شهروندانی که برای حمایت به نزدیک دانشگاه آمدند

اعتراضات سراسری در ایران به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد با شدت ادامه پیدا کرده است.

دانشگاه صنعتی شریف و خیابان‌های اطراف آن تا ساعات پایانی شب، صحنه حمله گسترده نیروهای امنیتی و سرکوب و بازداشت دانشجویان و شهروندانی بود که برای حمایت از آن‌ها به نزدیک دانشگاه آمده بودند.
در تجمع صبح یک‌شنبه دانشگاه شریف، دانشجویان مستقیماً بیت رهبری را هدف شعار‌های خود قرار دادند. احتمالاً شدت عمل نیروهای انتظامی و امنیتی، واکنشی به توهین مستقیم دانشجویان عالی‌ترین و پرآوازه‌ترین دانشگاه ایران به بیت رهبری است.
روز یک‌شنبه گروهی از رانندگان کامیون در حومه اصفهان اعتصاب کردند و چند جاده را مسدود کردند.
گروه حقوق بشر برای ایران، مستقر در پایتخت نروژ می‌گوید تا روز شنبه مشخصات ۹۲ جان‌باخته موج کنونی اعتراضات را ثبت کرده است. کمپین فعالان بلوچ هم می‌گوید در جریان درگیری‌های جمعه خونین زاهدان ۴۱ نفر کشته شده‌اند. در صورت صحت این آمار، از زمان آغاز اعتراضات تا شب وحشت ۱۳۳ نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند.
این اعتراضات با سرکوب شدید و حتا بی‌سابقه نیروهای امنیتی همراه است و مأموران پلیس و لباس شخصی‌ تلاش می‌کنند به برگزاری تجمعات پایان دهند.
 اختلال شدید اینترنت همچنان دارد و شهروندان با مشکلات بسیاری برای دسترسی به شبکه و پیام‌رسان‌ها مواجهند.
علاوه بر دانشگاه شریف، دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایران به جای رفتن به کلاس درس، تجمع کردند و شعارهایی علیه رهبر و حکومت جمهوری اسلامی سر دادند. تصاویر تجمعات دانشجویی در دانشگاه هنر تهران، شیراز، کرمان و شهرکرد منتشر شده است.
تظاهرات همبستگی ایرانیان خارج از کشور با موج اخیر اعتراضات در بعضی کشورها و ازجمله در فرانسه برگزار شد. در تظاهرات پاریس که با استقبال گسترده شهروندان فرانسوی همراه بود، شماری از سیاست‌مداران عمدتاً چپ‌گرا از احزاب سوسیالیست، کمونیست و سبزها حضور یافتند. گروهی از شرکت ‌‌کنندگان در تجمع میدان جمهوری پاریس، ساندرین روسو، نماینده چپ‌گرای حزب سبزها را هو کردند. روسو، فمینیست رادیکال و از طرفداران حق آزادی پوشش و حق زنان «مسلمان» برای داشتن یا نداشتن حجاب است.
تجمع شهروندان در برابر ورودی دانشگاه شریف برای حمایت از دانشجویان بازداشتی و گرفتار در دانشگاه
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر حضور پرشمار شهروندان در برابر دانشگاه شریف برای حمایت از دانشجویان بازداشتی و گرفتار است.
دانشجویان دانشگاه شریف از ساعت‌ها پیش و از زمان آغاز محاصره دانشگاه پیام‌هایی را با درخواست کمک و حمایت در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند.
حمله مأموران امنیتی به دانشگاه شریف و بازداشتگاه گسترده دانشجویان
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و تصاویر ارسالی شهروندان و دانشجویان حاکی از حمله نیروی انتظامی به دانشگاه شریف و بازداشت گسترده دانشجویان در شامگاه یک‌شنبه است.
پیش از این و در ساعات پایانی برگزاری کلاس‌ها، پلیس و نیروهای لباس شخصی دانشگاه را محاصره کرده بودند.
سانسور گسترده، سرعت پایین اینترنت و عدم امکان دسترسی آزاد شهروندان به پیام‌رسان‌های اجتماعی باعث شده تا سرعت خبر رسانی درباره اعتراض‌ها به شدت کاهش یافته و تائید صحت گزارش‌ها عملاً غیرممکن یا با تأخیر انجام شود.
