عزای عمومی در شیراز و فرارسیدن چهلم نیکا شاکرمی

ایران در سی و نهمین روز اعتراض‌ها و هم‌زمان با برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی با حضور هزاران نفر در سقز، صحنه اعتراض‌های گسترده در حدود ۳۰ شهر و بسیاری از دانشگاه‌های کشور بود؛ روز پنج‌شنبه نیز مصادف با چهلم نیکا شاکرمی، نوجوان جان‌باخته در تهران بود.


آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود از برگزاری مراسم چهلم نیکا شاکری در روز پنج‌شنبه، پنجم آبان ماه خبر داد.
مراسمی که بنا بر اعلام او در آرامستان روستای حیات الغیب در نزدیکی پل‌دختر، خرم‌آباد برگزار شد.
این در حالی است که استانداری و امام جمعه فارس به دلیل رخ‌داد حادثه تروریستی در شاه‌چراغ شیراز که تاکنون منجر به مرگ ۱۵ نفر شده، در این استان سه روز عزای عمومی اعلام کرده و تشییع کشته شدگان این حادثه نیز تا روز شنبه به تعویق افتاد.
در همین حال، با وجود اعلام یک جان‌باخته و یک مصدوم در پی فروریختن عصر چهارشنبه بقایای ساختمان متروپل در اهواز، هنوز مردم این شهر نگران محتوای اخبار تکمیلی و در پی حصول قطعیت در مورد کشته شدگان و مصدومان این حادثه هستند.
ریخته شدن خونم برای کشورم افتخار بزرگی است
علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس تهران که از ابتدای اعتراض‌ها همراهی خود را با خواست‌های مردم معترض ایران اعلام کرده، در تازه‌ترین واکنش‌های خود نسبت به وقایع دو روز گذشته، به شیراز در پی رخ‌داد حادثه تروریستی عصر چهارشنبه در شاه‌چراغ، تسلیت گفت.
او همچنین در پیام دیگری که در استوری صفحه رسمی خود در اینستاگرام منتشر کرد، خطاب به خبرگزاری فارس که اخیراً او را طعمه خوبی برای «پروژه کشته‌سازی ضد انقلاب» دانسته بود، نوشت: «تهدیدها فقط و فقط از سمت شماها بوده، خون من از خون مهساها و سیاوش‌ها رنگین‌تر نیست که به ناحق ریختین. چه افتخاری بزرگ‌تر از این که خونم برای کشورم ریخته شود.
کریمی همچنین با ارسال پیامی توییتری به مناسبت فرارسیدن پی‌آپی چهلم کشته‌شدگان اعتراض‌های جاری در ایران، نوشت: «همه مردم ایران تا ابد عزادارِ دختران و پسران از دست رفته خودشان هستن.»
کشته شدن دو نیروی سپاه در اعتراض‌های تهران و ملایر
خبرگزاری میزان خبر داد که امیر کمندی، سرگرد پاسدار در جریان آن چه «اغتشاشات در برخی مناطق تهران» عنوان کرده، کشته شده است.
خبرگزاری ایرنا نیز با اعلام خبر کشته شدن سرگرد پاسدار علی نظری در جریان اعتراض‌های شب گذشته ملایر که آن را «اغتشاشات» توصیف کرده، گزارش داد که تا کنون ۶ نفر از عوامل کشتار این نیروی سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند ولی متهم اصلی متواری شده است.
گزارش‌ کشته شدن دو جوان با شلیک مستقیم
دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان گزارش داد که در جری اعتراضات شهرهای کُردستان که ۱۳ شهر را در بر گرفته بود، دست‌کم دو جوان اهل شهرهای مهاباد و سنندج به نام‌های اسماعیل مولودی (۳۵ ساله) و محمد شریعتی (۲۱ ساله) با شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی کشته شدند.
بر پایه تصاویر منتشر شده این نهاد حقوق بشری، مردم معترض مهاباد پس از مراسم خاک‌سپاری اسماعیلی مولودی به سوی ساختمان فرمانداری حرکت کردنند.
دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان همچنین گزارش داد که در اعتراض‌ها در شهرهای سنندج، مریوان، سقز، دیواندره، بوکان و مهاباد بیش از ۵۰ شهروند با شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی زخمی شده‌اند.
منابع شبکه حقوق بشر کردستان در مهاباد نیز گزارش دادند که پس از برگزاری مراسم تشییع و خاک‌سپاری پیکر اسماعیلی مولودی، اعتراضات گسترده در مقابل ساختمانی فرمانداری این شهر در جریان است؛ معترضین تلاش می‌کنند به فرمانداری وارد شوند. صدای تیراندازی ممتد شنیده می‌شود.
دانشجویان با همراهی مردم و کسبه محل در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع کردند

