مین‌گذاری در تپه‌های اطراف زندان اوین؛ از فرضیه تا واقعیت

ادعای خبرگزاری فارس در مورد علت شنیده شدن صدای انفجار در جریان آتش‌سوزی و تیراندازی در زندان اوین که چندین کشته و مجروح بر جای گذاشته، این سوال‌ها را مطرح کرده که آیا تپه‌های اطراف این زندان مین‌گذاری شده و آیا استفاده از سلاح جنگی ضدنفر علیه زندانیان در سایر کشورها نیز رایج است؟


خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در جریان پوشش خبری وقایع خونین در زندان اوین، ابتدا به نقل از برخی منابع مدعی شد که شنیده شدن صدای چند انفجار از حوالی این زندان ناشی از ورود چند زندانی فراری به محدوده مین‌گذاری شده اطراف زندان بوده است. البته این خبرگزاری سپس به نقل از یک منبع آگاه خبر اولیه خود را تصحیح کرد و نوشت: «در ماجرای دیشب زندان اوین هیچ زندانی روی مین نرفته است.»
هر چند تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که برخی انفجارهای رخ داده در زندان اوین ناشی از پرتاب نارنجک‌های صوتی یا نوعی دیگر از مواد منفجره از خارج محوطه زندان به درون آن بوده ولی در هر صورت خبرگزاری فارس چه در خبر نخست و چه در تصحیح آن، از وجود مین‌های ضدنفر در تپه‌های اطراف خبر داده است.
اما آرش زاد، برنده جایزه جوانان سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، در پیامی توییتری به بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه کیهان مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ استناد کرده که در آن به تلاش گروهی به سرپرستی سرگرد منوچهری برای انهدام مین‌های کارگذاشته شده در تپه‌های اطراف میدان مین اشاره شده است. در این گزارش، تأکید شده که با انهدام و خنثا‌سازی بیش از ۳۰۰ مین، بخش‌های غربی، شمال غربی و شمال زندان اوین پاک شده است.
اما آیا احتمال دارد که اطراف زندان اوین به طور کامل از وجود مین‌های ضدنفر به طور کامل پاک نشده و یا این‌که دوباره مین‌گذاری شده باشد؟
کنوانسیون ممنوعیت مین‌های ضد نفر یک سند حقوق بین‌الملل است که توسعه، تولید، ذخیره، صدور و استفاده از مین‌های ضد نفر را ممنوع می‌کند. این کنوانسیون در ۱ مارس ۲۰۰۹ لازم‌الاجرا شد. دولت‌های عضو این کنوانسیون موظفند تا حداکثر چهار سال تمام ذخایر مین‌های ضد نفر را نابود کنند و تمام مناطق مین‌گذاری شده تحت کنترل خود را در اسرع وقت پاکسازی کند.
تا کنون ۱۶۳ کشور جهان به عضویت این کنوانسیون درآمده‌اند. ایران از جمله کشورهایی است که تا کنون از عضویت در این کنوانسیون اجتناب کرده که به منزله بالا بودن احتمال ادامه توسعه، تولید، ذخیره، صدور و استفاده از مین‌های ضد نفر از سوی این کشور است.
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق نیز با انتشار پیامی توییتری فرضیه وجود مین در تپه‌های زندان اوین را تأیید کرد.
او نوشت: «مین‌گذاری تپه‌های اوین هم شهره‌ی آفاق است و هر زندانی که پایش به اوین برسد از آن اطلاع پیدا می‌کند. با وجود این آگاهی، چطور ممکن است زندانیانی به آن سمت زمینِ مین‌گذاری شده فرار کنند.»
احمدی باطبی، دانشجوی زندانی در پی حوادث سال ۱۳۷۸ کوی دانشگاه تهران نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «تپه‌های داخل زندان اوین مین‌گذاری است و گاهی در تابستان به دلیل گرما و یا آتش‌سوزی این مین‌ها خود به خود منفجر می‌شه. یکی از تفریحات ما در زندان تماشای انفجار این مین‌ها در روزهای تابستان بود.»
البته تا کنون هیچ‌یک از مقام‌های رسمی در مورد ادعاهای مطرح شده در مورد مین‌گذاری تپه‌های اطراف زندان اوین و انفجار شب گذشته تعدادی از آن‌ها اظهارنظری نکرده‌اند.
شماری از زندانیان اوین به رجایی شهر منتقل شدند

