فرمانده سپاه تهران:

تنها در یک شب ۱۸۵ بسیجی در تهران مجروح شدند

پنجمین هفته اعتراض‌های ایران در حالی آغاز شد که حمایت‌های بین المللی افزایش یافته است و بسیاری از سران کشورها و چهره‌های بین‌المللی حمایت خود از معنرضان ایرانی را ابراز کرده‌اند.


گزارش‌ها همچنین از شدیدتر شدن جو امنیتی و بازداشت‌ها در شهرهای مختلف مانند تهران، سنندج، سقز، اردبیل و شیراز حکایت دارند. با این وجود طبق اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است تجمعات اعتاضی پراکنده در شهرهای مختلف ایران همچنان برقرار است و مردم با سردادن شعار و دیوارنویسی اعتراض خود را بیان می‌کنند.
سرکوب‌ها و بازداشت‌ها خشن‌تر بود
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تجمع‌های اعتراضی در شماری از شهرهای ایران برگزار شد اما بر اساس گزارش‌ها سرکوب این اعتراض‌ها خشن‌تر از گذشته بوده است.
در گوهردشت کرج به سمت معترضان تیراندازی شد و برخی از بازداشت‌ها نیز همراه با خشونت بود به‌طوریکه طبق یک ویدئو دختری با خشونت از سوی نیروهای لباس شخصی به داخل یک خودرو هل داده می‌شود.
شماری از معترضان در مشهد نیز به خیابان آمدند. با این حال نیروهای بسیج این اعتراض‌ها را سرکوب کردند. طبق یک ویدئوی منتشر شده برخی از نیروهای لباس شخصی زنان معترض را در مشهد که به آرامی در خیابان حرکت می‌کردند می‌زنند.
شماری از معترضان نیز در پاساژ علاالدین و روبه‌روی متروی شریعتی تهران جمع شده بودند و شعار می‌دادند.
اما اعتراض‌ها در شهر اردبیل پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله نیروهای لباس شخصی به دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه پررنگ‌تر بود. گروهی از معترضان به سمت نیروهای امنیتی در این شهر سنگ پرتاب کردند و در برخی از نقاط شهر نیز معترضان علائم راهنمایی و رانندگی را از جا کندند.
معترضان در شهر رشت نیز شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» را سر دادند.
معترضان نیز در شاهین شهر اصفهان شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
گفت‌وگوی ارزشمندی با فعالان ایرانی حقوق بشر داشتیم
رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به گفت‌وگو و دیدار با کنشگران ایرانی همراه با وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «گفت‌وگوی ارزشمندی با فعالان حقوق بشر درباره وضعیت ایران و اقداماتی که آمریکا می‌تواند برای حمایت از مردم ایران انجام دهد داشتیم.»
اسرا پناهی بیماری قلبی داشت و در بیمارستان فوت شد
در حالی که برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند دانش‌آموزی که در پی حمله «نیروهای امنیتی» به یک مدرسه در اردبیل جان باخته است، «اسرا پناهی» نام دارد اما رسانه‌های حکومتی ایران در گفت‌وگو با عموی این دختر دانش‌آموز مدعی شدند که او در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد.
طبق ویدئویی که شبکه دانا منتشر کرده است عموی اسرا پناهی گفت: «بیماری قلبی مادرزادی برادرزاده‌ام بعد از مرگ پدرش تشدید شد. سه شب پیش در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد. چرا باید رسانه‌های بیگانه با آبروی ما بازی کنند؟!»
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز گذشته اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی پس از آنکه دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زدند به این مدرسه یورش برده و پس از ضرب و جرح دانش‌آموزان، شماری را بازداشت کردند.
 طبق خبر منتشر شده در کانال تلگرامی این شورا، نیروهای لباس شخصی به برخی از والدین دانش‌آموزان هم حمله کردند. این نهاد به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد ۱۰ نفر از دانش‌آموزان زخمی برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند. طبق این گزارش، هفت نفر از دانش‌آموزان نیز با همکاری مدیر مدرسه به نیروهای امنیتی تحویل داده شدند و از محل نگهداری آن‌ها خبری وجود ندارد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ابتدا اعلام کرد که یکی از دانش‌آموزان مجروح بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داده است اما این مطلب پس از مدتی از خبر کانال تلگرامی این نهاد حذف شد.
طبق مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مراسم تشییع اسرا پناهی خانقاه، روز گذشته در اردبیل برگزار شد. حادثه مدرسه اردبیل در روز چهارشنبه ۲۱ مهر رخ داد.
«شعارهایی که قرار است مطرح شود کاملاً شفاف می‌شود»