دانشگاه شریف در محاصره
گزارش‌ها و روایت‌های غیررسمی از دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی تهران حاکی از محاصره این مرکز عالی آموزشی از سوی پلیس و نیروهای امنیتی موسوم به لباس شخصی در شامگاه یک‌شنبه است. از قرار معلوم دانشجویان امکان خروج از دانشگاه را ندارند.
محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم برای گفت‌وگو و چانه‌زنی با دانشجویان و نیروهای امنیتی به محل دانشگاه رفته است.
شماری از دانشجویان از ورود پلیس ضد شورش به یکی از پارکینگ‌های دانشگاه و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی دانشجویان معترض خبر می‌دهند.
گویا با وجود باز شدن موقتی یکی از درهای دانشگاه شریف، روند خروج دانشجویان پس از مدت کوتاهی متوقف شده است.
براساس قوانین جمهوری اسلامی، نیروهای انتظامی حق ورود به ساختمان‌های آموزش عالی را ندارند.
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر آن است که دانشجویان معترض دانشگاه شریف صبح یک‌شنبه علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار داده و مستقیما به بیت او توهین می‌کنند.
ما از همه مردم ایران دفاع می‌کنیم، حتا از آن‌هایی که به دلیل فریب دشمن ما را دوست ندارند

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در واکشن به اعتراضات سراسری در ایران، کسانی که در خیابان حضور دارند را «فریب خورده دشمنان» معرفی کرد.
سلامی در بخشی از اظهارات خود خطاب به معترضان گفت: «به این عده قلیل از جوانان عزیز کشورمان که متأسفانه مورد شکار و صید دشمن قرار گرفتند و عملیات روانی دشمن بر روی آن‌ها موثر بوده است، عرض می‌کنیم، وقتی به خیابان می‌آیید پشت سرتان نگاه کنید تا ببینید امتداد حرکتی که در مسیر آن هستید، به کجا می‌رسد. شما فرزندان این مملکت هستید و ما وقتی از کشور دفاع می‌کنیم، برای همه دفاع می‌کنیم، حتا برای آن‌ها که به دلیل فریب و اغوای دشمن، ما را دوست ندارند ولی ما آن‌ها را دوست داریم.»
او همچنین در ادامه مدعی شد که آمریکایی‌ها می‌خواهند جوانان ایران را فریب دهند و آن‌ها را به خیابان بکشند. سلامی همچنین افزود: «این آخرین سیاست دشمن است، ترکیبی از هر آنچه قبلاً به کار گرفته است، اما ما کار آزموده‌ایم و کافیست که دشمن را بشناسید. پیروی در آگاهی و ایمان است.»
انتقام خون «شهدای جمعه سیاه زاهدان» را می‌گیریم
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بیانیه‌ای می‌گوید انتقام «خون شهدای پاک و مظلوم» زاهدان را خواهد گرفت و «حملات ناجوان‌مردانه معاندین مسلح و اشرار آشوب‌طلب» را بی‌پاسخ نخوهد گذاشت.
در این بیانیه سپاه پاسداران، ملت ایران و نیروهای مسلح را در کنار هم قرار داده و نوشته است: «ملت شهید پرور ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تعرض به امنیت و جان مردم و سربازان وطن را بی پاسخ نخواهد گذاشت و دشمنان کینه توز، به‌ویژه گروهک‌های ظالم و تجزیه طلب و ایادی آنان بدانند، فرزندان ایران از حفاظت از انقلاب غافل نبوده و با رصد فتنه‌های آن‌ها ضربات مهلکی را به آن‌ها وارد خواهند کرد.
بیانیه سپاه پاسداران در حالی منتشر شده که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در صحبت‌های خود پلیس و نیروهای انتظامی را مسوول و مقصر کشتار روز جمعه زاهدان معرفی کرده است. عبدالحمید در اظهارات خود گفته است که نیروهای پلیس و لباس شخصی به سمت مردم و حتا نمازگزاران تیراندازی کرده و سر و قلب آن‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند.
ادامه تجمعات و اعتراضات در دانشگاه‌ها
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که دانشجویان در چندین دانشگاه ایران همچنان تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.
در تهران و دانشگاه هنر این شهر، دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد» خواستار آزادی دوستان و هم‌کلاسی‌های خود هستند.
همچنین در دانشگاه شیراز هم دانشجویان سر کلاس‌های درس حاضر نشدند و با سر دادن شعارهایی چون «اساتید محترم، حمایت، حمایت «و همچنین «آزادی، آزادی، آزادی» نارضایتی خود را از وضعیت کنونی ابراز داشتند. همچنین برخی از دانشجویان هم شعارهای تندتری سر دادند و با گفتن «مرگ بر دیکتاتور» به صورت مستقیم رهبران جمهوری اسلامی را مورد هدف خود قرار دادند.
