رهبر جمهوری اسلامی پس از سکوتی طولانی آمریکا و اسرائیل را متهم کرد

اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، با وجود سرکوب نیروهای امنیتی ادامه دارد و به گواه اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پس از سرکوب شدید اعتراضات در دانشگاه‌ها، تجمعات در شهرهای مختلف از سر گرفته شده است.


حوادث دانشگاه شریف پس از آن آغاز شد که دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور از به جای رفتن در سر کلاس درس، تجمع کردند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند. این تجمعات به ویژه در دانشگاه صنعتی شریف با حمله لباس شخصی‌ها و همچنین نیروهای یگان ویژه به شدت به خشونت کشیده شد و گزارش‌های نگران کننده‌ای از وضعیت دانشجویان این دانشگاه منتشر گردید.
اینترنت همچنان در ایران با اختلال شدید مواجه است و کاربران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و و پیام‌رسان‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.
گزارش‌هایی از گسترش اعتراضات در شهر اصفهان منتشر شده است و صدای تیراندازی به صورت مکرر از خیابان‌های این شهر به گوش می‌رسید.
حسن خمینی پس از درخواست خامنه‌ای از «خواص» بیانیه داد
حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، اولین رهبر نظام جمهوری اسلامی ساعاتی پس از درخواست علی خامنه‌ای از «خواص» برای موضع‌گیری درباره اعتراضات بیانیه‌ای صادر کرد.
رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود از برخی «خواص» خواسته بود تا موضع اولیه خود درباره اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی را جبران کنند. او گفت: «در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند، برخی از آن‌ها اتهام را به‌سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند، اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابان‌ها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.»
حسن خمینی در بیانیه خود نوشته است: «تردید نباید داشت که بین «اعتراض» که حق قانونی هر شهروند است، با «اغتشاش» که ریشه در دسیسه‌های دشمنان مردم دارد، تفاوت وجود دارد.»
او در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: «در این جامعه، چه معترضین و چه بدنه‌ى حاکمیت گریزى از این ندارند که به گفت‌وگو با تمام شرایطش، که معقول‌ترین راه اصلاح است، تن در بدهند.»
وی با این حال تأکید کرد که توهین به علی خامنه‌ای «مانع بزرگ هر نوع تفاهم و گفت‌وگوست.»
در اغلب تجمع‌های اعتراض‌آمیز اخیر شرکت‌کنندگان شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند. آن‌ها همچنین علیه مجتبا خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی نیز در این تجمعات شعار داده‌اند.
عفو بین‌الملل خواستار ایجاد ساز و کار مستقل از سوی سازمان ملل برای ایران شد
سازمان عفو بین‌الملل از سازمان ملل متحد خواست تا با ایجاد «ساز و کار مستقل» درباره گزارش‌های دریافتی از «جدی‌ترین جنایت‌ها» در ایران تحقیق کند.
این نهاد مدافع حقوق بشر حمله به دانشجویان و بازداشت خودسرانه آن‌ها از جمله در دانشگاه شریف تهران را محکوم کرد.
هیچ کسی برایش نمانده جز سازمان سرکوب
رهبر جمهوری اسلامی پس از ۱۷ روز به اعتراض‌های ایران واکنش نشان داد و آن‌ را کار «دشمن» توصیف کرد.
برای دانش آموزان، برای آینده
شورای هم‌آهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که معلمان روز سه‌شنبه ۱۲ مهر نیز در مدارس دست به اعتصاب خواهند زد.
این بیانیه در حالی منتشر شد که بسیاری از مدارس ایران صحنه اعتصاب و اعتراض‌های دانش‌آموزان بود.
در بیانیه شورای هم‌آهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان آمده است: «نیروهای نظامی، تفنگ‌تان را زمین بگذارید و به خیل مردم حق طلب بپیوندید. این خیزش با کشتار و دستگیری مردم خاموش نمی‌شود.»
کانال تلگرامی این شورا تصاویر و ویدئوهای زیادی از اعتراض‌ها و اعتصاب در مدارس منتشر کرده است.
نخست‌وزیر کانادا از وضع تحریم‌های جدید علیه شخصیت‌ها و نهادهای دخیل در «سرکوب» در ایران خبر داد
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل «نقض حقوق بشر» خبر داد. به گفته وی این تحریم‌ها شامل شخصیت‌ها و نهادهای دخیل در «سرکوب»، «نقض حقوق بشر» و «پخش اخبار جعلی» در ایران می‌شود.
