وضعیت بحرانی اعتراضات در کرج

۴۷ امین روز اعتراضات نیز ادامه یافت و معترضان با برگزاری تجمع‌های پراکنده در شهرهای مختلف علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار سردادند.


جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا و آلبانی درخواست برگزاری آن را برای بررسی سرکوب اعتراض‌ها در ایران داده بودند، نیز برگزار شد. در این جلسه جاوید رحمان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر در حمایت از معترضان ایرانی و محکومیت خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه آن‌ها سخنرانی کردند.
در مقابل نماینده روسیه از استفاده «ابزاری» از حقوق بشر و هجمه به حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد و نماینده چین نیز موضوع اعتراض‌ها در ایران را «موضوعی داخلی» دانست.
هم‌زمان اعتراض‌ و اعتصاب‌ دانشجویان در دانشگاه‌های ایران ادامه دارد و در برخی موارد با برخورد شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است.
وضعیت اینترنت همچنان «اسف‌بار» گزارش می‌شود و دسترسی کاربران در ایران به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دردسرهای فراوان و جز با فیلترشکن و پروکسی امکان‌پذیر نیست.
دلار آمریکا ۳۵ هزار تومان شد
قیمت فروش هر دلار آمریکا طی معاملات روز پنج‌شنبه بازار آزاد تهران برای سومین روز متوالی رکوردشکنی کرد و به سطح تاریخی و بی‌سابقه ۳۵ هزار تومان یا ۳۵۰ هزار ریال رسید.
بهای فروش هر دلار آمریکا در پایان خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه به ۳۳ هزار و ۹۵۰ تومانی رسیده بود که در مقایسه با نرخ پایانی معاملان روز دوشنبه افزون بر ۶۰۰ تومان بالاتر بود.
بدین ترتیب، طی سه روز گذشته نرخ فروش هر دلار در بازار آزاد تهران نزدیک به هزار و ۶۵۰ تومان افزایش یافته و فاصله نرخ آزاد و رسمی به حدود ۶ هزار تومان رسید.
اوضاع در کرج عادی است
مرتضا ولی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استان البرز در توضیح وقایع امروز کرج به خبرگزاری ایسنا گفت: «برخی اغتشاشگران در اتوبان کرج قزوین محدوده بهشت سکینه با سنگ و چاقو سعی در بستن جاده و ایجاد اخلال در مسیر کردند.»
ولی‌پور افزود: «پس از این بود که عوامل انتظامی و بسیج در منطقه حاضر شدند و به مقابله با اوباش پرداختند که در این درگیری‌ها یک نفر بسیجی با ضربات چاقو به شهادت رسید و تعدادی از عوامل انتظامی هم مجروح شدند.»
وی تأکید کرد: «با رسیدن نیروهای کمکی به منطقه شرایط به حالت عادی برگشت و در حال حاضر هم اوضاع در کرج عادی است.»
حمایت ۱۰۰ شخصیت هنری، فرهنگی و دانشگاهی فرانسه از «خیزش زنانه، فرهنگی و مردمی» در ایران
بیش از یک‌سد چهره هنری، فرهنگی و دانشگاهی فرانسه که از برگزارکنندگان، حامیان و علاقه‌مندان جشنواره سینمایی «تصاویر تازه‌ای از ایران» که از سال ۲۰۱۹ در شهر ویتره فرانسه برگزار می‌شود، به شمار می‌روند با ارسال طوماری حمایت خود را از اعتراض‌های مردم ایران که پس از کشته‌شدن مهسا امینی در جریان بازداشت از سوی مأموران گشت ارشاد در ۲۲ شهریور گذشته، آغاز شده اعلام کردند.
آن‌ها ضمن یادآوری بازداشت برخی چهره‌های فرهنگی و سینمایی ایران از جمله محمد رسول‌اف و جعفر پناهی، کنترل جامعه ایران از طریق سانسور، خشونت، ظلم و ستم به زنان با اعمال قوانین تبعیض‌آمیز توسط «دیکتاتوری نظامی» را زمینه‌ساز جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای دانسته‌اند که آرزوی زنان جوان شرکت کننده در آن «تغییر رژیم» است.
