گردهم‌آیی وزرای خارجه زن جهان در حمایت از مردم ایران

اعتراض‌های مردم ایران بیش از یک ماه است که در همچنان در شهرهای مختلف کشور به شکل‌های متفاوت ادامه داشته است. با وجود سرکوب شدید دستگاه‌های امنیتی همچنان معترضان به صورت علنی مخالفت خود را با سیاست‌های جمهوری اسلامی ابراز می‌دارند.


هم‌زمان با این سرکوب، فشارها و تهدیدهای بین‌المللی برای اعمال تحریم علیه مقام‌های جمهوری اسلامی نیز شدت یافته است.
اینترنت همچنان با اختلال‌های گسترده روبه‌رو است و امکان دسترسی به دو شبکه اجتماعی و پیام‌رسان اینستاگرام و واتس‌اپ بدون فیلترشکن امکان‌پذیر نیست.
الناز رکابی سنگ‌نورد ایرانی که در فینال مسابقات قهرمانی آسیا بدون حجاب حاضر شده بود در میان استقبال گسترده ایرانیان در فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد. در روزهای اخیر نگرانی‌ها از برخود احتمالی با این ورزش‌کار ایرانی در فضای مجازی مطرح شده بود.
گزارش‌هایی از برگزاری تجمعات اعتراضی در سقز، اهواز و همچنین چندین مجله از تهران از جمله اکباتان منتشر شده است.
هم‌زمان سازمان‌های حقوق بشری از ایران خواسته‌اند به سرکوب خشونت‌بار معترضان در کشور پایان دهد و از سازمان ملل نیز خواسته‌اند در خصوص «سرکوب مرگبار اعتراضات» تحقیق کند.
بیلبوردهای تبلیغاتی پژمان جمشیدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری شد
بیلبوردهای تبلیغاتی پژمان جمشیدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری و مجوز پخش تیزرهای تبلیغاتی او هم باطل شد.
همشهری به نقل از یک منبع آگاه نوشت که اداره ارشاد استان تهران دستور لغو این مجوز را داده و شرکت کارفرما نیز این بیلبوردهای تبلیغاتی را از سطح شهر جمع‌آوری کرده است.
پیشتر بیلبوردهای تبلیغاتی علی دایی، مهران مدیری و شهاب حسینی در پی موضع‌گیری‌های آن‌ها درباره اعتراض‌های مردمی در ایران از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده بود.
با گسترش اعتراض‌ها در ایران، جمعی از بازیگران و ورزش‌کاران از معترضان حمایت کردند که این موضوع با واکنش مقام‌های مسوول در ایران مواجه شد.
الناز رکابی با وزیر ورزش ایران دیدار کرد
الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی پس از بازگشت از کره‌جنوبی با حضور در وزارت ورزش و جوانان با حمید سجادی، وزیر ورزش دیدار کرد.
این ورزش‌کار ۳۳ ساله رشته‌ی سنگ‌نوردی که در جریان فینال مسابقات قهرمانی سنگ‌نوردی آسیا در کره جنوبی بدون حجاب ظاهر شده بود، بامداد چهارشنبه ۲۷ مهر وارد ایران شد.
وزرای خارجه زن جهان در حمایت از مردم ایران گردهم می‌آیند
وزیر خارجه کانادا از گردهم‌آیی وزرای خارجه زن جهان در هفته جاری خبر داد تا در مورد اعتراض‌ها در ایران بحث و گفت‌وگو کنند.
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من و هم‌تایانم گردهم خواهیم آمد تا پیام روشنی بفرستیم: رژیم ایران باید به همه اشکال خشونت و آزار و اذیت مردم ایران، از جمله تهاجم وحشیانه آن‌ها به ویژه علیه زنان پایان دهد.»
نشست مجازی وزرای خارجه زن جهان قرار است روز پنج‌شنبه به میزبانی کانادا برگزار شود.
جولی در بیانیه خود نوشته است که کانادا در کنار «ایرانیان شجاعی که برای حقوق انسانی خود مبارزه می‌کنند» می‌ایستد.
