از دور جدید تحریم‌های کانادا تا ادامه تجمعات خیابانی

طبق ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی برخی محله‌های پایتخت و چندین منطقه دیگر به‌ویژه در شهرهای کردنشین صحنه ناآرامی و سرداده شدن شعار از سوی معترضان بوده است.


در دنیای بین‌الملل و دیپلماسی همچنان تحریم‌ها علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی ادامه دارد. بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا، کانادا در دور جدید اقدامات خود چندین نهاد و شخصیت دیگر مرتبط با جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. شورای نگهبان، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت از جمله نهادهای تحریم شده هستند. ایران روز گذشته در اقدامی تلافی‌جویانه چندین نهاد و شخصیت بریتانیایی را تحریم کرد.
در همین حال و با توجه به این‌که «آتش‌سوزی» در زندان اوین نگرانی‌های بین‌المللی متعددی را در پی داشته است، حالا با گذشت چند روز از این «حادثه» خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اختصاصی از ورود پلیس ضد شورش به زندان اوین، دو روز پیش از حادثه خبر داده که می‌تواند ابعاد تازه‌ای ماجرا را مشخص کند. مقام‌های رسمی ایران تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.
هم‌زمان محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ همچنان ادامه دارد و این در حالیست که ادامه این شیوه از نظر اقتصادی هم فشار مضاعفی را متوجه جامعه و کسب و کارها کرده است.
پخش کلیپ زن زندگی آزادی از بیلیبوردهای دیجیتال آلمان
در آستانه برگزاری تظاهرات عظیم ایرانیان مقیم اروپا در برلین، از روز پنج‌شنبه حدود ۴۰۰۰ بیلبورد‌ دیجیتال در سراسر آلمان ویدیوی کوتاهی از «زن زندگی آزادی» پخش می‌کنند.
قرار است این تظاهرات روز شنبه ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه) در برلین برگزار شود.
تقاضا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان‌ملل
دیدبان سازمان‌ملل خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان‌ملل شد. این نهاد حقوق‌بشری غیردولتی با انتشار بیانیه‌ای ضمن «دوروئی دانستن آشکار» عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون در حالی که به حقوق اولیه زنان ایرانی توجهی ندارد و اعتراض‌های آن‌ها را سرکوب می‌کند از ایالات متحده آمریکا خواست تا پیش‌نویس قطع‌نامه مربوطه را به شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد ارائه کند.
هیلل نوئر با انتشار پیام توئیتری ضمن درخواست از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، حضور جمهوری اسلامی ایران در جایگاه مدیریت چنین کمیسیونی را اوج ریاکاری توصیف و نسبت به احتمال استفاده تبلیغاتی ایران از این تریبون هشدار داد.
کمیسیون مقام زن سازمان ملل ۴۵ عضو دارد که از سوی شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل انتخاب می‌شوند. ایران و افغانستان در حال حاضر عضو این کمیسیون هستند.
بگذارید شفاف باشیم: حقوق زن، حقوق بشر است
لیندا توماس گرینفیلد در یک پست توئیتری بر حمایت راسخ و همه‌جانبه ایالات متحده از زنان ایرانی اعلام کرد. سفیر آمریکا در سازمان ملل نوشت: «زنان شجاع ایران که برای دفاع از حقوق اساسی خود صدایشان را با شهامت بلند کرده‌اند، از حمایت کامل و خدشه‌ناپذیر ایالات متحده برخوردارند.»
این مقام آمریکایی که در همین رابطه گفت‌وگویی با نشریه «PEOPLE» انجام داده در پایان تصریح کرده: «بگذارید شفاف باشیم: حقوق زن، حقوق بشر است.»
ادامه اعتراض‌های خیابانی در چندین شهر و محله

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ادامه ناآرامی‌ها در چندین شهر خبر می‌دهد. معترضان در برخی شهرها و محله‌ها شب گذشته با روشن کردن آتش و تجمع به سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی پرداختند.
طبق ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی در برخی محلات پایتخت نظیر اکباتان صدای مکرر تیراندازی به‌وضوح شنیده می‌شد. جوانان در ادامه تجمعات خود با سردادن شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور» به وضع موجود اعتراض کردند. شاهدان عینی می‌گویند نیروهای امنیتی به سوی معترضان جوان گاز اشک آور شلیک کرده‌اند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران روز گذشته در گزارشی تصریح کرده بود که بیش از ۴۰ درسد از بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر زیر ۲۰ سال هستند.
در چند شهر دیگر به‌ویژه شهرهای کردنشین نظیر سنندج، سقز و کامیاران هم معترضان با روش کردن آتش و مسدود کردن خیابان به تقابل با مأموران دولتی پرداختند. گزارش‌های دیگری نیز از ادامه اعتراض‌ها در مناطقی دیگر نظیر جاده ساوه و اراک منتشر شده است.
دور سوم تحریم‌های کانادا علیه اشخاص و دستگاه‌های ناقض حقوق بشر در ایران
کانادا با انتشار بیانیه‌ای فهرست تحریم‌ها علیه نهادها و اشخاص مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را گسترده‌تر کرد. شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان از جمله این نهادهای عالی نظام سیاسی ایران هستند که از نظر کانادا در «نقض فاحش و سیستماتیک» حقوق بشر در ایران نقش داشته‌اند.
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا که پیش‌تر از برگزاری نشست مجازی وزرای خارجه زن دنیا با موضوع ایران خبر داده بود بار دیگر بر عزم اتاوا در حمایت از معترضان در برابر نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران تأکید کرد.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری کابینه رئیسی و رئیس اسبق صدا و سیما، عباس‌علی کدخدائی، سخن‌گوی سابق شورای نگهبان و همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله افراد تازه تحریم شده هستند. به گزارش رسانه‌های کانادا در مجموع ۶ فرد و ۴ نهاد از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در این دور تحریم شده‌اند.
کانادا حدود ۲ هفته پیش نیز در اقدامی کم‌سابقه ورود حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران به خاک خود را ممنوع کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241414
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
756
1176
1932
1231446
7249
15244
1241414

آی‌پی شما: 3.12.162.179
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403