ادامه تجمعات و محاصره دانشجویان در شب دانشگاه

با وجود اخطار مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، اعتراضات سراسری و گسترده در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد.


اعتراضات و تجمعات دانشجویی و مردمی همچنان در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف کشور برپا می‌شود و نیروهای امنیتی با سرکوب گسترده تلاش دارند به این اعتراضات پایان دهند.
روند برخوردها از زمان حمله مسلحانه به شاه‌چراغ شدیدتر شده و مقام‌های جمهوری اسلامی با مدل‌های مختلفی از تهدید سعی می‌کنند مردم را از حضور در خیابان‌ها باز دارند. با این وجود همچنان شهرهای مختلف شاهد تجمعات شبانه بود که شرکت‌کنندگان در آن‌ها شعارهایی تند علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی سر دادند.
وضعیت اینترنت همچنان اسف‌بار گزارش می‌شود و دسترسی کاربران در ایران به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دردسرهای فراوان و جز با فیلترشکن و پروکسی امکان‌پذیر نیست.
کنار هم قرار گرفتن داعش، اپوزیسیون داخلی و خارجی، اصلاح‌طلبان و آمریکا و اسرائيل از معجزات جمهوری اسلامی است
روزنامه کیهان، بار دیگر به تندی به اصلاح‌طلبان حمله کرده و مسوولیت اعتراضات را متوجه آن‌ها دانسته است.
این روزنامه در بخشی از سرمقاله خود در خصوص پیشنهاد اصلاح‌طلبان درباره گفت‌وگو می‌نویسد: «نمی‌شود آتش فتنه و ماشین کشتار را به کمک رسانه‌های سعودی اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی و ... روشن کرد و داعش را به جان و مال مردم ‌انداخت، و در همان لحظه دم از «نفی خشونت» و «نه به خشونت» زد. نمی‌شود پاس تحریم به آمریکا و اروپا داد و درباره «لزوم مذاکره برای رفع تحریم‌ها» قلم فرسایی کرد؟»
کیهان همچنین اصلاح‌طلبان را متهم کرده که خود «آتش فتنه» را روشن می‌کنند و سپس پیشنهاد «گفت‌وگوی ملی» می‌دهند. این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: «فقط یک مورد نشان دهید که پس از خاموش شدن آتشی که خود روشن کرده‌اند، و پس از قرار گرفتن‌شان در موضع ضعف، دم از«لزوم گفت‌و‌گوی ملی» و «صلح و آشتی» و «ضرورت ندمیدن بر آتش آشوب و خشونت» نزده باشند.»
این رسانه تندرو در پایان نوشته است که «کنار هم قرار گرفتن داعش، اپوزیسیون داخلی و خارجی و انواع تجزیه‌طلبان کرد، ترک، بلوچ، عرب، آمریکا، انگلیس، اسرائيل و اصلاح‌طلبان، از معجزات جمهوری اسلامی است.
سیاسی بودن دانشگاه یعنی دانشگاهیان اولویت‌هایشان را با نظام مسائل کشور منطبق کنند
ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با گروهی از دانشگاهیان بر لزوم گفت‌وگو در خصوص مسائل مختلف کشور تأکید کرد و گفت: «شرط مهم این گفت‌وگوها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل به خوبی تحلیل نشده یا تحلیل‌ها بیش از آن‌که از حقیقت نشأت گرفته باشند، تحت تأثیر فضاسازی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی باشند، راه‌کارهای ارائه شده راه به خطا خواهند برد.»
او همچنین در خصوص سیاسی بودن دانشگاه‌ها گفت: «سیاسی بودن دانشگاه یعنی این‌که دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.»
اظهارات ابراهیم رئيسی در خصوص دانشگاه‌ها در حالی مطرح می‌شود که نیروهای امنیتی با حمله به دانشگاه‌های مختلف کشور، تعداد نامشخصی از دانشجویان را دستگیر و بازداشت کرده‌اند.
من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه برمی‌خیزند
آنجلینا جولی، بازیگر مشهور آمریکایی در صفحه اینستاگرام خود شعری از حمید مصدق، شاعر ایرانی به اشتراک گذاشته است.
جولی که در سال‌های اخیر در زمینه حقوق زنان و کودکان نیز فعالیت گسترده‌ای داشته به زبان فارسی این شعر حمید مصدق را به اشتراک گذاشته است: «من اگر برخیزم / تو اگر برخیزی / همه برمی‌خیزند / من اگر بنشینم / تو اگر بنشینی / چه کسی برخیزد؟»
او همچنین ترجمه انگلیسی این شعر را هم نوشته است و شعار «زن، زندگی، آزادی را هم با هشتگ به اشتراک گذاشته است.
حمله شبانه نیروهای امنیتی به مجتمع‌های محله اکباتان تهران
بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شنبه شب، نیروهای امنیتی به محله اکباتان حمله کردند و درها و پنجره‌های بسیاری را در ساختمان‌های مختلف این مجتمع‌ها شکستند.
اکباتان در هفته‌های اخیر صحنه اعتراضات نسبتاً گسترده علیه جمهوری اسلامی شده بود و مردم در این منطقه یا تجمعاتی برگزار می‌کردند و یا از خانه‌های خود شعارهای ضد حکومتی سر می‌دادند.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، میزان تخریب صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی در این محله گسترده بوده است.
محاصره شبانه دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور
نیروهای امنیتی شب گذشته به دانشگاه‌ها و همچنین خوابگاه‌های بعضی از دانشگاه‌های مختلف کشور حمله و تعداد نامشخصی از دانشجویان را بازداشت کردند. همچنین نیروهای امنیتی مسیرهای منتهی به خوابگاه کوی دانشگاه تهران را مسدود و دانشجویان را محاصره کردند.
بر اساس گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر تهران، مشابه این برخوردها در دانشگاه آزاد مشهد، دانشگاه سوهانک، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه اراک نیز رخ داده است.
هنوز از تعداد افراد بازداشت شده در این دانشگاه‌های خبری منتشر شده است.
توماج صالحی، بازداشت شد
خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیج دانشجو گزارش داده توماج صالحی، خواننده رپ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
بر اساس گزارش این رسانه توماج در «حین خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور» دستگیر شده است.
همچنین عکسی از این خواننده رپ منتشر شده که در آن چشم‌های او را بسته و در خودرو نشانده‌اند.
این خواننده رپ در هفته‌های اخیر یکی از کسانی بود که در فضای مجازی فعال بود و از اعتراضات حمایت می‌کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241387
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
729
1176
1905
1231446
7222
15244
1241387

آی‌پی شما: 3.144.254.231
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403