ده‌ها نفر در سیستان و بلوچستان کشته، زخمی و بازداشت شدند

در حالی در شماری از شهرها به دلیل چهلم برخی از کشته شده‌های اعتراضات تجمع‌هایی برپا شد که هم‌زمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در یک گردهم‌آیی انتخاباتی گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم.»


وی با این حال با تغییر واژه «ما» در جمله بعدی خود گفت: «آن‌ها [ایرانی‌ها] به زودی خود را آزاد خواهند کرد.»
از سوی دیگر نهادهای حکومتی از کشته شدن شماری از بسیجیان در اعتراضات روز جمعه خبر داده‌اند. همچنین طبق گزارش این منابع چند نیروی نظامی نیز در اعتراضات کرج زخمی شدند.
برخی منابع درباره ارتباط مشکوک مولوی عبدالحمید با عربستان هشدار داده بودند
خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در گزارش خود از روی‌دادهای روز جمعه در استان سیستان و بلوچستان از مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان انتقاد کرد.
این خبرگزاری نوشته است: «برخی منابع سال‌هاست درخصوص ارتباط مشکوک مولوی عبدالحمید با عربستان و برخی سرویس‌های امنیتی کشورهای منطقه هشدار می‌دهند و معتقدند او خط آشوب را از بیرون مرز‌ها دریافت و در داخل استان پیگیری می‌کند.»
مولوی عبدالحمید روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان خواستار برگزاری «رفراندوم» با «نظارت نهادهای بین‌المللی» شد.
گذرنامه‌ام در فرودگاه توقیف شد و نتوانستم از ایران خارج شوم
بهرام رادان، بازیگر سرشناس ایرانی با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که قصد سفر به خارج از کشور داشته اما گذرنامه‌اش در فرودگاه توقیف شده است.
وی در این ویدئو گفت که دو جوان بیست و چند ساله در فرودگاه برگه‌ای به او نشان دادند که براساس آن او امکان خروج از کشور را ندارد. بهرام رادان در ادامه افزود که پس از این حادثه به سامانه استعلام ممنوع الخروجی مراجعه کرده و دریافته است که ممنوع الخروج نیست.
این هنرپیشه در متنی که همراه این ویدئو منتشر کرده نوشته است: «به سمت خانه حرکت کردم، از دل سیاهی شب و از دور دست‌ها نوری مشخص بود، نوری که نوید صبحی دل انگیز را می‌داد.»
تلاش برای تصرف فرمانداری ناکام ماند، اداره جهاد کشاورزی به طور کامل سوخت
صاحبگل صالحی، فرماندار خاش روز جمعه گفت که تلاش برای «تصرف» ساختمان فرمانداری این شهر «ناکام» ماند.
به گزارش ایرنا فرماندار خاش اعلام کرد که اداره جهاد کشاورزی این شهرستان به طور کامل در آتش سوخت. فرماندار خاش افزود که معترضان شعارهای «هنجارشکنانه» سر داده بودند و «با شلیک گلوله» به دنبال ورود به ساختمان فرمانداری بودند.
به گفته صاحبگل صالحی ۱۲ دستگاه خودرو در شهر خاش سوزانده شده است.
سخنان فرماندار خاش درباره ناآرامی‌های روز جمعه در این شهر در حالی بیان می‌شود که کمپین فعالین بلوچ اعلام کرده است که دست‌کم ۹ نفر روز جمعه در جریان اعتراض‌ها در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.
هر کسی شهروندان را در حد مرگ مورد ضرب و جرح قرار دهد ذات واقعی خود را نشان داده است
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز جمعه گفت که رفتارهای حکومت ایران «پی‌آمدهایی» به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: «هر کسی که شهروندانش را در حد مرگ مورد ضرب و جرح قرار دهد، آن‌ها را حبس کند و از تجاوز جنسی به عنوان سلاح استفاده کند ذات واقعی خود را نشان داده است. چنین رفتاری پی‌آمدهایی خواهد داشت. نه تنها برای وحشتی که حکومت ایران در داخل ایجاد کرده بلکه برای چنین کاری در خارج با مثلا تحویل سلاح به روسیه.»
برگزاری مراسم چهلم شیرین علیزاده؛ زخمی شدن برخی اعضای خانواده به دنبال شلیک گلوله ساچمه‌ای
سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا: منظور بایدن از آزادسازی ایران ابراز همبستگی با معترضان بود
جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت که منظور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از جمله «ایران را آزاد خواهیم کرد» ابراز هم‌بستگی با معترضان ایرانی بود.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در واکنش به سخنان همتای آمریکایی خود گفت که «ایران ۴۳ سال پیش آزاد شد.»
گزارش‌هایی از تجمع اعتراض‌آمیز در محله جوادیه تهران
گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات معترضان در محله جوادیه تهران حکایت دارد.
در ویدئوهای منتشرشده صدای شعار معترضان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شنیده می‌شود. برخی از معترضان نیز شعار «آزادی آزادی آزادی» سر داده‌اند.
مراسم چهلم محمد حسن ترکمان؛ «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده»
دست‌کم ۹ نفر در اعتراض‌های روز جمعه کشته شدند
کمپین فعالین بلوچ جمعه شب در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که «ده‌ها نفر» در جریان اعتراض‌های روز جمعه در استان سیستان و بلوچستان کشته، زخمی و بازداشت شدند.
این گروه نام ۹ نفر از کشته‌شدگان در اعتراض‌های روز جمعه را منتشر کرده است. یکی از قربانیان اعتراض‌های روز جمعه در استان سیستان و بلوچستان نوجوانی ۱۴ ساله بود.
بنا به اعلام کمپین فعالین بلوچ اعتراض‌های روز جمعه با «تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی» به خشونت کشیده شد. این گروه وضعیت بیمارستان شهر خاش را «بحرانی» گزارش کرده است.
معترضان روز جمعه در خیابان‌های چند شهر استان سیستان و بلوچستان از جمله خاش، زاهدان و سراوان تظاهرات کردند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241328
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
670
1176
1846
1231446
7163
15244
1241328

آی‌پی شما: 3.147.205.154
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403