وی در ادامه تأکید کرد که کانادا «در کنار زنان ایران و کسانی که برای حقوق بشر» مبارزه می‌کنند» خواهد ایستاد.
محمد حسین باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران از جمله چهره‌هایی هستند که دولت کانادا آن‌ها را تحریم کرده است. اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات نیز در میان افرادی است که اتاوا آن‌ها را تحریم کرده است.
اسکایپ تماس‌ تلفنی به شماره‌های ایران را رایگان کرد
در حالی که مقامات جمهوری اسلامی در روزهای ابتدایی اعتراض‌های اخیر در ایران، اقدام به فیلتر اسکایپ کردند، این شرکت هم اکنون تماس با شماره‌های ایران از خارج از کشور را رایگان کرده است.
محاصره و بازداشت دانشجویان دانشگاه شریف؛ «برخی استادان در کنار دانشجویان ماندند»
نا آرامى‌هاى اخیر بر اقتصاد و محیط کسب و کارها اثر منفى داشته است

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت که ناآرامی‌های اخیر در کشور بر اقتصاد و محیط کسب و کارها «اثر منفی» گذاشته است.
وی اظهار داشت: «متأسفانه نا آرامى‌هاى اخیر بر اقتصاد و محیط کسب و کارها اثر منفى داشته اما دولت اهتمام دارد شرایط را هرچه سریع‌تر رو به بهبود کند. وزارت اقتصاد هم آمادگى دارد از مشوق‌هاى مالیاتى استفاده کند تا کسب و کار‌هاى آسیب دیده، ترمیم شوند.»
سخنان وزیر اقتصاد درباره تأثیر اعتراض‌ها بر کسب و کارها در حالی بیان می‌شود که مقامات علاوه بر ایجاد محدودیت‌های اینترنتی به ویژه در ساعات خاصی از روز شبکه اجتماعی اینستاگرام را فیلتر کرده‌اند. شمار زیادی از کسب و کارها در ایران طی سال‌های اخیر به دلیل محبوبیت اینستاگرام نزد کاربران بر روی تبلیغ در این شبکه اجتماعی شکل گرفته بود.
وزیر ارتباطات از شهروندان خواسته بود که کسب و کارهای خود را بر روی پلتفرم‌های خارجی برنامه‌ریزی نکنند.
تظاهرات در دانشگاه‌های مختلف ایران در اعتراض به حمله به دانشگاه شریف
گروهی از نیروهای پتروشیمی دنا عسلویه اعتصاب کردند
شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که گروهی از نیروهای پیتروشیمی دنا عسلویه اعتصاب کرده‌اند. دلیل این اعتصاب در گزارش این شورا «عدم پرداخت دو ماه حقوق» عنوان شده است.
بخشی از کارکنان رسمی صنعت نفت پیش از این با اعتراض‌های صورت گرفته در واکنش به جان باختن مهسا امینی ابراز هم‌بستگی کرده بودند. در بیانیه آن‌ها آمده بود که «قدرت ما در اعتصاب سراسری و متحد ماست.»
شمار قربانیان اعتراض‌های زاهدان به ۶۷ نفر رسید
کمپین فعالین بلوچ اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها در زاهدان به «۶۷ نفر» رسید. این گروه همچنین تعداد مجروحان را «بیش از ۳۰۰ نفر» اعلام کرد.
اعتراض‌ها در زاهدان روز جمعه به دنبال تیراندازی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. این در حالی است که مقامات ایران از حمله مسلحانه به یکی از کلانتری‌های زاهدان پس از نماز جمعه سخن گفته‌اند و آن را «حمله‌ای تروریستی» می‌دانند.
فرمانده اطلاعات سپاه در استان سیستان و بلوچستان از جمله کشته‌شدگان در جریان ناآرامی‌های روز جمعه بود.
انتشار گزارش‌ها و تصاویری از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز دانش‌آموزان
گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز دانش‌آموزان در ایران حکایت دارد.
شورای هم‌آهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای از معلمان و دانش‌آموزان خواسته بود تا سر کلاس‌های درس حاضر نشوند. در عکس‌ها و ویدئوهای منتشرشده از تجمعات اعتراض‌آمیز روز دوشنبه، دانش‌آموزان دختر در حالی که مقنعه‌ها را از سر برداشته‌اند علیه جمهوری اسلامی یا شعار داده‌اند یا دست به شعارنویسی زده‌اند.
