جلسه شورای امنیت درباره ایران

آمریکا از معترضان حمایت کرد، روسیه به نفع جمهوری اسلامی موضع گرفت

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از ضرب و جرح، حمله و شلیک مستقیم به معترضان توسط مأموران امنیتی است.


هم‌زمان نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به ابتکار آمریکا و آلبانی در رابطه با اعتراضات جاری ایران برگزار شد که همه کشورها می‌توانند در آن شرکت کنند. شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر و کنشگر ایرانی در این نشست سخنرانی خواهند کرد.
اگرچه گزارش‌ها حاکی از افزایش موج بازداشت دانشجویان و دانش‌آموزان است اما دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در نقاط مختلف کشور همچنان صحنه اعتراض و تحصن آن‌ها است.
دسترسی کاربران به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در نقاط مختلف ایران همچنان بسیار دشوار و فقط با استفاده از فیلترشکن‌ و پروکسی امکان‌پذیر است.
جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران برگزار شد
جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا و آلبانی درخواست برگزاری آن را برای بررسی سرکوب اعتراض‌ها در ایران داده بودند روز چهارشنبه برگزار شد.
در این جلسه جاوید رحمان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر سخنرانی کردند.
جاوید رحمان در این جلسه تحقیق مقام‌های ایران درباره جان باختن مهسا امینی را فاقد «استانداردهای حداقلی» ارزیابی کرد. او شمار کودکانی را که در جریان اعتراض‌های ایران کشته شدند حداقل «۴۰ نفر» اعلام کرد.
به گفته نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران خانواده جان باختگان از طرف پلیس تحت فشار قرار می‌گیرند تا دلیل مرگ آن‌ها را «خودکشی» اعلام کنند.
شیرین عبادی نیز در این جلسه به دستگیری دو خبرنگاری اشاره کرد که جان باختن مهسا امینی را پوشش داده بودند. الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگاری هستند که از چند هفته پیش بازداشت شده‌اند. در بیانیه دو نهاد امنیتی ایران این دو خبرنگار به جاسوسی متهم شدند.
شیرین عبادی در بخشی از سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست تا «سمت درست تاریخ» بیاستد. وی گفت: «نگذارید بیش از این مردم را داغدار کنند.»
نازنین بنیادی هم در سخنانش اعتراض‌های اخیر در ایران را گسترده‌تر از اعتراض‌های سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ دانست.
نماینده آمریکا در این نشست خواستار اخراج ایران از کمیسیون سازمان ملل برای جایگاه زن شد. نماینده ایالات متحده همچنین بر لزوم تحریم سرکوب‌گران در ایران تأکید کرد. وی افزود که دنیا وظیفه دارد شعار «زن زندگی آزادی» را محقق کند.
در مقابل نماینده روسیه از استفاده «ابزاری» از حقوق بشر و هجمه به حکومت ایران انتقاد کرد. نماینده چین نیز موضوع اعتراض‌ها در ایران را «موضوعی داخلی» دانست.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از تیراندازی به کلانتری خاش خبر داد
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از تیراندازی به یکی از کلانتری‌های خاش خبر داد. به گزارش ایرنا در این حمله یک مأمور نیروی انتظامی زخمی شد.
گزارش‌هایی از تجمع اعتراض‌آمیز شبانه در اصفهان
گزارش‌ها و تصاویری که از اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است از برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در این شهر حکایت دارد.
در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است صدای شعارهای ضدحکومتی معترضان از جمله «مرگ بر دیکتاتور» شنیده می‌شود.
یورونیوز به طور مستقل قادر به تائید صحت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیست.
هه‌نگاو از اعتراض شبانه در شهرهای سنندج، مریوان، سقز و بوکان خبر داد
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو چهارشنبه شب گزارش داد که شهرهای سنندج، مریوان، سقز و بوکان صحنه اعتراض‌های شبانه‌ای است که بیش از یک ماه پیش به دنبال جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد.
سیاوش یزدانی قهرمانی استقلال را به «همه زنان» ایران و خانواده قربانیان اعتراض‌ها تقدیم کرد