امضاکنندگان این طومار با تکرار شعار «زن، زندگی، آزادی» بر حمایت خود از خیزش «زنانه، فرهنگی، مردمی» در ایران که هدف آن را «آزادی مردم از یوغ رژیم مستاصل» عنوان کرده‌اند، تأکید کردند.
حضور پُرشمار معترضان در مراسم چهلم سه تن از کشته‌شدگان در انزلی، آمل و رشت
بر پایه تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مراسم چهلم بهنام لایق‌پور، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در رشت، روز پنج‌شنبه همراه با حضور گسترده مردم معترض و سر دادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.
هم‌زمان در بندرانزلی نیز مراسم چهلم امیرمحمد نوروزی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران برگزار شد.
معترضان در آمل نیز در مراسم چهلم غزاله چلابی از کشته‌شدگان اعتراضات شرکت کردند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.
۷-۸ مأمور حکومتی او را با شوکر و باتوم زدند

بنابر گزارشی که رادیو فردا بر اساس گفت‌وگو با سه شاهد عینی از آخرین لحظات زندگی مهرشاد شهیدی‌نژاد منتشر کرده، «او روز چهارم آبان به دست ۷-۸ مأمور حکومتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. مأموران او را ابتدا با شوکر و بعد با باتون زدنند. بعد از چند دقیقه ضرب و جرح، پسر جوان که روی زمین بدون حرکت مانده را بلند کرده و کشان‌کشان با خود بردند و این آخرین باری است که مهرشاد شهیدی‌نژاد دیده شده است.»
هر سه شاهد می‌گویند «مطمئن نیستند مهرشاد همان‌جا در خیابان جان باخته یا بعد از آنکه مأموران امنیتی او را با خود برده‌اند. مأموران امنیتی به خانواده مهرشاد گفته‌اند که او دچار ایست قلبی شده، برای احیا به بیمارستان منتقل شده اما احیا نشده است.»
در این گزارش از قول یکی از نزدیکان مهرشاد شهیدی‌نژاد آمده است: «روز یک‌شنبه چند تن از مسوولان استانی از جمله فرماندار و دادستان اراک به خانه او رفتند. بر این اساس، این مقام‌ها گفته‌اند برای دلجویی آمده‌اند و از بالا به پایین نگاه می‌کردند که خانواده مهرشاد بترسند. زینب، مادر مهرشاد اما به آن‌ها گفته اگر بشنوم به پسر من انگی بزنید، بگویید سگ گاز گرفته یا از ساختمان افتاده یا مشروب خورده، ما ساکت نمی‌نشینیم از حق بچه‌مان دفاع می‌کنیم»
بر اساس این روایت مهرشاد شهیدی‌نژاد تنها دو روز مانده به تولد ۲۰ سالگیش توسط مأمورین حکومتی کشته شد. او دانشجوی دانشگاه علمی-کاربردی اراک و سرآشپز رستوران بوته اراک بود.
این روایت در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌های متعددی از تحت فشار بودن خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات جاری حکایت دارند. بسیاری از آن ها به زور نهادهای امنیتی مجبور به «اعتراف‌های اجباری» و طرح روایت‌های ناقص و خلاف واقع در مورد مرگ عزیزانشان می‌شوند. بسیاری از آن‌ها پس از چندی «روایات جعلی» را تکذیب کرده و به‌رغم خطراتی که همچنان تهدیدشان می کند به روشنگری در مورد چرایی کشته‌شدن نزدیکانشان می‌پردازند.
علی کریمی از معترضان در کرج حمایت کرد
علی کریمی با توئیتی از معترضان در کرج حمایت کرد. هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی، از جان‌باختگان در اعتراضات جاری ایران، معترضان در کرج تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای ترتیب دادند. گزارش‌ها از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی حکایت دارد.