دفتر جولی هم اعلام کرد که در این نشست مجازی، وزیران خارجه زن جهان به سخنان زنان ایرانی گوش خواهند داد و در مورد وضعیت زنان و حقوق بشر در ایران بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.
بر اساس اعلام دفتر وزیر خارجه کانادا، نشست وزیران خارجه زن جهان این فرصت را در اختیار آن‌ها خواهد گذاشت تا تلاش‌های خود را هم‌آهنگ کرده و راه‌ها برای افزایش حمایت جمعی از مردم ایران را بررسی کنند.
کانادا، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها و نهادهای ایرانی که در سرکوب اعتراض‌ها و نقض حقوق بشر دست دارند، وضع کرده‌اند.
تهران هم کشورهایی را که از اعتراض‌ها در این کشور حمایت کرده‌اند به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.
بعد از ۸۰ سال من این حجاب را از سرم برمی‌دارم

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی با انتشار ویدئویی حجابش را در هم‌بستگی با اعتراض‌های مردم ایران از سر برداشت. او در این ویدئو گفت: «بعد از ۸۰ سال برای این دینی که می‌خواهد مردم را بکشد، من این حجاب را از سرم برمی‌دارم.»‌
ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد نظام سیاسی ایران بود که ۱۰ سال پیش پس از بازداشت و شگنجه در زندان جا‌ن‌باخت.
عشقی با انتقاد از افرادی که با اعتراض‌های مردم ایران همراهی نمی‌کنند از همه ایرانیان خواست تا سکوت خود را شکسته و به اعتراض‌ها بپیوندند.
دست‌کم ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی در فهرست تحریم‌های ایران قرار می‌گیرند
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که دست‌کم ۴ نهاد و ۱۵ مقام اروپایی و غربی در فهرست تحریم‌های این وزارتخانه خارجه قرار می‌گیرند.
او پیش از بازدید از خانه «ای‌بی» (بیماران پروانه‌ای) گفت: «تا ساعاتی دیگر در وزارت خارجه اسامی تعدادی از نهادها، موسسات، مقام‌ها و اشخاص خارجی که هم در تحریم‌ها نقش داشتند و ترور انسانی را علیه بیماران خاص ما از جمله بیماران پروانه‌ای رقم زدند و هم در خصوص برخی از مقامات و‌ موسساتی که در روزهای گذشته اقدام به ترویج خشونت، افراط گرایی و تروریسم کردند، در لیست سیاه تروریستی وزارت خارجه اضافه خواهیم کرد.»
اتحادیه اروپا ۱۱ مقام مسوول در ایران و ‌۴ نهاد این کشور را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب‌ اعتراض‌ها در ایران تحریم کرد. این اتحادیه همچنین در حال بررسی تحریم تهران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.
اغتشاشگران بدانند از شمشیر عدالت اسلامی نمی‌توانند فرار کنند
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور می‌گوید «اغتشاشگران» با برخورد قاطع دستگاه‌های قضایی روبه‌رو خواهند شد.
منتظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «تعدادی از اغتشاشگران که تعداد قابل توجهی هستند، فریب‌خوردگان و ناآگاهانی بودند اما توده مردم با بصیرت کامل در میدان دفاع از اسلام حاضر هستند.»
او همچنین در ادامه اعتراضات داخل کشور را متوجه کشورهای خارجی کرد و افزود: «دشمن به تصور باطل خود فکر می‌کرد با فوت یک جوان می‌تواند توده مردم را تهییج کند و خیال باطل سقوط نظام اسلامی را به نتیجه برساند.»
او همچنین در پایان اظهارات تهدیدآمیز خود گفت: « اغتشاشگران بدانند از شمشیر عدالت اسلامی نمی‌توانند فرار کنند، مجازات ناامنی مجازات سبکی نیست و با متجاوزان و اغتشاشگران برخورد قاطعی خواهد شد.»
بازداشت یک مستندساز توسط نیروهای امنیتی
کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که نیک یوسقی، فیلم‌ساز و تدوینگر فعال در شبکه‌های اجتماعی یک‌شنبه شب از سوی مأموران امنیتی بازداشت شده است.
