اعتراضات ایران با ادامه تحصن‌ و اعتراض‌ها در شماری از دانشگاه‌ها

اعتراض‌ها در حالی وارد هشتمین هفته خود شده است که شماری از معترضان در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان روز گذشته پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند اما این اعتراض‌ها به شدت سرکوب شد به طوری‌که مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کرد که طبق اخبار محلی تاکنون دست‌کم ۱۶ نفر در اعتراضات روز جمعه ۱۳ آبان در شهر خاش کشته شدند.


وی در شرح ماجرا گفت که «تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کرده و شعارهایی داده و اقدام به پرتاب سنگ نموده‌اند که مورد هدف مستقیم گلوله جنگی قرار گرفته‌اند.»
از سوی دیگر برگزاری مراسم چهلم چند تن از کشته‌ شده‌های اعتراض‌های اخیر ایران با خشونت و سرکوب همراه بود.
بیانیه بیش از ۳۰۰ نویسنده و هنرمند در حمایت از الهه محمدی و نیلوفر حامدی
بیش از ۳۰۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان و فعالان مدنی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه نگار روزنامه‌های هم‌میهن و شرق شدند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «این روزنامه‌نگاران با انجام وظیفه بدیهی روزنامه نگاری و با هماهنگی سردبیران روزنامه‌هایشان درباره مرگ و خاک‌سپاری مهسا امینی گزارش‌هایی تهیه کردند و هم‌اکنون با پرونده‌سازی واضح، متهم به جاسوسی به‌عنوان عاملِ بیگانگان هستند.»
اشاره در خصوص پرونده‌سازی به بیانیه مشترک اخیر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران است که مورد توجه و ستایش علی خامنه‌ای نیز قرار گرفته است.
در ادامه این بیانیه با اشاره به برخوردها و بازداشت‌های گسترده فعالین مدنی و معترضان، آمده است: «بدون حل اساسی معضلات و بحران‌های موجود، اعتراضات مردم فرو نمی‌نشیند و آنانی که تصور می‌کنند با توسل به سیاست مشت آهنین، در را بر مطالبات برحق ملت ایران می‌بندند، تنها گره بر باد می‌زنند.»
ادامه برگزاری تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور
دانشگاه‌های مختلف ایران، امروز شاهد تجمعات اعتراضی ضد حکومتی بود و دانشجویان در تظاهرات‌های خود، شعارهایی علیه رهبران جمهوری اسلامی سر دادند.
این تجمعات در حالی برگزار می‌شود که همچنان احضار، ممنوع‌الورودی و بازداشت دانشجویان ادامه دارد و دستگاه‌های امنیتی تلاش دارند با ارعاب و تهدید فضای دانشگاه‌ها را تحت کنترل خود در آورند.
دیگر هیچ جوان ایرانی از دژخیمان جمهوری اسلامی نمی‌ترسد
گوگوش، خواننده سرشناس با حضور در تجمع گروهی از ایرانیان معترض به جمهوری اسلامی گفت: «امروز دیگر هیچ جوان ایرانی از دژخیمان این حکومت ضدایرانی، ترس و واهمه‌ای ندارد.»
این خواننده سرشناس همچنین با یاد کردن از گروهی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر گفت: «انقلاب قرن بیست و یکم به نام زنان ایرانی نام‌گذاری شد.»
۱۱ نفر به اتهام حمله به خودروی پلیس در کرج بازداشت شدند
عباس‌علی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز می‌گوید ۱۱ نفر به اتهام دست داشتن در «حمله به عوامل نیروی انتظامی و خودروی پلیس در کرج بازداشت شده‌اند.
تصاویری از این حمله که روز پنج‌شنبه در کرج رخ داده بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. پلیس می‌گوید در این حمله یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان کشته شده است.
خبرگزاری تسنیم به نقل از این فرمانده پلیس گزارش داده که ۹ نفر از متهمان در هم‌کاری با یکی از استان‌های غربی و در حین خروج از مرز دستگیر شده و دو نفر دیگر از این افراد هم در یکی دیگر از استان‌های کشور بازداشت شده‌اند.
برای ۱۰ پرونده اتفاقات اخیر حکم صادر شده