کجای داستانِ اعتراضات مردمی ایستاده‌اید؟
رسول خادم، کشتی‌گیر و رئیس سابق فدراسیون کشتی ایران امروز پنج‌شنبه در نامه سرگشاده‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «کجای داستانِ اعتراضات مردمی ایستاده‌اید که به همین سادگی خودتان و دولت‌تان را راحت کرده‌اید و همه چیزِ اعتراضات مردمی را سپرده‌اید بدست حوزه امنیتی و خلاص!»
وی با اشاره به جو امنیتی این روزهای کشور افزود: «می‌دانید برخوردهای امنیتی و ایجاد سابقه‌ امنیتی با زندگی امروز و آینده جوان‌ها و نوجوان‌های معترض ما چه خواهد کرد؟ یعنی درست در زمانی‌ که دستگاه‌های دولتی و غیرامنیتی باید از امنیتی کردن فضا بکاهند و در میدان تنش‌ها با ورودی به‌جا اثرگذار و با گوشی شنوا به‌ دنبال کاهش هزینه‌های اجتماعی و سیاسی مردمی که سال‌هاست غیرخودی هستند و صدایشان شنیده نشده باشند تا اسباب کاهش تنش‌ها فراهم شود، همگی کنار کشیده‌اند ، که چه شود؟!»
رسول خادم در انتهای نامه به ابراهیم رئیسی نوشت: «کاش بخاطر خودی‌ها هم که شده، چند روزی رییس جمهور همه مردم ایران بودید! رییس جمهور خودی‌ها! رییس جمهور غیرخودی‌ها!»
تجمع گسترده معترضان در کرج
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور گسترده مردم معترض در کرج است. تصاویر از سیل معترضان در اتوبان کرج حکایت دارد.
همچنین مردم معترض با حمله به یک کیوسک پلیس در حصارک کرج آن را آتش زدند. در ویدیویی دیگر مردم یک خودرو نیروهای امنیتی را واژگون و آن را به آتش کشیدند.
تجمع‌های اعتراضی امروز در پی مراسم چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی، از جان‌باختگان در اعتراضات جاری در بهشت سکینه کرج شکل گرفت و سپس گسترش یافت.
تجمع معترضان در اراک به مناسبت هفتمین روز کشته شدن مهرشاد شهیدی‌نژاد
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور گسترده مردم در مراسم هفتمین روز کشته شدن مهرشاد شهیدی‌نژاد، از جان باختگان اعتراضات جاری ایران است. مردم معترض در اراک گرد هم آمده و شعارهایی همچون «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سر می‌دهند.
تجمع معترضان در فولادشهر اصفهان به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا موگویی  
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور گسترده مردم در مراسم چهلمین روز کشته شدن مهسا موگویی، از جان باختگان اعتراضات جاری ایران است. مردم معترض در فولادشهر اصفهان گرد هم آمده و شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر می‌دهند.
عفو بین‌الملل: بیش از ۷۶۰هزار نفر در سراسر جهان خواهان به راه افتادن ساز و کار تحقیق سازمان ملل در رابطه با اقدامات خشونت‌آمیز حکومت ایران علیه معترضان هستند
سازمان عفو بین‌الملل امروز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد بیش از ۷۶۰‌هزار نفر در ۲۱۸ کشور دنیا با امضای طوماری خواهان برپایی سازوکار تحقیقاتی مستقل سازمان ملل متحد در جهت پاسخگو ساختن حکومت ایران دربرابر جدیترین اقداماتی که بر اساس اصول حقوق بین‌الملل جنایت محسوب می‌شوند هستند.
در این گزارش همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده تا فورا نشستی ویژه در رابطه با ایران تشکیل دهد تا از اقدامات خشونت‌آمیز حکومت نظیر کشتار، شکنجه و سایر اقدامات غیرقانونی علیه همه کسانی که از ابتدای اعتراضات توسط مقام‌های ایرانی بازداشت شده‌اند، جلوگیری کند.  
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که این اقدامات خشونت آمیز حکومت ایران بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر جنایت محسوب می‌شوند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241231
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
573
1176
1749
1231446
7066
15244
1241231

آی‌پی شما: 18.220.64.128
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403