آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین

پنجمین هفته اعتراض‌های ایران در حالی آغاز شد که حمایت‌های بین المللی افزایش یافته است و بسیاری از سران کشورها و چهره‌های بین‌المللی حمایت خود از معنرضان ایرانی را ابراز کرده‌اند.  


گزارش‌ها همچنین از شدیدتر شدن جو امنیتی و بازداشت‌ها در شهرهای مختلف مانند تهران، سنندج، سقز، اردبیل و شیراز حکایت دارد.  با این وجود طبق اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است تجمعات اعتراضی پراکنده در شهرهای مختلف ایران همچنان برقرار است و مردم با سردادن شعار و دیوارنویسی اعتراض خود را بیان می‌کنند.
گزارش‌ها از «پرتاب دو شی نورانی به داخل زندان اوین»
وحید آنلاین، یکی از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در کانال تلگرامی خود ویدئویی را منتشر کرد که پرتاب یا شلیک شئی را به داخل زندان اوین نشان می‌دهد که پس از پرتاب این شی صدای انفجار شنیده می‌شود.  
برخی معتقدند که صدای انفجاری که در این ویدئو شنیده می‌شود مربوط به یک نارنجک‌انداز است که گلوله فلش بنگ یا بمب صوتی را به داخل محیط زندان شلیک می‌کند.  اغلب از این تجهیزات برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کنند.  
برخی از افرادی که ساکن محله‌های اطراف اوین هستند می‌گویند صدای سه انفجار را شنیده‌اند.  
گزارش‌هایی از ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به زندان اوین
طبق ویدئوها و برخی گزارش‌های منتشر شده، ترافیک سنگینی در مسیرهای منتهی به زندان اوین مشاهده شده است.  طبق این گزارش‌ها زندان اوین از چند سد متری از سوی نیروهای امنیتی مسدود شده است.
خانواده زندانیان نسبت به وضعیت عزیزان‌شان ابراز نگرانی می‌کنند.  
روایت متناقض رسانه‌ها از آتش‌سوزی در اوین
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در روایتی متفاوت از ایرنا نوشت که آتش‌سوزی در کارگاه خیاطی زندان اوین رخ داد و سپس درگیری بین زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت رخ داد.
این رسانه نوشت: «پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.»
با این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام امنیتی این آتش‌سوزی را مربوط به بند محل نگهداری اراذل و اوباش عنوان کرده بود.
ایسنا اضافه کرد:‌ «بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون آتش سوزی مهار و خاموش شده است.  این گزارش حاکی است نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر آرامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است.»
بر اساس این گزارش «درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.»
ایسنا از درگیری در زندان با عنوان «شورش» یاد کرد و نوشت: «در حال حاضر شورش مهار شده و شرایط زندان در کنترل مأموران زندان قرار دارد و آتش‌سوزی زندان با تلاش نیروهای آتش‌نشانی در حال کنترل است.»
روایت ایرنا از ناآرامی‌ها و آتش‌سوزی در اوین
خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک مقام امنیتی مدعی شد که «شامگاه شنبه بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.»
این مقام که نامی از آن آورده نشده گفته است: «اراذل و اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است.»
وی مدعی شد که هم‌اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.
ایرنا به نقل از این مقام نوشت: «عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.»
گزارش‌ها از شنیده شدن صدای آژیر و تیراندازی در زندان اوین