خبرگزاری فارس گزارش داد: «از ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه پنجم آبان جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران با همراهی عد‌ه‌ای از مردم و کسبه اطراف، در اعتراض به اقدامات خصمانه دولت انگلیس علیه امنیت ملت ایران در مقابل سفارت این کشور در خیابان فردوسی تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.»
این گزارش می‌افزاید: «۱۷ هزار تا دروغ، فتنه آل‌سعود»، «دروغ‌های لندنی، آتش‌زده به میهن»، «سعودی خون می‌ریزه، خون جوون می‌ریزه»، «ایران پُر از شهیده، فتنه جواب نمی‌ده»، و شعارهای مرگ بر آمریکا،‌ مرگ بر منافق و مرگ بر انگلیس از شعارهای این تجمع اعتراضی بود.»
واکنش خاله نیکا شاکرمی در مورد شبهه‌های وارد شده به تاریخ چهلم نیکا
آتش شاکرمی، خاله نیکا، در واکنش به دلیل برگزاری زودتر از موعد چهلم خواهرزاده جان‌باخته‌اش با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «طبق برگه پزشکی قانونی زمان فوت نیکا ۳۰۰ شهریور است و چهلم‌اش ۸ آبان می‌شود. اما از آنجاییکه برای بستگان و عزیزان شرکت کننده در مراسم آخر هفته مناسب‌تر است و در میان قوم لر تمام مراسم‌های هفتم و چهلم در پنج‌شنبه برگزاری می‌شود. به این دلیل مراسم چهلم سه روز قبل یعنی
پنج‌شنبه ۵ ام آبان در نظر گرفته شد.»
کارشناسان سازمان ملل خواستار برگزاری فوری نشست ویژه شورای حقوق بشر شدند
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل کشتار و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی در ایران به دنبال مرگ مهسا (ژینا) امینی از جمله دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت فیزیکی و جنسی علیه زنان و دختران، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه و ربودن معترضان را محکوم کردند. آن‌ها ضمن تأکید بر بررسی کامل و مستقل سرکوب‌ها خواستار بازخواست مسوولان آن شدند.
آن‌ها همچنین عمیقا از انتشار گزارش‌های مستمر در مورد استفاده عمدی و غیرقانونی نیروهای امنیتی ایران از مهمات جنگی، گلوله‌های فلزی و شلیک مستقیم گلوله به سمت معترضان غیرمسلح که نقض اصول قانونی به شمار می‌رود، ابراز نگرانی کردند.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از شورای حقوق بشر خواستند که فورا اقدامات لازم را برای رسیدگی به این وضعیت از جمله تشکیل یک نشست ویژه، انجام دهد. آن‌ها همچنین از درخواست‌ها برای ایجاد مکانیسم تحقیقاتی بین‌المللی، برای اطمینان از پاسخ‌گویی رژیم ایران و پایان دادن به معافیت مداوم برای نقض شدید حقوق بشر حمایت کردند.
این کارشناسان همچنین از مقام‌های ایران خواستند تا معاهدات مربوط به حقوق بشر را که هنوز عضو آن‌ها نیست، تصویب کند و قوانین ملی خود را نیز با آن‌ها هماهنگ کند و در عین حال، مقدمات بازدیدهای گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل را از ایران فراهم کند.
به تلاش‌ها برای پاسخ‌گو کردن رژیم ایران ادامه می‌دهیم
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: «چهل روز از درگذشت مهسا امینی گذشت. هم‌زمان با گردهم‌آیی مردم ایران و سایرین در سراسر جهان، می‌خواهم به صراحت بگویم: ما در کنار شما هستیم. ما درخواست‌های شما را برای اقدام می‌شنویم. و ما به تلاش برای پاسخ‌گو کردن رژیم ایران در قبال رفتار فجیع و شنیعش ادامه می‌دهیم.»
واکنش شهرام ناظری به چهلم کشته‌شدگان اعتراض‌های ایران
شهرام ناظری، خواننده پرآوازه موسیقی سنتی و محلی ایران که دارای اصالتی کُرد است با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در اینستاگرام نوشت: «به چله کدام فرزندمان بنشینیم؟ کدام اسم؟ کدام شهر؟ کدام قوم؟ ما چله‌ها را به سوگ نمی‌نشینیم چرا که فرزندان ما زنده‌اند و درس آزادگی می‌دهند ...»
وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه سرکوب اعتراض‌ها در ایران
وزارت خارجه آمریکا هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر حمایت ایالات متحده از مردم ایران و پاسخ‌گو کردن مسوولان جمهوری اسلامی در قبال آن چه «سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری جاری در ایران» و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت عنوان شده، اعلام کرد که در اقدامی مشترک میان وزارت خارجه و خزانه‌داری این کشور، ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی د را تحت تحریم قرار داد.
در این فهرست نام مدیر اداره زندان‌های استان تهران، زندان بوشهر، سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله فرمانده سپاه «سلمان» سیستان و بلوچستان، فرمانده انتظامی استان اصفهان و دو شرکت آکادمی راوین و شرکت سامانه گستر سحاب‌پرداز به چشم می‌خورد.
مطابق اعلام وزارت خارجه آمریکا تمامی دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده در خاک آمریکا مسدود و هرگونه معامله‌ای بین شهروندان یا شرکت‌های آمریکایی با آن‌ها ممنوع می‌شود. همچنین معامله افراد یا شرکت‌های غیرآمریکایی با این افراد و نهادها نیز می‌تواند مشمول تحریم‌های ثانویه ایالات متحده شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240954
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
296
1176
1472
1231446
6789
15244
1240954

آی‌پی شما: 18.118.226.105
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403