در یکی از ویدئوهای منتشرشده از این تجمعات گروهی از دانش‌آموزان دختر شعار «نه روسری نه توسری» سر می‌دهند. در یکی دیگر از ویدئوهای منتشرشده دانش‌آموزان دختر در حال خواندن ترانه «برای.. .» که شروین حاجی‌پور برای آن بازداشت شد دیده می‌شوند.
تظاهرات در دانشگاه‌های مختلف ایران در اعتراض به حمله به دانشگاه شریف
دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران از ارومیه و مشهد گرفته تا تهران و اصفهان و قم امروز دست به تجمعات اعتراضی زدند. دانشجویان در این اعتراض‌ها ضمن محکوم کردن حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه شریف، خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند.
«اغتشاشات» اخیر بی‌شک طراحی آمریکا و اسرائيل بود
علی خامنه‌ای، می‌گوید اعتراضات اخیر در ایران طراحی آمریکا و اسرائيل بوده است. رهبر جمهوری اسلامی که در سه هفته اخیر نسبت به اعتراضات خیابانی سکوت کرده بود بالاخره در این رابطه صحبت کرد و گفت: «من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آن‌ها و برخی از ایرانی‌های خائن در خارج به آن‌ها کمک کردند.»
وی برای توجیه این استدلال خود و در پاسخ به کسانی که به گفته او «از این‌که گفته شود این کارها طراحی دشمن بوده حساس هستند» گفت: «این همه اغتشاش در دنیا اتفاق می‌افتد، مگر سابقه دارد روسای جمهور و مجلس آمریکا از آن حمایت کنند؟ آیا سابقه دارد که پیام بدهند و بگویند در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری آمریکا و مزدوران آن‌ها همانند برخی دولت‌های منطقه و از جمله سعودی‌ها از اغتشاشگران در این کشورها حمایت کنند؟ و آیا سابقه دارد آمریکایی‌ها اعلام کنند که ما فلان سخت‌افزار یا نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار می‌دهیم تا به راحتی ارتباط برقرار کنند؟»
وی همچنین از نیروهای انتظامی دفاع کرد و مدعی شد که در روزهای اخیر بیش از همه به سازمان‌های انتظامی کشور و به بسیج ظلم شده است.
او در خصوص کشته شدن مهسا امینی بدون این‌که نامی از او ببرد گفت: «این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت. خب حادثه‌ی تلخی بود. دل ما هم سوخت. اما این دلیل نمی‌شود که بدون انجام تحقیق عده‌ای خیابان‌ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و بانک آتش بزنند. این حرکات عادی نبود و این یک اغتشاش برنامه‌ریزی شده بود.»
رهبر جمهوری اسلامی همچنین اعتراضات هنرمندان و ورزشکاران را بی‌اهمیت دانست و گفت: «جامعه هنری و ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مؤمن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد. تطبیق این‌که موضع‌گیری آن‌ها عناوین مجرمانه دارد یا نه با قوه قضاییه است ولی از لحاظ عمومی، موضع‌گیری این افراد ارزشی ندارد و جامعه هنری و ورزشی با این مواضع دشمن شادکن آلوده نخواهد شد.»
وی در ادامه سخنرانی خود در جمع نیروهای مسلح مدعی شد که اعتراضات اخیر نه به خاطر جان باختن یک نفر و یا بر سر حجاب که بر سر «استقلال، ایستادگی و اقتدار اسلامی است. او همچنین در ادامه مدعی شد: «خیلی از کسانی که حجاب کامل ندارند، جزو هواداران جدی جمهوری اسلامی هستند و در مراسم مختلف شرکت می‌کنند.»
او همچنین افرادی را که در این مدت اظهارنظر کرده‌اند، تهدید کرد که باید کارهای خود را جبران کنند چرا که به گفته او اقدامات بدون بررسی این افراد باعث شده این اتفاقات در خیابان‌ها رقم بخورد.
رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی تهدیدآمیز خود در خصوص برخورد با معترضان گفت: «برخی جوانان و نوجوانان بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند؛ چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241369
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
711
1176
1887
1231446
7204
15244
1241369

آی‌پی شما: 52.14.84.29
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403