چهلم مهسا امینی؛ اعتراض‌ و اعتصاب‌ در دانشگاه‌ها و شهرها و حمله داعش در شیراز

ایران هم‌زمان با فرا رسیدن سی و نهمین روز کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در جریان بازداشت از سوی گشت ارشاد، شاهد برگزاری اعتراض و اعتصاب در شهرهای مختلف کشور بود.


استانداری کردستان تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان روز چهارشنبه به دلیل آن چه که شیوع آنفلوآنزا عنوان شده، تعطیل کرده بود. پیشتر استانداری اردبیل نیز که اسراء پناهی، دانش‌آموز جان‌باخته، ساکن این شهر و استان بوده نیز مدارس این شهر را بنا به دلیلی مشابه با آن چه استانداری کردستان اعلام کرده، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام کرده بود.
در چنین شرایطی خانواده مهسا امینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که قصد برگزاری مراسم چهلم برای دختر جوان‌شان را ندارد. بیانیه‌ای که مطابق ادعای هه‌نگاو، سازمان حقوق بشر کردستان، تحت فشار نیروهای امنیتی صادر شده بود.
با این حال، گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان سیاسی و مدنی مخالف جمهوری اسلامی و تشکل‌های فعال در جریان اعتراض‌های چهل روز گذشته در ایران از مردم خواسته‌ بودند روز چهارشنبه، هم‌زمان با چهلم مهسا امینی به خیابان‌ها بیایند.
بسیاری از دانشگاه‌های ایران هم با فرارسیدن چهلم مهسا امینی صحنه تجمع‌های اعتراضی بود.
یک پاسدار در جریان اعتراضات در ملایر به ضرب گلوله کشته شد
به گزارش ایرنا، یکی از نیروهای اطلاعات سپاه ملایر در استان همدان به هنگام «تعقیب عده‌ای از لیدرهای جریان آشوب و اغتشاشات» در خیابان ولی‌عصر شهر ملایر و به ضرب گلوله مستقیم کشته شده است.
ایرنا می‌گوید این نیروی اطلاعات سپاه پاسدران ملایر با درجه و نام سروان «علی نظری» چهارشنبه شب به دلیل جراحات وارده و پس از انتقال به بیمارستان درگذشته است.
رئیسی به حادثه تیراندازی در حرم شاه‌چراغ واکنش نشان داد
«این شرارت، قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.»
اغتشاشات توسط دشمن به مسیری خطرناک می‌رود؛ افراد خود را باید کنار بکشند
احمد وحیدی، وزیر کشور ایران به دنبال حادثه تیراندازی در حرم شاه‌چراغ شیراز که رسانه‌های رسمی حکومت آن را «حمله تروریستی» خواندند گفت که «جریان اغتشاشات اخیر توسط دشمن به مسیر خطرناکی می‌رود و جریان‌های تروریستی در حال استفاده از این اتفاقات است و افراد باید خود را از جریان اغتشاش کنار بکشند و مسولان امنیتی هم با شدت مراقبت می‌کنند.»
 به گزارش ایرنا وحیدی افزوده است: «افرادی که این حادثه تروریستی را رقم زدند لایه‌ای از توطئه علیه ایران را نشان دادند و این حادثه ناگوار نشان دهنده حرکات ضددین است که به ساحت حرم شاه‌چراغ توهین کردند.»
تیراندازی در حرم شاه‌چراغ شیراز «ده‌ها» کشته و زخمی بر جای گذاشت
رسانه‌های رسمی ایران از تیراندازی عصر چهارشنبه در حرم شاه‌چراغ شیراز خبر داد‌ند.
به نوشته این رسانه‌ها، این حادثه «تروریستی» بوده و مهاجمانی که نیروی انتظامات حرم همچنین خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند سه نفر بوده‌اند.
به نوشته خبرگزاری فارس، مهاجمان که دو نفر آن‌ها دستگیر شده‌اند، سلاح کلاشینکف به همراه خشاب‌های اضافی داشته‌اند.
اعتراضات گسترده خیابانی در تهران
در حالی به شامگاه چهارشنبه ۴ آبان نزدیک می‌شدیم که بسیاری از اعتراضاتی که به مناسبت چهلمین روز جان باختن مهسا امینی در پایتخت برگزار شد، همچنان ادامه دارد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در غرب تهران و محله‌های پونک، صادقیه، شهرزیبا، شهرک غرب و بلوار فردوس همچنین در خیابان‌های سهروردی، شریعتی، میرداماد و انقلاب و در محله‌های شرقی از جمله در تهرانپارس و بنی هاشم نه تنها تجمعات با سردادن شعارهای ضدحکومتی برقرار است که در برخی مناطق معترضان موفق به بستن خیابان‌ یا اتوبان و جلوگیری از پیشروی نیروهای حکومتی شدند.
آلمان صدور ویزا برای مقامات دولتی ایران را محدودتر می‌کند