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: «سازوکار برگزاری تجمعات اعتراضی کاملا در طرح مجلس مشخص شده است. اجتماعات و راهپیمایی‌ها باید بدون سلاح باشد. از سوی دیگر نباید آرامش مردم را به هم بزنند. افراد از فرمانداری ها و یا بخشداری ها برای برگزاری تجمعات درخواست خواهند کرد؛ شعارهایی که قرار است در راهپیمایی مطرح شود کاملاً شفاف می‌شود.»
وی افزود: «هدف اصلی از این طرح این است که اعتراضات قانونی مردم از اغتشاشات جدا شود.»
برگزاری جشنواره در این روزهای تلخ بدون صاحبان واقعی‌اش غم‌واره‌ای بیش نخواهد بود
انجمن فیلم کوتاه در بیانیه‌ای گفت: «ما عمیقا نگران تفرقه‌ی ایجاد شده در جامعه‌ی فیلم کوتاه و برگزاری جشنواره با شرایط امنیتی هستیم که نتیجه‌ی عدم لغو برگزاری جشنواره در این زمان است.»
این نهاد در بیانیه خود درباره برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: «انجمن فیلم کوتاه ایران دو هفته‌ی قبل طی جلسه‌ای با آذرپندار، دبیر محترم سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درخواست تغییر زمان جشنواره را مطرح کرد و همانجا عدم همکاری ایسفا در این دوره را اعلام نمود. دلایل این عدم همکاری بیش از هر چیز ناظر بر شرایط بسیار تلخ این روزها بود. با نزدیک شدن تقویم جشنواره و تردید فیلمسازان برای حضور، طی نامه‌ای رسمی بار دیگر درخواست قبلی مبنی بر عدم برگزاری در مقطع کنونی را به دبیر جشنواره اعلام کرد.»
انجمن فیلم کوتاه تأکید کرد: «انصراف بعضی از مهمانان داخلی و خارجی و عدم پذیرش داوری از سوی برخی از فیلمسازان نیز تأییدی بر شرایط غیر عادی این روزها بوده است.»
این نهاد به مسوولان برگزار کننده این جشنواره گفت: «بگذارید شفاف بگوییم “شما” در این خانه مهمان هستید و ما میزبان. این توهمِ میزبانی از اهالی فیلم کوتاه را به واقعیتِ مهمان بودنِ یکی دو دوره‌ای تغییر دهید. از گذشته درس بگیرید که جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، میراث‌دار فیلم‌ها، تماشاگران و فیلمسازان این سرزمین است و نه مدیرانش. برگزاری جشنواره در این روزهای تلخ بدون صاحبان واقعی‌اش غمواره‌ای بیش نخواهد بود.»
انجمن فیلم کوتاه در پایان تأکید کرد: «دیدن و شنیدن صدای همین تعداد معترض هم کافیست تا هر تصمیم‌گیرنده‌ای را مجاب به عدم برگزاری در مقطع کنونی کند مگر این‌که دلایل دیگری غیر از فیلم کوتاه و فیلم‌سازانش اولویت داشته باشد.»
سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار است از بیست‌وهفتم مهرماه برگزار شود.
در فاصله کم‌تر از یک هفته به آغاز این جشنواره دست‌کم ۱۴ هنرمند که آثارشان در بخش‌های اصلی این جشنواره حضور دارند از حضور در آن کناره‌گیری کردند.
تنها در یک شب ۱۸۵ بسیجی در تهران مجروح شدند
حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران گفت که از آغاز اعتراضات اخیر تاکنون ۸۵۰ نفر از بسیجیان در تهران مجروح شده‌اند. وی همچنین از کشته شدن سه بسیجی در پایتخت خبر داد.
وی مدعی شد که بسیج در تهران ۳۸۰ گردان آماده دارد.
وی اضافه کرد: «فرمانده کل سپاه دستور داده بود برای مقابله با اغتشاشگران از سلاح استفاده نکنید که همین‌گونه هم شد؛ زیرا در برابر این اغتشاشگران فقط در یک شب ۱۸۵ مجروح دادیم و در میدان الغدیر ۴۵ دقیقه با اغتشاشگران می‌جنگیدیم؛ لذا با خویشتن‌داری و صبری که بسیج و فراجا در مقابله با آن‌ها به خرج دادند، این ترفند آن‌ها هم نتیجه‌بخش نشد.»
وی آماری از شمار معترضان مجروح شده یا کشته شده در تهران ارائه نکرد.
معترضان در اردبیل به خیابان آمدند
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شماری از معترضان در اردبیل تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.