سیاوش یزدانی، بازیکن تیم استقلال پس از پیروزی این تیم در دیدار سوپرجام گفت که این قهرمانی را به «همه زنان» ایران و خانواده قربانیان اعتراض‌های اخیر تقدیم می‌کند.
او قهرمانی استقلال را «تلخ» خواند و گفت: «این قهرمانی را به زنان کشور و کسانی که در این روزها عزیزانشان را از دست دادند تقدیم می‌کنم. این کمترین کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم.»
مانند دیگر مردم جهان از شجاعت معترضان ایران الهام گرفتم
کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش با همراهی متحدانش به دنبال حذف ایران از کمیسیون سازمان ملل برای جایگاه زنان است.
به گفته معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده دولت ایران به دلیل «عدم پذیرش حقوق زنان» و «سرکوب بی‌رحمانه» معترضان دیگر نباید در کمیسیون سازمان ملل برای جایگاه زنان حضور داشته باشد.
کامالا هریس در پایان تأکید کرده است که «شجاعت» معترضان ایران برای او مانند «دیگر مردم جهان» الهام‌بخش بوده است.
استقلالی‌ها جام قهرمانی سوپرجام را بدون خوشحالی بالای سر بردند
تیم فوتبال استقلال تهران به عنوان قهرمان لیگ برتر ایران در فصل گذشته، عصر روز چهارشنبه به مصاف نساجی مازندران، دارنده عنوان قهرمانی جام حذفی فصل گذشته، رفت که در پایان موفق شد با تک گل دقیقه ۵۲ امیرارسلان مطهری حریف خود را شکست دهد و قهرمان سوپرجام ایران در فصل پیش شود.
بازیکنان استقلال در مراسم اهدای جام قهرمانی سوپرجام که از سوی حسین حسینی، کاپیتان این تیم به بالای سر برده شد، برخلاف رویه رایج این گونه مراسم، خوشحالی نکردند. این عدم خوشحالی به همراهی آن‌ها با اعتراض‌های سراسری مردم ایران و احترام به جان‌باختگان این اعتراض‌ها تعبیر شد.
علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس تهران نیز با انتشار پیامی در استوری اینستاگرام خود ضمن عرض تبریک به هموطنان استقلالی خود از این اقدام بازیکنان استقلال تقدیر کرد.
این اقدام بازیکنان استقلال از سوی برخی پیشکسوتان این تیم از جمله محمد تقوی نیز مورد توجه قرار گرفت. تقوی در پیامی توییتری نوشت: «بازیکنان استقلال جواب محکمی به حکومت کودک کشی دادند که همواره به دنبال عادی سازی شرایط ایران است. بازیکنان استقلال با این حرکت و سکوت خود در شب قهرمانی سوپر جام ایران در تاریخ فوتبال جاودانه شدند. درود به شرف شما که همه ما را سربلند کردید.»
پنجاه چهره فرانسوی ترانه «برای» را به فارسی خواندند
مرجان ساتراپی، کارگردان ایرانی‌-فرانسوی که از پایه‌گذاران این اجراست، ویدیوکلیپ این همخوانی را که خود او ساخته است، روز چهارشنبه یازدهم آبان ماه منتشر کرد. در این اجرا، پنجاه چهره فرانسوی، از جمله هنرمندان معروف این کشور، ترانه «برای» را که از سوی شروین حاجی‌پور تنظیم و اجرا شده، به زبان فارسی بازخوانی کردند تا به سهم خود از اعتراض‌های سراسری مردم ایران حمایت کنند.
ثبت پایین‌ترین نرخ برابری واحد پول ایران در مقابل دلار آمریکا
قیمت فروش هر دلار آمریکا طی معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران برای دومین روز متوالی رکوردشکنی کرد و تا سطح تاریخی و بی‌سابقه ۳۴ هزار و ۷۳۰ تومان یا ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ ریال بالا رفت.
بهای فروش هر دلار آمریکا در پایان خرید و فروش‌های روز سه‌سنبه به قله ۳۳ هزار و ۹۵۰ تومانی رسیده بود که در مقایسه با نرخ پایانی معاملان روز دوشنبه افزون بر ۶۰۰ تومان بالاتر بود.
بدین ترتیب، طی دو دو روز گذشته نرخ فروش هر دلار در بازار آزاد تهران نزدیک به هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته و فاصله نرخ آزاد و رسمی به بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.
هم‌زمان با افزایش نرخ ارز در بازار ایران، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز روز چهارشنبه به ۱۶ میلیون تومان رسید.
سوئیس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در رابطه با سرکوب معترضان را اجرا نمی‌کند
دولت سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ارتباط با اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی را دنبال نخواهد کرد. در این بیانیه همچنین آمده است «سوئیس به وضوح استفاده از زور توسط نیروهای امنیتی را محکوم می‌کند» و «بارها از ایران خواسته است تا به تعهدات حقوق بشری خود عمل کند» با این حال رویکرد دیپلماتیک برای این کشور اولویت دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241394
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
736
1176
1912
1231446
7229
15244
1241394

آی‌پی شما: 3.129.210.17
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403