یک ماه از آغاز اعتراضات مردمی ایران به مرگ مهسا امینی می‌گذشت؛ دختری اهل سقز از شهرهای استان کردستان که در ۲۲ شهریور در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخت.
جرقه‌ی اعتراضات سراسری ایران در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) زده شد؛ یعنی در روز خاک‌سپاری مهسا امینی و زمانی که شعار «زن، زندگی، آزادی» بر مزار او در «گورستان آیچی» شهر سقز سر داده شد. این شعار به سرعت همه‌گیر شد و همچنان نیز از سوی معترضان در سراسر ایران و حامیان آن‌ها در سراسر جهان تکرار می‌شود.
سی امین روز اعتراضات در حالی آغاز شد که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچنان بر موضوع آتش سوزی در زندان اوین متمرکز بود. هم‌زمان با وقوع‌ این حادثه، برخی گروه‌های دانشجویی در تهران همچنین شماری از ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله در برلین، لندن و فرانکفورت دست به تجمع زدند و گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از برقراری جوی به شدت امنیتی در مناطق اطراف اوین بود.
اختلال ارسال پیامک‌ها رفع شد
روابط عمومی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران محدودیت‌های سرویس ارسال پیام کوتاه انبوه که در روز جمعه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ با دستور قضایی اعمال شده بود، برطرف شد.
این محدودیت‌ها در حالی ایجاد شده بود که با هک شدن یکی از سامانه‌های ارسال پیامک، پیام دعوت به تظاهرات برای برخی از کاربران ارسال شده بود.
گروه هکری بلک ریوارد از ارسال حدود پنج میلیون پیامک دعوت به تظاهرات برای روز شنبه خبر داده بود.
حضور سنگ‌نورد زن ایرانی در مرحله فینال مسابقات آسیایی بدون حجاب
الناز رکابی، ورزش‌کار ایرانی در مرحله فینال مسابقات سنگ‌نوری قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی بدون حجاب شرکت کرد.
وی در این مسابقات مقام چهارم را کسب کرد. رکابی با این حال طبق ویدئو منتشر شده از سوی فدراسیون بین‌المللی سنگ‌نوردی، در یک مرحله قبل از فینال سربند داشت اما در مسابقه فینال به نظر می‌رسد تصمیم گرفته باشد سربند را کنار بگذارد و با هدبند شرکت کند.
این مسابقات روز گذشته در سئول کره جنوبی به پایان رسید.
گاف صدا و سیما در اعلام شمار کشته شده‌ها آتش‌سوزی زندان اوین
بخش خبری شبکه پنج صدا و سیما در اعلام خبر شمار قربانیان آتش‌سوزی زندان اوین به نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه این رقم را ۴۰ نفر عنوان کرد با این حال پس از دقایقی گوینده این بخش خبری، آن را اصلاح کرد و گفت که چهار نفر کشته شده‌اند.
مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه صبح روزبعد  شمار قربانیان آتش‌سوزی را چهار نفر اعلام کرده بود و آمار جدیدی از این مرکز منتشر نشده است.
این موضوع باعث شد تا تعدادی از رسانه‌ها نیز با استناد به این بخش خبری شمار قربانیان را ۴۰ نفر اعلام کنند.
اظهارنظرهای بایدن بار دیگر عنوان شیطان بزرگ را معنا کرد
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت گفت: «اظهار نظرهای رئیس جمهوری آمریکا که به خود اجازه می‌دهد به آشوب، ترور و تخریب در کشوری دیگر دامن بزند، یادآور سخن جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی است که آمریکا را شیطان بزرگ، خواند.»
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چندین بار حمایت خود را از اعتراضات در ایران ابراز کرده است به طوری که گفته بود: «سال‌هاست که در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کنم، اما آن‌چه در پی جان‌باختن مهسا امینی در ایران بیدار شده است مرا حیرت زده کرد و فکر نمی‌کنم این بیداری تا مدتی طولانی خاموش شود.»
نگرانی‌های خود را با امیرعبداللهیان درمیان گذاشته‌ام

