دارد که حیات ننگینش به آن وابسته است. ابو ‌ارّه باید بداند که درون کاخ شیشه‌ای نشسته است و شکستن شیشه‌های آن کاخ که امروزه به آغل گاوهای شیرده آمریکا تبدیل شده است، به آسانی امکان‌پذیر است.»
سخن‌گوی قوه قضائيه: در هیچ یک از ادیان اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشت بحث بی‌حجابی نداشتیم
مسعود ستایشی، سخن‌گوی قوه قضائيه می‌گوید همواره به مسأله حجاب و عفاف در جمهوری اسلامی پرداخته شده اما در برخی موارد شرایط به گونه‌ای رقم خورده که به این مقوله بی‌توجهی شده است.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم همچنین با اشاره به این‌که حجاب و عفاف امری شرعی است، افزود: «حجاب امری شرعی و همچنین اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی است که تنها به اسلام مربوط نمی‌شود.»
او همچنین در ادامه مدعی شد که حجاب قبل از اسلام هم مورد توجه دیگر ادیان قرار داشته و نه تنها در ایران که در دیگر کشورها هم مورد توجه قرار گرفته است.
سخن‌گوی قوه قضائيه در ادامه گفت: «وقتی نگاه تاریخی داشته باشیم می‌بینیم که در هیچ دوره‌ای بحث بی‌حجابی مطرح نبوده و در ادیان مختلف چه در دین یهود و چه در مسیحیت و چه آیین زرتشت، در همه آن‌ها به حجاب مقید بودند و مردم متوجه بودند البته این موضوع در دین مبین اسلام به احسن وجه به منصه ظهور درآمده است.»
اخبار ساعت ۲۱ تلویزیون هک شد
اخبار ساعت ۲۱ صدا و سیما که از شبکه‌های اول و خبر پخش می‌شود برای چند ثانیه از سوی گروه هکری «عدالت علی» هک شد.
در حالی که اخبار در حال پخش تصاویری از علی خامنه‌ای بود، هکرها تصاویری از کشته‌شدگان حوادث اخیر را روی خروجی صدا و سیما قرار دادند و بینندگان برای چند ثانیه شاهد پخش شعار «زن، زندگی، آزادی» بودند.
گروه هکری «عدالت علی» در این چند ثانیه عکسی از علی خامنه‌ای روی تصویر قرار دادند که آتش پیرامون او را فرا گرفته است و پایین چهره خامنه‌ای نیز جمله «خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو» با فونت قرمز در تصویر دیده می‌شد.
در تصویر تلویزیونی به نمایش درآمده توسط هکرهای عدالت علی، همچنین عبارت «به ما بپیوندید و به پا خیزید» مشهود است.
ادامه تظاهرات در خیابان‌های مختلف تهران ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مردم در محله‌های مختلفی از تهران به خیابان‌ها آمده و شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند. بر اساس تصاویر و ویدیوهای به اشتراک گذاشته در فضای مجازی تجمع‌هایی در خیابان ولیعصر، محله سعادت آباد و همچنین سه‌راه آذری شکل گرفته است.
همچنین پیشتر تصاویری از اعتراضات مردمی در خیابان‌هایی چون شریعتی و تهران‌پارس منتشر شده بود. مردم در اعتراضات خود شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر می‌دهند.
گزارش‌ها از اختلال شدید سراسری اینترنت در ایران هم‌زمان با تاریک شدن هوا و تشدید اعتراضات
نت بلاکس، ناظر مستقل بر کیفیت اینترنت، قطعی سراسری در کردستان و اختلال شدید در پایتخت را تأیید کرده است. گزارش شاهدان عینی از تهران حاکی از آن است که اینترنت خانگی نیز در برخی نقاط قطع شده است و در مناطق دیگر نیز بسته به اپراتور عرضه کننده خدمات اینترنتی با اختلالات گسترده همراه شده است.
این درحالی‌ست که اعتراضات با تاریک شدن هوا در شهرهای مختلف و چندین محله تهران ادامه دارد.
تیم فوتبال دورتموند آلمان به یاد سارینا اسماعیل زاده از زنان ایران حمایت کرد
حساب کاربری تیم دورتموند آلمان در توییتی نوشت: «فرقی نمی‌کند چه جنسیتی، چه رنگ پوست، مذهب یا گرایش جنسی داشته باشید، برای ما همه مردم برابر هستند.»
این باشگاه ادامه داد: «ما در کنار زنان شجاع ایران هستیم. به یاد سارینا اسماعیل‌زاده.»
سارینا اسماعیل‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله‌ای بود که طبق گفته عفو بین‌الملل در تظاهرات شهر کرج کشته شده است. او که یک بلاگر فعال در یوتیوب و تلگرام بود عکسی از خود با لباس تیم دورتموند منتشر کرده بود. شماری از ایرانی‌ها با انتشار این عکس خواستار واکنش از سوی تیم دورتموند شده بودند.
بورسیا دورتموند در چارچوب بازی‌های بوندس‌لیگا مقابل بایرن مونیخ قرار گرفت و گروهی از هواداران این تیم، عکس سارینا اسماعیل‌زاده را در ورزشگاه نصب کرده‌ بودند.
ادامه اعتراض‌ها با وجود تاریک شدن هوا
اعتراض‌ها در شهر تهران که در برخی مناطق آغاز شده بود همچنان با وجود تاریک شدن هوا دامه دارد. طبق تصاویر منتشر شده شهروندان تهرانی در نازی‌آباد در خیابان‌ها هستند و شعار می‌دهند. خیابان شریعتی و تهران‌پارس نیز شلوغ گزارش شده است. ویدئویی از محله نازی آباد نهران هم در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان از تجمع گسترده مردم در تاریکی شب و سردادن شدن شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور » دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240891
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
233
1176
1409
1231446
6726
15244
1240891

آی‌پی شما: 18.219.208.117
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403