گیسو بران بر مزار نیکا شاکرمی

ایران روز چهارشنبه در سی و نهمین روز اعتراض‌ها و هم‌زمان با برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی با حضور هزاران نفر در سقز، صحنه اعتراض‌های گسترده در حدود ۳۰ شهر و بسیاری از دانشگاه‌های کشور بود؛ روز پنج‌شنبه نیز مصادف است با چهلم نیکا شاکرمی، نوجوان جانباخته در تهران.


آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود از برگزاری مراسم چهلم نیکا شاکری در روز پنج‌شنبه، پنجم آبان ماه خبر داد.
مراسمی که بنا بر اعلام او در آرامستان روستای حیات الغیب در نزدیکی پل‌دختر، خرم‌آباد برگزار شد.
این در حالی است که استانداری و امام جمعه فارس به دلیل رخ‌داد حادثه تروریستی در شاه‌چراغ شیراز که تاکنون منجر به مرگ ۱۵ نفر شده، در این استان سه روز عزای عمومی اعلام کرده و تشییع کشته شدگان این حادثه نیز تا روز شنبه به تعویق افتاد.
در همین حال، با وجود اعلام یک جان‌باخته و یک مصدوم در پی فروریختن بقایای ساختمان متروپل در اهواز، هنوز مردم این شهر نگران محتوای اخبار تکمیلی و در پی حصول قطعیت در مورد کشته شدگان و مصدومان این حادثه هستند.
«گیسو بران» بر مزار نیکا شاکرمی
در تصاویر جدیدی که از مراسم چهلمین روز کشته شدن نیکا شاکرمی منتشر شده، گروهی از زنان شرکت کننده دیده می‌شوند که بر مزار او، گیسوان خود را می‌برند.
در جریان این مراسم که با سخنرانی مادر نیکا و سر دادن شعارهای اعتراضی سدها شرکت کننده آغاز شد، علاوه بر ترانه مشهور لری «دایه دایه وقت جنگه»، ترانه «سلطان قلب‌ها» که نیکا در دوران حیاتش آن را زمزمه کرده بود نیز توسط حاضران خوانده شد.
در جریان مراسم این روز، درگیری‌هایی نیز میان نیروهای امنیتی و شماری از معترضان به وجود آمد.
تداوم اعتراضات شبانه در مشهد
تصاویر دریافتی از شهر مشهد نشان می‌دهد که اعتراضات شبانه در این شهر از سر گرفته شده و در کنار تجمع مردم و سردادن شعار، خودروها نیز در حمایت از معترضان به بوق زدن ادامه می‌دهند.
زندگی و آزادی زنان را نمی‌توان غصب کرد
روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، به تحریم‌هایی که از سوی ایران علیه برخی افراد و نهادهای اروپایی وضع شد، واکنش نشان داد.
او در یک پیام ویدئویی اعلام کرد: «به نمایندگی از طرف پارلمان اروپا، من تصمیم رژیم ایران در تحریم اعضای پارلمان اروپا، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر را قویاً محکوم می‌کنم. زنان حق اعتراض دارند و زندگی و آزادی زنان را نمی‌توان غصب کرد.»
او در ادامه گفت: «از طرف پارلمان اروپا، بار دیگر به همه این اطمینان را می‌دهم که ما مبارزه برای این ارزش‌های بنیادین را متوقف نمی‌کنیم.»
او همچنین تصمیم ایران در تحریم اعضای اتحادیه اروپا به دلیل صحبت‌های آن‌ها درباره نقض حقوق بشر در ایران را «پوچ و بی معنا» خواند و نوشت: «ما ساکت نخواهیم شد. هیچ تهدیدی ما را از ایستادگی برای آزادی، کرامت و برابری باز نخواهد داشت.»
متسولا افزود: «می‌دانم که نمایندگان پارلمان اروپا به چنین تحریم‌هایی افتخار خواهند کرد.»
در جریان اعتراضات مهاباد، فرمانده انتظامی شهر زخمی و در بیمارستان بستری شد
خبرگزاری ایرنا می‌گوید که در جریان اعتراضات مردمی در مهاباد، فرمانده انتظامی شهر از ناحیه سر زخمی و در بیمارستان بستری شده است.
به نوشته ایرنا «یکی از کارکنان انتظامی مهاباد هم در ناآرامی‌‌ها، هر دو چشم خود را از دست داده است.»
این خبرگزاری همچنین به نقل از ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نوشت که مأموران در جریان اعتراضات «به هیچ وجه از اسلحه جنگی استفاده نمی‌کنند.»
ناصر عتباتی درباره علت کشته شدن یک جوان در مهاباد نیز گفت: «این فرد با گلوله جنگی کشته شده و جسد وی را از محلی پیدا کردند که کانون تجمعات و اغتشاشات نبوده و مأموران نیز به هیچ وجه از اسلحه جنگی استفاده نمی‌کنند.»
این سخنان در حالی بیان می‌شود که سازمان حقوق بشری هەنگاو، پیش از این اعلام کرده بود «در جریان اعتراضات امروز مهاباد، چندین شهروند با شلیک نیروهای حکومتی جان باخته‌اند که تاکنون هویت ۳ نفر از آن‌ها برای هه‌نگاو احراز شده است.»
تصویر بزرگ مهسا امینی در میدان تایمز نیویورک