این اعتراض‌های با حضور پررنگ نیروهای امنیتی همراه بوده و آن‌ها سعی در متفرق کردن معترضان داشتند. اما بر اساس تصاویر منتشر شده معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده‌اند. صدای تیراندازی در برخی از ویدئوهای منتشر شده در میدان یحیوی اردبیل شنیده می‌شود.
این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته برخی نهادهای صنفی اعلام کردند که نیروهای امنیتی در پی اعتراضات در یک دبیرستان دخترانه در روز چهارشنبه گذشته به دانش‌آموزان حمله کردند و طبق این گزارش‌ها شماری از دانش‌آموزان زخمی و شماری نیز بازداشت شدند.
اعتراضات گسترده در دانشگاه‌های مختلف ایران
دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران روز شنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) همراه با آغاز پنجمین هفته اعتراضات سراسری، تجمع کرده و شعارهایی سر دادند.
بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه هنر سوره تهران پس از سه هفته برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، در اولین روز کلاس‌های حضوری در این دانشگاه تجمع کرده با دستان آغشته به رنگ قرمز و شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» اعتراض خود را بیان کردند.
در دانشکده فنی شریعتی تهران نیز دانشجویان معترض شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند. همچنین در دانشگاه رازی کرمان‌شاه دانشجویان با شعار «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» دست به اعتراض زدند.
بر اساس گزارش‌های دریافتی اعتراض‌ها در دانشگاه هنر اصفهان، تهران، تبریز، آزاد رشت و چند دانشگاه دیگر همچنان ادامه دارد.
قطع شدن اینترنت تلفن همراه در ایران هم‌زمان با آغاز هفته پنجم اعتراضات
بنابر گزارش‌های دریافتی به نظر می‌رسد از صبح امروز شنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) اینترنت تلفن همراه در ایران به طور کامل قطع شده است. پیش‌تر معترضان ایرانی به رغم مسدود شدن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان اینستاگرام، توئیتر و واتس‌آپ فراخوانی را با عنوان «آغاز پایان» برای اعتراضات روز شنبه منتشر کردند.
پیش از شروع اعتراضات روز شنبه، سایت نت‌بلاکس در ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران از اختلال شدید در اینترنت در ایران خبر داده بود.  
جان فرزندم در خطر است
احمد رونقی پدر حسین رونقی، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس که در روز ۲ مهر روبه‌روی دادسرای اوین بازداشت شد، بامداد شنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) با انتشار ویدیویی در صفخه اینستاگرام خود از وضعیت وخیم پسرش خبر داد. او گفت: «طی تماس ناشناس مطلع شدیم که فرزندم حسین در زندان زیر شکنجه و بازجویی قرار گرفته و علاوه بر این‌که قبلاً پاهایش را شکسته‌اند و تحت شکنجه و ضرب و شتم شدید قرار گرفته امروز صبح زیر شکنجه و بازجویی نیز استفراغ خونی کرده است و وضعیت جسمی بسیار بدی دارد.»
رونقی با شکایت از سیستم قضایی ایران افزود: «از سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل خواستارم صدای فرزندم باشید و کمک کنید. در این مملکت هیچ قانون و عدالتی وجود ندارد و هیچ مرجع قانونی برای رسیدگی وجود ندارد فرزندان ما را به جرم فریاد حق خواهی و عدالت زیر شکنجه می‌روند. دولت ایران نه خدا می شناسد نه انسانیت. اگر کوچک‌ترین اتفاقی برای فرزندم بیفتید دولت ایران و شکنجه گرانش مسوول هستند و تاوان خواهند داد. این فریاد دادرسی و عدالت خواهی یک پدر می باشد. به فرزندم کمک کنید.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240940
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
282
1176
1458
1231446
6775
15244
1240940

آی‌پی شما: 18.118.226.105
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403