بر اساس این گزارش‌ها یوسفی در منزل دوستش بوده و از سوی مأموران دستگیر شده است. او پس از بازداشت تماس کوتاهی با پدر خود داشته اما مشخص نیست که چه نهادی او را بازداشت کرده و در حال حاضر کجاست.
یوسفی پیش از این ویدیو کلیپی در حمایت از زنان معترض منتشر کرده بود و پس از آن در حساب توییتری خود نوشته بود که مأموران برای بازداشتش ابتدا به منزل او مراجعه کردند و سپس به سراغ خانه دوستانش رفته‌اند. او نوشته بود که بعدا متوجه شد از طریق آدرس‌های موجود در اسنپ فود توانسته‌اند منزل دوستانش را هم پیدا کنند.
هرکس حد خود را نشناسد هلاک می‌گردد
روزنامه جوان در شماره به تندی به علی دایی حمله کرده و او را تهدید کرده به دلیل اظهاراتش در خصوص ماجرای اردبیل و جان باختن دختر دانش‌آموز دادگاهی خواهد شد.
در بخشی از گزارش این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران آمده است: «پس از ادعاهای دایی، برخی از قوه قضائيه خواسته‌اند که او مثل کشورهایی چون آلمان و آمریکا، به دادگاه احضار و در صورتی که ادعای او اثبات نشد، جریمه مالی سنگین در حد بستن شرکت‌ها و مسدود کردن دارایی‌های علیه این فوتبالیست سابق اعمال شود.»
در پایان این مطلب تهدید آمیز آمده است: «دایی، تو گلی، خودت را پرپر نکن! صحنه‌گردانان این آشوب ضد ملی و تجزیه‌طلبانه خیرخواه تو و دیگر مشاهیر ورزشی نیستند. حد تو بالاتر از امثال علی کریمی درس‌نخوانده و مهرداد پولادی ولگرد است. حد خود را بدان که مولاعلی فرمود «هرکس حد خود را نشناسد، هلاک گردد.»
تلاش برای تعطیل کردن کلاس‌ها و دانشگاه‌ها کار دشمن است
علی خامنه‌ای می‌گوید با وقوع انقلاب اسلامی، زمینه برای نخبه‌پروری در ایران فراهم شده است. رهبر جمهوری اسلامی در دیداری که رسانه‌های ایران می‌گویند با «جمعی از نخبگان و استعدادهای علمی» برگزار شده، همچنین گفت: «دانشگاه، جلوی سلطه دشمن را می‌گیرد. این‌که شما می‌بینید در مقاطع مختلف تلاش شده که دانشگاه‌ها و کلاس‌ها تعطیل بشود، بچه‌ها سر کلاس نروند، استاد نرود و ... این ناشی از این است که دانشگاه نقش اساسی دارد.»
وی در ادامه صحبت‌های خود بدون این‌که اشاره مستقیمی به اعتراضات خیابانی داشته باشد افزود: «حالا آن کسی که استاد را تلفنی تهدید می‌کند که اگر بروید چنین و چنان - او حالا خودش معلوم نیست عامل اصلی باشد، عامل پشت صحنه مهم است»
مردم تا جایی که می‌توانند از فیلترشکن‌ها استفاده نکنند
عیسا زارع پور، وزیر ارتباطات می‌گوید استفاده و فروش فیلترشکن‌ها غیر مجاز است، ولی در این خصوص جرم انگاری نشده است. او همچنین به مردم توصیه کرد تا جایی که می‌توانند از فیلترشکن‌ها استفاده نکنند.
زارع‌پور در حاشیه نشست دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین گفت: «قول می‌دهم در کوتاه‌ترین زمان افرادی که در پلتفرم‌های خارجی کسب و کار داشتند در پلتفرم داخلی بتوانند همان کسب و کار خود را پی بگیرند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241366
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
708
1176
1884
1231446
7201
15244
1241366

آی‌پی شما: 18.221.15.15
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403