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نسبت به آتش‌سوزی در زندان اوین واکنش نشان داد و گفت: «نگرانی‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در میان گذاشته‌ام.»
وی در توییتی افزود: «مقامات ایران، مسوول جان تمام زندانیان از جمله کنشگران حقوق بشر و اتباع اتحادیه اروپا هستند.»
وی تأکید کرد که انتظار دارند حداکثر شفافیت درباره وضعیت فعلی وجود داشته باشد.
در جلسه دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران وضع شد.
اسرا پناهی با قرص برنج خودکشی کرده است
در حالی عموی اسرا پناهی در ویدئویی گفت که دختر برادرش به دلیل بیماری مادرزادی قلبی در بیمارستان فوت شده است اما شهردار اردبیل گفت که این دانش‌آموز اردبیلی با قرص برنج خودکشی کرده است.
این سخنان متناقض در حالی مطرح می‌شود که شورای هم‌آهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی پس از آن‌که دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زدند به این مدرسه یورش برده و پس از ضرب و جرح دانش‌آموزان، شماری را بازداشت کردند.
این نهاد ابتدا گفته بود یک دانش‌آموز اردبیلی در پی این یورش جان باخته است اما بعداً این خبر از کانال تلگرامی شورای هم‌آهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان حذف شد.
با این حال محمود صفری، شهردار اردبیل به سایت انتخاب گفت: «چند وقت قبل یک مشکل خانوادگی برای ایشان پیش آمده بود. گویا مادرش طلاق گرفته و پدرش هم یک ماه قبل به دلیل قتل اعدام شده بود. اسرا پناهی هم با قرص برنج خودکشی کرده است. بیمارستان و پزشک قانونی هم اعلام کردند و روز جمعه هم جنازه‌اش را تحویل خانواده‌اش دادند.»
پاریس از تهران خواست امنیت زندانیان فرانسوی را تضمین کند
فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور با «بیشترین توجه» سرنوشت فرانسوی‌های بازداشت شده در ایران را پیگیری می‌کند.
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با تأکید بر این‌که مقامات ایران مسوول سلامت و امنیت فرانسوی‌های زندانی در ایران هستند گفت: «در همکاری با خانواده‌های زندانیان بیشترین توجه را به این موضوع معطوف می‌کنیم.»
پاریس بار دیگر درخواست خود برای آزادی فوری اتباعش را تکرار کرد و گفت: «به ایران مسوولیت‌هایش را در قبال تمامی زندانیان اوین از جمله افرادی که به دلایل سیاسی زندانی هستند یادآوری می‌کنیم.»
کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که در مجموع پنج فرانسوی در ایران در بازداشت هستند. این موضوع در حالی مطرح شد که تاکنون تنها هویت چهار نفر به طور رسمی اعلام شده است.
فریبا عادلخواه، بنجامین بریر، سیسیل کولر و ژاک پاریس چهار فرانسوی زندانی در ایران هستند.
شماری از زندانیان اوین به رجایی شهر منتقل شدند
مصطفا نیلی، وکیل دادگستری در توییتی نوشت شماری از زندانیان سیاسی بند هشت اوین که دیشب از بند خارج شده بودند از زندان رجایی‌شهر تماس گرفته و خبر از انتقال خود به این زندان داده‌اند.
وی همچنین اضافه کرد: «خبری نیز شنیده‌ام که ۱۲ نفر از زندانیان بند هشت نیز در بهداری اوین بستری هستند.»
محدودیت‌هایی در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه ایجاد شده است
ایسنا تأیید کرد که محدودیت‌هایی در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه ایجاد شده است.
اخباری مبنی بر اعمال محدودیت در ارسال پیامک منتشر شده بود که تاکنون هیچ مقام مسوولی در این زمینه اظهار نظر نکرده است.
با این حال خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که «مشکلی در زمینه ارسال پیامک‌های شخصی وجود ندارد اما ممکن است محدودیت‌هایی در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه وجود داشته باشد.»
این رسانه می‌گوید که «شواهد نشان می‌دهد در زمینه پیامک‌های انبوه بانک‌ها محدودیتی وجود ندارد اما برای اطلاع‌رسانی اگر پیامک‌ها از تعدادی بیشتر شود امکان ارسال وجود ندارد.»
ایسنا می‌گوید این محدودیت ظاهراً با دستور قضایی بوده و تا اطلاع ثانوی اعمال می‌شود.
یک آلمانی در اردبیل بازداشت شد
روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران گفت که یک تبعه آلمان در تجمع‌های اربیل بازداشت شده است.
این رسانه می‌گوید که این تبعه آلمان به‌عنوان «گردشگر» به ایران آمده بود.
جوان مدعی شد که «وی که با تعدادی از لیدر‌های اغتشاشگران اردبیل همکاری و همراهی می‌کرد، به دست پلیس امنیت اردبیل بازداشت شد.»
وزارت اطلاعات پیش از این از بازداشت ۹ نفر از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد در ایران خبر داده بود اما جزییات بیشتری اعلام نکرده بود.
فرانسه بازداشت یکی دیگر از اتباع خود را تأیید کرده و گفته بود هم اکنون پنج تبعه فرانسوی در بازداشت ایران هستند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240919
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
261
1176
1437
1231446
6754
15244
1240919

آی‌پی شما: 18.225.35.81
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403