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که برلین برای ورود ایرانی‌های وابسته به حکومت، محدودیت‌های بیشتری وضع خواهد کرد و مقرراتی فراتر از بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا به اجرا خواهد گذاشت.
او اعلام کرد که این تصمیم با توجه به «وضعیت حقوق بشر در ایران» گرفته شده و افزود که در آینده، تنها در صورتی برای ایرانی‌های دارنده‌ی گذرنامه‌های دیپلماتیک یا خدماتی ویزا صادر خواهد شد که این کار واقعا «ضروری» باشد.
بربوک همچنین گفت که قرار است برای ورود اعضای سازمان‌های ایرانی که در فهرست اتحادیه اروپا هستند نیز، محدودیت‌های بیشتری وضع شود.
او اعلام کرد: «با دولتی که چنین رفتار نازل حقوق بشری با شهروندان خود دارد، نمی‌توان یک روابط دوجانبه‌ی عادی داشت.»
درگیری‌ها شدید در سقز
اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از درگیری شدید نیروهای امنیتی با مردم معترض در داخل شهر سقز و تیراندازی به سوی آن‌هاست.
از ساعاتی پیش از آغاز این درگیری‌ها، نیروهای انتظامی و سپاه جاده‌های منتهی به آرامستان آیچی را بسته بودند تا مانع از حرکت مردم به سمت این آرامستان به مناسبت چهلمین روز جان باختن مهسا امینی شوند.
اما بسته شدن راه‌های شوسه نتوانست مانع از حرکت مردمی شود که خبرگزاری ایسنا جمعیت‌شان را ۱۰ هزار نفر برآورد کرده است و آن‌ها با پای پیاده یا از بیراهه خود را به آرامستان رساندند.
البته خبرگزاری ایسنا از آنچه در سقز گذشت، روایت دیگری منتشر کرده و نوشته است که پس از پایان مراسم چهلم مهسا امینی، جمعیت به سمت شهر در حرکت بودند که «به واسطه تحرکات برخی از آن‌ها و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا کمی ملتهب شد.»
ایسنا ادعا کرده که «برخی از جمعیت با آمادگی درگیری به سمت شهر حرکت کردند» و «پلاک‌های برخی خودروهای حاضر در آرامستان که پس از مراسم به سمت شهر حرکت کردند، گل مالی شده بود همچنین در بین جمعیت افرادی مشاهده می‌شد که چهره خود را پوشانده بودند.»
ایسنا می‌افزاید: «برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند ... به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به وجود آمده بعد از مراسم چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.»
تجمع در بازار تهران
بخشی از بازار بزرگ تهران نیز روز چهارشنبه تعطیل شد و تجمع بزرگی برگزار گردید.
شرکت کنندگان در این تجمع شعارهایی همچون «آزادی، آزادی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.
گزارش‌ها حاکی از آغاز تیراندازی مأموران حکومتی به سمت معترضان همچنین استفاده از گاز اشک آور در بازار بود.
معترضان برای مقابله با نیروهای امنیتی برخی از خیابان‌های بازار را بستند.
درگیری در دانشگاه شهید بهشتی تهران
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از درگیری نیروهای حراست همچنین مأمورین حکومتی موسوم به «لباس شخصی‌ها» با دانشجویان معترضی است که در داخل دانشگاه شهید بهشتی تهران اقدام به برگزاری تجمع و سردادن شعارهای اعتراضی کرده بودند.
تجمع اعتراضی پزشکان در تهران
هم‌زمان با انتشار خبر استعفای قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران، جمعی از پزشکان در پایتخت دست به برگزاری یک تجمع اعتراضی زدند و شعار دادند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه!»
پیش از این دکتر سید موید علویان، رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران، با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت سازمان نظام پزشکی کشور، خواستار انصراف هم‌کارانش از برگزاری تجمع اعتراضی شده بود.
در اطلاعیه او آمده بود: «با توجه به شرایط کشور و با توجه به درخواست برخی از همکاران برای گردهم‌آیی در روز چهارم آبان ماه در نظام پزشکی تهران بزرگ، موضوع را با هم‌کارانم در هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ مطرح کردم ... اینجانب به دیدگاه‌های مختلف احترام می‌گذارم ولی در شرایط حاضر امکان فراهم کردن فضای فیزیکی متناسب برای درخواست کنندگان وجود ندارد.»
در ادامه آمده است: «بنابر‌این ضمن تأکید بر اهمیت ارزش‌های مشترک حرفه‌مندان پزشکی که همگی بر حفظ آن‌ها هم‌قسم هستیم، این‌جانب به عنوان رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ از هم‌کارانی که دعوت به گردهم‌آیی نموده‌اند، درخواست می‌نمایم آن را لغو نمایند تا در شرایطی بهتر و مناسب‌تر بتوانیم گفت‌وگو در فضایی عاری از هرگونه خشونت و همراه با بردباری را تجربه کنیم.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240875
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
217
1176
1393
1231446
6710
15244
1240875

آی‌پی شما: 3.135.246.193
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403