اسدالله جعفری، رئيس کل دادگستری استان اصفهان می‌گوید رسیدگی به پرونده ۱۰ متهم «اغتشاشات» به پایان رسیده و حکم آن‌ها صادر شده است.
این مقام قضائي اشاره‌ای به جزئيات این احکام نکرده اما در عین حال افزوده کار تحقیقات مقدماتی در خصوص ۱۲۰ متهم دیگر مربوط به اعتراضات اخیر در دادسراها با صدور کیفرخواست پایان یافته و پرونده آن‌ها به دادگاه ارسال شده است.
او همچنین با تهدید کسانی که در اعتراضات حضور داشته‌اند تاکید کرد اغتشاشگران یا دستگیر شده و یه به زودی دستگیر خواهند شد. جعفری در ادامه تهدیدهای خود افزود: «نکته قابل توجه آن است که عده‌ای تصور می‌کنند آمدند، اقدامات خرابکارانه‌ای انجام دادند و هیچ کیفری در انتظارشان نیست. اما این‌طور نیست و آن‌ها باید پاسخ‌گوی اعمال خود باشند و قوه قضائيه آن‌ها را رها نخواهد کرد.»
نامه استادان دانشگاه مازندران در مخالفت با صدور احکام انضباطی برای دانشجویان
ده‌ها استاد دانشگاه مازندران در نامه‌ای خطاب به مسوولان دانشگاه از آن‌ها خواستند که از صدور احکام انضباطی برای دانشجویان خودداری کنند.
در بخشی از این نامه که ۹۱ نفر از اساتید این دانشگاه آن‌را امضا کرده‌اند، آمده است: «ما به‌عنوان معلمان این دانشگاه ترجیح می‌دهیم، به‌جای رفتار سربازمآبانه و تهدید به حذف درس و حضور و غیاب سختگیرانه، بذر اعتماد و همدلی را در دل دانشجویان خود بکاریم.»
در روزهای اخیر و هم‌زمان با ادامه اعتراضات دانشجویی، گزارش‌های مختلفی از احضار، دستگیری و همچنین ممنوع‌الورودی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور منتشر شده است.
بایدن که یک آلزایمری و معلول به تمام معناست به اغتشاشگران قول آزادی داده است
علی‌رضا زاکانی، با «فتنه» خواندن اعتراضات اخیر در ایران می‌گوید حمایت دشمنان از این «اغتشاشات» علنی شده است.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به صحبت‌های جو بایدن در خصوص آزادی ایران گفت: «آلزایمری که رئيس جمهوری آمریکا دارد برای ما یک دست‌آورد است چرا که به شکلی که خواسته‌های پس ذهن‌شان را فاش می‌کند. این فرد که یک معلول به تمام معناست و برای سرپا بودن نیازمند عصای زیربغل است در روزهای گذشته یک تیر مشقی در تاریکی شلیک کرده و به فتنه‌گران و اغتشاشگران قول آزادی داده است.»
رئيسی: حتما باید با اغتشاشگران برخورد شود
ابراهیم رئیسی می‌گوید: «آمریکا و دشمنان به دنبال این بودند که ایران را به لیبی و سوریه تبدیل کنند اما این اتفاق نیفتاده و تمام شهرهای کشور امن و امان است.»
رئيسی که در حاشیه نخستین دوره «اردوهای راهیان پیشرفت» و به مناسبت روز دانش‌آموز سخنرانی می‌کرد همچنین در ادامه به معترضان هشدار داد و گفت:«اغتشاش و تلاش برای بهم ریختن کشور با اعتراض فرق دارد و حتما باید با اغتشاشات و کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، برخورد شود.»
شریعتمداری: چرا پلیس از گلوله‌های جنگی برای پایان دادن به اغتشاشات استفاده نمی‌کند؟
حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه نوشته که به نیروهای انتظامی و بسیج اجازه داده نشده که برخورد قاطعی با «اغتشاشات» انجام دهند.
شریعتمداری بدون این‌که اشاره کند چه کسانی این اجازه را به این نهادها نداده، در این مطلب خود نوشته است: «نزدیک دو ماه است که مملکت را به آشوب کشیده‌اند. تساهل در مقابل این همه اقدامات وحشیانه چگونه قابل توجیه است؟ نیروی انتظامی و بسیج بارها نشان داده‌اند که مرد میدان‌های سخت و پایان‌بخش روزهای بد حادثه هستند و پرسش این است که چرا به آن‌ها اجازه برخورد پشیمان‌کننده با آشوبگران و متجاوزان به جان و مال و ناموس مردم داده نمی‌شود؟»
این شخصیت تندرو همچنین در بخش دیگری از مقاله خود می‌نویسد: «می‌گویند پلیس از گلوله‌های جنگی استفاده نمی‌کند. آیا این پیام ناخواسته به آشوبگران نیست که با خیال راحت به هر جنایتی که می‌خواهند دست بزنند و مطمئن باشند که دست پلیس از اقدام پشیمان‌کننده بسته است؟»
آنچه در ۴۰ روز گذشته در ایران دیدیم پلن‌بی آمریکایی‌ها بود
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که «برای ما کاملاً روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان و برخی کشورها چه اقداماتی را انجام داده‌اند. آن‌ها این نیت را داشتند و از مدت‌ها پیش گفته بودند که آمریکا «پلن بی» را دنبال می‌کند.»
وی افزود: «آنچه ملت ما در ۴۰ روز اخیر شاهد بوده‌، اجرای همین «پلن بی» بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند اما در این مسیر شکست خوردند.»
وی درباره موضع اخیر جو بایدن برای «آزادی ایران» گفت: «بایدن پاسخ خود را در سخنرانی روز گذشته آیت‌الله رئیسی دریافت کرد و مقامات آمریکایی بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور آمریکا، این موضوع را اصلاح کردند و از مجاری دیپلماتیک هم به ما اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی ندارد.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240921
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
263
1176
1439
1231446
6756
15244
1240921

آی‌پی شما: 18.227.0.192
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403