ایران در حال ارسال محموله دیگری به روسیه است

مقام‌های یک کشور غربی که برنامه تسلیحاتی ایران را از نزدیک رصد می‌کند به سی‌ان‌ان گفتند که ایران در حال آماده شدن برای ارسال حدود هزار قبضه سلاح و جنگ‌افزار بیشتر از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه برد زمین به زمین و پهپاد‌های تهاجمی به روسیه برای استفاده درجنگ اوکراین است.


بر پایه گزارش سی‌ان‌ان این محموله جدید به دقت از سوی مقام‌های این کشور غربی رصد می‌شود چرا که به باور آن‌ها نخستین نمونه از موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن ایران در این محموله ارسالی به روسیه، می‌تواند به کرملین در میدان نبرد با اوکراین کمک چشمگیری بکند.
مقام‌های این کشور غربی که رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان نام آن را فاش نکرده، همچنین اعلام کرده‌اند که هنوز زمان دقیق ارسال محموله تسلیحاتی ایران به روسیه مشخص نیست ولی این محموله قطعاً تا پیش از پایان سال جاری م تحویل روسیه خواهد شد.
یوری ایهنات، سخن‌گوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین نیز روز سه‌شنبه گفت که بُرد موشک‌های بالستیکی که ایران قصد ارسال آن‌ها را به روسیه دارد، ۳۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر است که به ارتش روسیه امکان می‌دهد تا هر نقطه از خاک اوکراین را هدف قرار دهند. او افزود: « اوکراین در حال حاضر هیچ دفاع موثری در برابر این موشک‌ها (زمین به زمین) ندارد و هر چند که سرنگونی آن‌ها از نظر تئوری امکان پذیر است، اما با اتکا به تسلیحاتی که در حال حاضر داریم بسیار دشوار خواهد بود.»
پیشتر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز از برنامه ایران برای ارسال موشک و پهپادهای بیشتر به روسیه خبر داده بود. پت رایدر، سخن‌گوی پنتاگون نیز روز سه‌شنبه نسبت به عملی شدن احتمال ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه ابراز نگرانی کرد.
به گفته مقام‌های کشور غربی که مورد استناد سی‌ان‌ان قرار گرفته، آخرین محموله تسلیحاتی ارسالی از ایران به روسیه شامل حدود ۴۵۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین بوده که اوکراین هفته پیش از سرنگونی بیش از ۳۰۰ فروند آن‌ها خبر داد. با این وجود، روسیه در هفته‌های اخیر از این پهپادهای تهاجمی در هدف قراردادن شهرهای بزرگ اوکراین و تأسیسات زیربنایی آن‌ها بهره برده است.
هر چند روسیه و جمهوری اسلامی استفاده از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند ولی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بر وجود شواهد غیرقابل انکار در این خصوص تأکید دارند و هم‌زمان با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران خواستار انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد در این مورد شده‌اند.
در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز هفته گذشته خبر داد که کشورش افزون بر وضع تحریم‌ها در تلاش برای انهدام شبکه انتقال تسلیحات نظامی ایران به روسیه است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241277
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
619
1176
1795
1231446
7112
15244
1241277

آی‌پی شما: 3.142.12.240
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403