تجمعات اعتراضی و تیراندازی در اصفهان
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از اعتراضات و ناآرامی‌ها در شهر اصفهان خبر می‌دهد. همچنین صدای تیراندازی و آژیر ممتد آمبولانس از بعضی از خیابان‌های این شهر نیز شنیده شده است.
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که برخی از معترضین در خیابان‌ها لاستیک آتش زده و شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند.
همچنین دانشجویان در دانشگاه آزاد نجف‌آباد هم تجمعات اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی در حمایت از اعتراضات مردمی و مخالفت با جمهوری اسلامی سر دادند.
بازداشت ۲ مرد ایرانی که از دیوار سفارت ایران در سوئیس بالا رفتند
پلیس سوئیس می‌گوید دو مرد ایرانی را که از دیوار سفارت جمهوری اسلامی در برن بالا رفته، بازداشت کرده است. این دو مرد بعد از بالا رفتن از دیوار سفارت به سمت پرچم حمله کرده و آن‌را به پایین کشیده‌اند. پس از آن نیروهای پلیس مجبور شده‌اند برای متوقف کردن آن‌ها از گلوله‌های لاستیکی استفاده کند.
بر اساس اعلام پلیس در این حادثه هیچ کس زخمی نشده و دو متهم هم برای بررسی بیشتر در بازداشت به سر می‌برند.
پیش از این مسیح علی‌نژاد روزنامه شبکه صدای آمریکا از ایرانیان خارج از کشور خواسته بود تا با حمله به سفارت‌های جمهوری اسلامی در سراسر دنیا، آنجا را اشغال کنند.
نیروی انتظامی با مدیریت صبورانه توانست خشم معترضان را کاهش دهد
پس از پایان جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس که با حضور وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شده بود، نمایندگان در صحن علنی مجلس راه‌پیمایی کردند و شعارهایی در حمایت از سپاه و نیروی انتظامی سر دادند.
این نمایندگان فریاد «نیروی انتظامی، تشکر تشکر» و «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده»، «مرگ بر منافقین» و همچنین «نیروی انتظامی انتقام، انتقام» سر دادند.
پیش از این اعلام شده بود که نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیر علنی با حضور حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار می‌کنند تا در خصوص اعتراضات اخیر بحث‌های لازم صورت گیرد.
در پایان این جلسه هم ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای از اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اعتراضات اخیر حمایت کردند و خواستار جداسازی صف معترضین از اغتشاشگران شدند. البته نمایندگان مجلس اشاره‌ای به این نکردند که معترضین چگونه می‌توانند بدون این‌که «اغتشاشگر» نامیده شوند، اعتراض خود را بیان کنند.
در بخش دیگری از این بیانیه نمایندگان مجلس نوشته‌اند که نیروی انتظامی توانست با مدیریت صبورانه، خشم معترضان را کاهش دهد.
به طور قطع به سر مهسا ضربه وارد شده است
صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی می‌گوید بر اساس نظر پزشکان و همچنین افرادی که با آن‌ها مشورت صورت گرفته، «به طور قطع» به سر مهسا امینی ضربه وارد شده است.
نیکبخت، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد همچنین اشاره کرده که رد خون در پشت گردن و پایین جمجمه مهسا مشاهده شده که این رد خون توسط غسالان، پدر و مادر و نزدیکان این دختر جوان دیده شده است.
او همچنین افزوده که به طور قطع مهسا پیش از این‌که به مرکز گشت ارشاد برسد مورد ضربه قرار گرفته است. ضمن این‌که به باور او حتا پس از حضور او در بازداشتگاه هم احتمال ضربه زدن به مهسا امینی زیاد است.
 این وکیل باسابقه ایرانی همچنین اضافه کرده که با درخواست خانواده مهسا امینی برای تشکیل یک هیئت حقیقت‌یاب ۳ تا ۵ نفره متشکل از متخصص جراحی مغز و اعصاب و همچنین پزشک قلب موافقت شده اما با وجود این‌که دادستان هم اجازه تشکیل این هیئت را داده، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241416
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
758
1176
1934
1231446
7251
15244
1241416

آی‌پی شما: 3.12.36.30
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403