تصویر بزرگی از مهسا امینی به همراه شعار «زن زندگی آزادی» بر تابلوی منور بزرگی نقش بسته و در «تایمز اسکوئر» محله منهتن شهر نیویورک ایالات متحده نصب شده است.
زنان آزادی‌خواه ایران بر جلد هفته‌نامه «لوبس» فرانسه
هفته‌نامه لوبس در کنار انتشار تصویری از زنان آزادی‌خواه ایران روی جلد این هفته خود، تیتر «آزادی در برابر آخوندها» را نیز انتخاب کرده و در سرمقاله نوشته است: «برخلاف اعتراضات سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ م، قیام کنونی مردم ایران علیه یک حکومت فاسد، همچنان رو به گسترش است. و هر روز جوانان بیشتری را علیه رهبران این کشور متحد می‌کند ...»
گزارش‌های تأیید نشده حاکی از کشته شدن دست‌کم ۲ شهروند در اعتراضات بانه است
اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری اعتراضات در شهر مرزی بانه واقع در استان کردستان و برافروختن آتش در وسط خیابان‌هاست.
معترضان در این شهر نیز شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند و نیروهای حکومتی در واکنش، با گلوله‌های جنگی به مردم پاسخ داده‌اند.
گزارش‌های تأیید نشده حاکی از کشته شدن دست‌کم ۲ نفر در جریان این اعتراضات است.
برگزاری اعتراضات دانشجویی در چندین شعبۀ دانشگاه آزاد
اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری اعتراضات دانشجویی در دانشگاههای آزاد واحد کرج، یزد همچنین چندین واحد این دانشگاه در تهران است.
معترضان در جریان این راهپیمایی‌ها علاوه بر یادآوری چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر می‌دهند و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شده‌اند.
شمار کشته شدگان اعتراضات امروز مهاباد به دست‌کم ۳ نفر رسید
سازمان حقوق بشری هەنگاو اعلام کرد که در جریان اعتراضات امروز در شهر مهاباد واقع در استان آذربایجان غربی، شماری از معترضان با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که هویت دست‌کم سه تن از کشته شدگان شناسایی شده است.
در میان کشته شدگان اعتراضات امروز، یک زن میانسال نیز دیده می‌شود.
گفته می‌شود که امروز یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی چهل روز اخیر در این شهر برگزار شده است و بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی نیز در واکنش، شروع به تیراندازی به سمت معترضان کرده‌اند.
درگیری‌ها در جریان برگزاری مراسم چهلم نیکا شاکرمی در لرستان
شرکت کنندگان در مراسم چهلمین روز کشته شدن نیکا شاکرمی، از جو شدیداً امنیتی حاکم بر منطقه ویسیان خبر می‌دهند.
به گفته شاهدان، جاده‌های منتهی به آرامستان حیات‌الغیب در ویسیان لرستان، محل خاکسپاری نیکا شاکرمی، مسدود شده و شمار قابل توجهی از نیروهای امنیتی نیز در محل مستقر شده‌اند.
برخی گزارش‌ها نیز حاکی از تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت شرکت کنندگان در این مراسم است.
شرکت کنندگان در این مراسم شعار «خامنه‌ای قاتله حکومتش باطله»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر سپاهی» سر دادند.
نیکا شاکرمی که تنها ۱۶ سال سن داشت، در اواخر ماه شهریور در جریان اعتراضات مردمی توسط مأموران حکومت دستگیر و کشته شد. او آخرین تماس را زمانی گرفت که در بلوار کشاورز تهران بود و مأموران به دنبالش بودند.
۱۰ روز پس از دستگیری نیز پیکر بی جان او در کهریزک شناسایی شد. خانواده نیکا قصد داشتند که پیکر او را در قبرستان صالحین شهر خرم‌آباد به خاک بسپارند؛ اما نیروهای امنیتی مانع از این کار شدند و پیکر او را به روستایی دورافتاده به نام «حیات‌الغیب» در ۴۰ کیلومتری خرم‌آباد بردند و بدون حضور اعضای خانواده در آنجا دفن کردند.
حاضران در چهلمین روز کشته شدن او، در مزارش ترانه مشهور لری «دایه دایه وقت جنگه!» را خواندند.
به عنوان فرزند شهید از این حکومت اعلام برائت می‌کنم
مسعود حصارکی، فرزند شهید عباس حصارکی با انتشار ویدئویی از خود اعلام کرد که کشته شدگان اعتراضات ایران از جمله نیکا شاکرمی را «قهرمان» می‌داند و در ادامه افزود «به عنوان فرزند شهید از این حکومت اعلام برائت میکنم.»
پیش از او نیز بارها اعضای خانواده‌های شهدای ۸ سال جنگ ایران و عراق با انتشار ویدئوهایی از خود، سرکوب اعتراضات اخیر را محکوم کرده و از عوامل قدرت در ایران خواسته‌اند ظلم و خشونت خود را با بهانه‌هایی همچون دفاع از خون شهدا توجیه نکنند.
پیام حامد اسماعیلیون برای تشکیل «زنجیره‌های انسانی در سراسر دنیا»
حامد اسماعیلیون، سخن‌گوی انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی که همسر و دخترش را در این سانحه از دست داده، خواستار تشکیل «زنجیره‌های انسانی در سراسر دنیا» در حمایت از اعتراضات آزادیخواهانۀ مردم ایران شده است.
این زنجیره‌های انسانی در روز شنبه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) تشکیل شود و با مراجعه به آدرس وبسایتی که به همراه فراخوان منتشر شده، می‌توان محل تشکیل این زنجیره‌ها را در کشورهای کانادا، ایالات متحده، آلمان، لوکزامبورگ، هلند، نیوزیلند، سوئد، سوئیس و بریتانیا یافت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240911
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
253
1176
1429
1231446
6746
15244
1240911

آی‌پی شما: 18.191.88.249
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403