طبق ویدئوهای منتشر شده و گزارش‌های شاهدان عینی، صدای تیراندازی، آژیر خطر و همچنین خروج دود از محدوده زندان اوین تهران مشاهده شده است.  
خودروهای آتش‌نشانی به محل زندان اوین رفته‌اند.  برخی از شاهدان صدای چند انفجار شنیده‌اند و برخی این صدا را ناشی از انفجار کوکتل مولوتوف عنوان کردند.  
تاکنون هیچ مقام رسمی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.  
برگزاری تجمع‌ در شماری از شهرها؛ سرکوب‌ها و بازداشت‌ها خشن‌تر بود
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تجمع‌های اعتراضی در شماری از شهرهای ایران برگزار شد اما بر اساس گزارش‌ها سرکوب این اعتراض‌ها خشن‌تر از گذشته بوده است.  
در گوهردشت کرج به سمت معترضان تیراندازی شد و برخی از بازداشت‌ها نیز همراه با خشونت بود به‌طوری که طبق یک ویدئو دختری با خشونت از سوی نیروهای لباس شخصی به داخل یک خودرو هل داده می‌شود.  
شماری از معترضان در مشهد نیز به خیابان آمدند.  با این حال نیروهای بسیج این اعتراض‌ها را سرکوب کردند.  طبق یک ویدئوی منتشر شده برخی از نیروهای لباس شخصی زنان معترض را در مشهد که به آرامی در خیابان حرکت می‌کردند می‌زنند.  
شماری از معترضان نیز در پاساژ علاالدین و روبه‌روی متروی شریعتی تهران جمع شده بودند و شعار می‌دادند.  
اما اعتراض‌ها در شهر اردبیل پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله نیروهای لباس شخصی به دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه پررنگ‌تر بود.  گروهی از معترضان به سمت نیروهای امنیتی در این شهر سنگ پرتاب کردند و در برخی از نقاط شهر نیز معترضان علائم راهنمایی و رانندگی را از جا کندند.  
معترضان در شهر رشت نیز شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» را سر دادند.  
معترضان نیز در شاهین شهر اصفهان شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
گفت‌وگوی ارزشمندی با فعالان ایرانی حقوق بشر داشتیم
رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به گفت‌وگو و دیدار با کنشگران ایرانی همراه با وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «گفت‌وگوی ارزشمندی با فعالان حقوق بشر درباره وضعیت ایران و اقداماتی که آمریکا می‌تواند برای حمایت از مردم ایران انجام دهد داشتیم.»
اسرا پناهی بیماری قلبی داشت و در بیمارستان فوت شد
در حالی که برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند دانش‌آموزی که در پی حمله «نیروهای امنیتی» به یک مدرسه در اردبیل جان باخته است، «اسرا پناهی» نام دارد اما رسانه‌های حکومتی ایران در گفت‌وگو با عموی این دختر دانش‌آموز مدعی شدند که او در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد.
طبق ویدئویی که شبکه دانا منتشر کرده است عموی اسرا پناهی گفت: «بیماری قلبی مادرزادی برادرزاده‌ام بعد از مرگ پدرش تشدید شد.  سه شب پیش در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد.  چرا باید رسانه‌های بیگانه با آبروی ما بازی کنند؟!»
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی پس از آن‌که دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زدند به این مدرسه یورش برده و پس از ضرب و جرح دانش‌آموزان، شماری را بازداشت کردند.
 طبق خبر منتشر شده در کانال تلگرامی این شورا، نیروهای لباس شخصی به برخی از والدین دانش‌آموزان هم حمله کردند.  این نهاد به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد ۱۰ نفر از دانش‌آموزان زخمی برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.  طبق این گزارش، هفت نفر از دانش‌آموزان نیز با همکاری مدیر مدرسه به نیروهای امنیتی تحویل داده شدند و از محل نگهداری آن‌ها خبری وجود ندارد.  
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ابتدا اعلام کرد که یکی از دانش‌آموزان مجروح بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داده است اما این مطلب پس از مدتی از خبر کانال تلگرامی این نهاد حذف شد.
طبق مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مراسم تشییع اسرا پناهی خانقاه، روز گذشته در اردبیل برگزار شد.  حادثه مدرسه اردبیل در روز چهارشنبه ۲۱ مهر رخ داد.  
طرح مجلس ایران برای ساز و کار تجمعات
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: «سازوکار برگزاری تجمعات اعتراضی کاملا در طرح مجلس مشخص شده است.  اجتماعات و راهپیمایی‌ها باید بدون سلاح باشد.  از سوی دیگر نباید آرامش مردم را به هم بزنند.  افراد از فرمانداری ها و یا بخشداری ها برای برگزاری تجمعات درخواست خواهند کرد؛ شعارهایی که قرار است در راهپیمایی مطرح شود کاملا شفاف می‌شود.»
وی افزود: «هدف اصلی از این طرح این است که اعتراضات قانونی مردم از اغتشاشات جدا شود.»
برگزاری جشنواره در این روزهای تلخ بدون صاحبان واقعی‌اش غم‌واره‌ای بیش نخواهد بود
انجمن فیلم کوتاه در بیانیه‌ای گفت: «ما عمیقا نگران تفرقه‌ی ایجاد شده در جامعه‌ی فیلم کوتاه و برگزاری جشنواره با شرایط امنیتی هستیم که نتیجه‌ی عدم لغو برگزاری جشنواره در این زمان است.»
این نهاد در بیانیه خود درباره برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: «انجمن فیلم کوتاه ایران دو هفته‌ی قبل طی جلسه‌ای با آقای آذرپندار، دبیر محترم سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درخواست تغییر زمان جشنواره را مطرح کرد و همانجا عدم همکاری ایسفا در این دوره را اعلام نمود.  دلایل این عدم همکاری بیش از هر چیز ناظر بر شرایط بسیار تلخ این روزها بود. با نزدیک شدن تقویم جشنواره و تردید فیلمسازان برای حضور، طی نامه‌ای رسمی بار دیگر درخواست قبلی مبنی بر عدم برگزاری در مقطع کنونی را به دبیر جشنواره اعلام کرد.»
انجمن فیلم کوتاه تأکید کرد: «انصراف بعضی از مهمانان داخلی و خارجی و عدم پذیرش داوری از سوی برخی از فیلمسازان نیز تاییدی بر شرایط غیر عادی این روزها بوده است.»
این نهاد به مسوولان برگزار کننده این جشنواره گفت: «بگذارید شفاف بگوییم “شما” در این خانه مهمان هستید و ما میزبان.  این توهمِ میزبانی از اهالی فیلم کوتاه را به واقعیتِ مهمان بودنِ یکی دو دوره‌ای تغییر دهید.  از گذشته درس بگیرید که جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، میراث‌دار فیلم‌ها، تماشاگران و فیلم‌سازان این سرزمین است و نه مدیرانش.  برگزاری جشنواره در این روزهای تلخ بدون صاحبان واقعی‌اش غمواره‌ای بیش نخواهد بود.»
انجمن فیلم کوتاه در پایان تأکید کرد: «دیدن و شنیدن صدای همین تعداد معترض هم کافیست تا هر تصمیم‌گیرنده‌ای را مجاب به عدم برگزاری در مقطع کنونی کند مگر این‌که دلایل دیگری غیر از فیلم کوتاه و فیلمسازانش اولویت داشته باشد.»
سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار است از بیست‌وهفتم مهرماه برگزار شود.  
در فاصله کم‌تر از یک هفته به آغاز این جشنواره دست‌کم ۱۴ هنرمند که آثارشان در بخش‌های اصلی این جشنواره حضور دارند از حضور در آن کناره‌گیری کردند. 

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241733
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1075
1176
2251
1231446
7568
15244
1241733

آی‌پی شما: 3.145.93.221
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403