تجمعات اعتراض‌آمیز در چند دانشگاه برگزار شد

با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، اعتراضات سراسری و گسترده در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد.


اعتراضات و تجمعات مردمی و دانشجویی در خیابان‌ها و دانشگاه‌های مختلف همچنان برگزار می‌شود و معترضان با سر دادن شعارهای تند ضد حاکمیتی مخالفت و خشم خود را نسبت به مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز می‌دارند.
با وجود استمرار اعتراضات مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان نشانه‌ای از نرمش و کوتاه آمدن در مقابل خواست معترضان از خود نشان نمی‌دهند. وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی بیانیه‌ای مشترک، ریشه اعتراضات را متوجه کشورهای غربی و حاصل یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده توسط سازمان سیا در ایالات متحده معرفی کردند.
همچنین بعد از برگزاری نماز جمعه در شهر زاهدان، مردم معترض با خشونت از سوی نیروهای امنیتی روبهرو شدند و تجمعات در سیستان و بلوچستان به درگیری کشیده شد.
قرار بود تجمعاتی چه در داخل و چه در خارج از کشور برای همراهی و حمایت از خواست معترضان در مقابل جمهوری اسلامی برگزار شود.
اختلال اینترنت همچنان در ایران ادامه دارد و کاربران با محدودیت‌های فراوانی برای دسترسی به شبکه‌های پیام‌رسان و اجتماعی روبه‌رو هستند. با این حال همچنان تصاویر و ویدیوهای بسیاری از اعتراضات از شهرهای مختلف مخابره می‌شود.
حضور نخست وزیر کانادا در تجمع ایرانیان مقیم این کشور برای اعلام هم‌بستگی با معترضان داخل ایران
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به همراه همسرش در تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم اوتاوا، پایتخت کانادا برای هم‌بستگی با معترضان داخل ایران حضور پیدا کرد. وی در سخنانی گفت: «ما در مقابل حکومت ایران ساکت نمی‌شویم و به زنان، دختران و مادران ایرانی و همه آن‌هایی که در این جنبش همراهشان هستند می‌گوییم که فراموش نشده‌اند، صدای‌شان شنیده شده است و ما صدای آن‌ها را تقویت می‌کنیم و گسترش می‌دهیم. ما هر کاری که از دست‌مان برآید انجام می‌دهیم تا مقابل حکومت ایران بایستیم.»
وی همچنین در توئیتی مجدداً حمایت خود را از جنبش اعتراضی ایرانیان اعلام کرد و نوشت: «ما متحد هستیم، متحد در حمایت از زنان ایرانی، متحد در برابر رفتار شنیع حکومت ایران، و متحد در عزم خود برای پاسخ‌گویی این حکومت ستمگر. امروز، آن وحدت در اتاوا به نمایش گذاشته شد.»
تجمع ایرانیان در لیون فرانسه برای اعلام هم‌بستگی با معترضان داخل کشور
گروهی از ایرانیان مقیم لیون فرانسه به همراه شماری از اعضای احزاب چپ این کشور در میدان بلکور شهر لیون تجمع کردند و با راهپیمایی و سردادن شعارهایی هم‌بستگی خود را با معترضان داخل ایران ابراز کردند.  
محاصره دانشکده فنی دانشگاه تهران به دست نیروهای امنیتی
ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از محاصره دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در خیابان امیرآباد به دست نیروهای امنیتی و حضور گسترده لباس شخصی‌ها در این خیابان حکایت دارد.
پیشتر نیز ویدیوها و گزارش‌هایی از جو ملتهب و حضور مأموران امنیتی در دانشگاه آزاد مشهد در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود.  
ناشیانه گفتند حمله به شاهچراغ کار نظام است
محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که عده‌ای «ناشیانه» حمله به زائران شاهچراغ را «کار نظام» معرفی کردند.
وی اظهار داشت: «تهمت بزرگی به نظام زدند و ناشیانه گفتند که این کار نظام است در حالی که داعش اطلاعیه داد و رسماً اعلام کرد این جنایت را مرتکب شده و ده‌ها ایرانی مجوس را کشته و زخمی کرده است.»
معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی افزود: «برخی از چهره‌های ورزشی، هنری و سیاسی که [...]  در ماجرای اقدام تروریستی اخیر بعضاً سکوت کرده و یا اظهار نظرشان به گونه‌ای است که تردید ایجاد می‌کنند که انگار این مسأله از سوی نظام بوده است.»
محمد حسینی همچنین از «خویشتنداری» و «بردباری» مأموران نیروی انتظامی ایران طی چهل و چند روز گذشته سخن گفت.
بنا به اعلام سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت نروژ تاکنون ۲۵۳ نفر از جمله ۳۴ کودک در جریان اعتراض‌های اخیر کشته شده‌اند.
زنجیره انسانی در هم‌بستگی با معترضان ایرانی در برلین
شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه سرکوب معترضان ایرانی در برلین زنجیره‌ای انسانی در پایتخت آلمان تشکیل دادند. برلین هفته گذشته شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در هم‌بستگی با معترضان در داخل کشور بود.
تظاهرات علیه سرکوب معترضان ایرانی در لندن
گروهی از ایرانیان مقیم بریتانیا در تجمعی در مرکز لندن که برای اعتراض به سرکوب‌ها در داخل ایران برگزار شد شرکت کردند. تظاهرکنندگان ایرانی در بسیاری از شهرهای جهان برای ابراز هم‌بستگی با معترضان در داخل کشور زنجیره انسانی تشکیل دادند.
تجمع برای ابراز هم‌بستگی با معترضان ایرانی در ایرلند
گروهی از ایرانیان مقیم ایرلند روز شنبه در دوبلین در تظاهرات هم‌بستگی با معترضان ایرانی در داخل کشور شرکت کردند.
تظاهرات در هم‌بستگی با معترضان ایرانی در رم، پایتخت ایتالیا
تظاهرات هم‌بستگی با معترضان ایرانی در رم، پایتخت ایتالیا برگزار شد. برخی از شرکت‌کنندگان در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن شعار «زن زندگی آزادی» نوشته شده بود.
ایرانیان خارج از کشور در شهرهای مختلف جهان ضمن شرکت در تظاهرات هم‌بستگی با معترضان در داخل زنجیره‌های انسانی تشکیل دادند.
برگزاری تجمعات دانشجویی اعتراض‌آمیز در چند دانشگاه ایران
مشابه کار الهه محمدی را فارس و دیگر خبرگزاری‌ها هم انجام دادند
غلام‌حسین کرباسچی، مدیرمسوول روزنامه هم‌میهن می‌گوید الهه محمدی، خبرنگار این روزنامه با هم‌آهنگی مسوولان این رسانه برای پوشش تشییع جنازه مهسا امینی به کردستان رفته بوده است.
کرباسچی همچنین در ادامه گفت: «رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئيات بیشتر تهیه شده است.»
او همچنین در ادامه در خصوص بیانیه وارت اطلاعات و سپاه پاسداران و طرح اتهامات علیه این روزنامه نگار گفت: «غیر از این موضوع اگر بحث دیگری وجود دارد باید اسناد و مدارک آن به دادگاه و مراجع قضایی ارائه شود و بعد از آن منتظر باشیم و ببینیم این ادعاهایی که مطرح شده به چه نتایجی خواهد رسید.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240970
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
312
1176
1488
1231446
6805
15244
1240970

آی‌پی شما: 18.222.179.186
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403