کانادا باید هرچه سریع‌تر با الیگارش‌های جمهوری اسلامی برخورد کند

هم‌زمان با ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، کارگران پیمانی چند واحد پتروشیمی در جنوب ایران اعتصاب کردند.این نخستین اعتصاب بزرگ کارگران در جریان ناآرامی‌های اخیر به شمار می‌رود.پیش از این صاحبان مشاغل و کسبه در کردستان و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی اعتصاب کرده بودند.


گزارش‌های پرشماری از تیراندازی مأموران امنیتی به سوی معترضان و حتا شهروندان عادی در سنندج منتشر شد.براساس گزارش منابع غیر رسمی چندین نفر در جریان دو شب متوالی تیراندازی به سوی معترضان کشته شده‌اند.
اینترنت همچنان در ایران دچار اختلال سراسری است و کاربران با مشکلات بسیار می‌توانند از پلت‌فرم‌های پیام‌رسان و همچنین شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.محدودیت دسترسی به اینترنت همراه با سانسور شدید اخبار، ادامه دارد.
گزارش‌های غیر رسمی حاکی از کشته شدن چندین نفر در جریان اعتراض‌های سنندج است
براساس روایت شاهدان عینی و شهروندان سنندج هم‌زمان با ادامه اعتراضات در مرکز استان کردستان نیروهای انتظامی با سلاح جنگی به معترضان شلیک کردند.گفته می‌شود چندین نفر در جریان درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
هم‌زمان گزارش‌های پرشمار حاکی از جست‌وجوی خانه به خانه مأموران برای یافتن گروهی از معترضان است.
انتشار تصاویر درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای امنیتی در سنندج
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با وجود قطعی اینترنت و سانسور گسترده، نشانگر بروز درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای امنیتی در خیابان‌های شهر سنندج است.
در این ویدیوها صدای تیراندازی به وضوح به گوش می‌رسید.
گزارش‌های رسیده از سنندج، حاکی از تداوم درگیری‌های شدید میان نیروهای حکومتی با معترضان و ساکنان این شهر به‌ویژه در محله «بهاران» است.
هنوز از شمار تلفات درگیری‌های امروز اطلاعی در دست نیست.
به گزارش سازمان حقوق بشری هنه‌گاو، یک روز پیش از این در جریان حملات نیروهای حکومتی به مناطق کردنشین دست‌کم ۴ نفر از جمله یک کودک ۷ ساله کشته و ۱۳۰ تن دیگر نیز زخمی شده بودند.
گزارش‌ها از گسترش اعتصاب‌ها به کارگران پروژه‌ای پتروپالایش کنگان و فاز دوم پالایشگاه آبادان
اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که پس از اعتصاب کارگران سایت ۱ پتروشیمی بوشهر واقع در عسلویه، کارگران پروژه‌ای پتروپالایش کنگان و فاز دوم پالایشگاه آبادان نیز به اعتصاب همکارانشان در پتروشیمی بوشهر پیوسته‌اند.
شاهدان از حمله شماری از طرفداران حکومت به کارگران اعتصابی کنگان پس از آغاز اعتصاب خبر می‌دهند؛ با این وجود آخرین خبرهای دریافتی حاکی از ادامه اعتصاب‌ها است.
گفته می‌شود با گسترش اعتصابات در مناطق جنوبی، اتوبان عسلویه به کنگان کاملاً بسته شد.
کانادا باید هرچه سریع‌تر با الیگارش‌های جمهوری اسلامی برخورد کند

حامد اسماعیلیون، سخن‌گوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی که همسر و فرزندش را در آن حادثه از دست داده است، عصر دوشنبه ۱۰ اکتبر با انتشار پیامی توییتری نوشت: «رفتاری که کانادا در قبال الیگارش‌های روس داشت، باید به عنوان یک نقطه مرجع در نظر گرفته شود و دولت کانادا هرچه سریع‌تر توجه خود را معطوف الیگارش‌های جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های فاسدشان در کانادا بکند.»
کانادا پیش از این در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، نه تنها ورود بسیاری از محصولات روسی را ممنوع کرد بلکه شماری از الیگارش‌های روسی، اعضای خانواده آن‌ها و نزدیکان ولادیمیر پوتین از جمله دختران او را نیز تحریم کرد.
شمار افراد و نهادهای تحریم شده روسی و بلاروسی از سوی اوتاوا، از زمان آغاز جنگ اوکراین تا کنون، به بیش از هزار فرد و نهاد می‌رسد.
طراحی رقص توسط هلندی‌ها برای ترانه شروین حاجی‌پور
اعصای یک گروه رقص هلندی به نام «Dance Company058» روی ترانه «برای ...» ساخته شروین حاجی‌پور، رقصی را طراحی و اجرا کرده‌اند.
ترانه «برای ...» به زبان آلمانی هم ترجمه شد
یک رپر آلمانی به نام «بن سالومو» ترانه «برای ...» را به زبان آلمانی سرود.
دیدن کودکان با «با لباس رسمی، کلاه‌خود و باتون» فاجعه‌بار و در مغایرت کامل با منافع عالیه‌ی کودکان و حق بقا و رشد آنان است
انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای که دوشنبه ۱۸ مهر منتشر شد، اعلام کرده است: «روز جهانی کودک تنها با بادکنک‌های رنگی جشن گرفته نمی‌شود، دولت‌ها وظیفه دارند از حق بقا و سایر حقوق کودکان در عمل مراقبت کنند.»
بیانیه در ادامه اعلام می‌دارد: «اکنون که در آستانه سی‌امین سالگرد امضای پیمان‌نامه حقوق کودک توسط جمهوری اسلامی ایران هستیم، از آنجا که دولت و جامعه بزرگ‌سال قادر به تأمین حقوق آنان نشده، شاهد حضور کودکان و نوجوانانی هستیم که حقوق‌شان را فریاد می‌زنند.»
در بیانیه نسبت به رفتار حکومت با هر دو گروه از کودکان در جریان اعتراضات مردمی ایران هشدار داده است: هم کودکان و دانش آموزانی که در این اعتراضات شرکت داشته‌اند و قربانی شده‌اند، و هم کودکانی که از آن‌ها «سوء استفاده» شده و «با لباس رسمی، کلاه‌خود و باتون به دست» دیده می‌شوند.
بیشترین کودکان قربانی در استان سیستان و بلوچستان
بیانیه به «ناشکیبایی حاکمیت و به‌ویژه نیرو‌های انتظامی و نظامی» در مقابل کودکان و نوجوانان (گروه‌های سنی دهه‌ی ۸۰ و گاهی حتا دهه ۹۰) که در اعتراضات شرکت می‌کنند و «اعمال خشونت علیه این گروه سنی» اشاره دارد و می‌نویسد: «ناشکیبایی حاکمیت و به‌ویژه نیرو‌های انتظامی و نظامی و همچنین عدم آشنایی و توجه آنان به مختصات دوران کودکی و شرایط خاص این دوران، کار را به اعمال خشونت علیه این گروه سنی کشانده است.آنان بدون توجه به عواقب اعمال این خشونت از دستگیری و نگهداری کودکان در شرایط نامطلوب تا کشته شدن آنان پیش رفته‌اند ...طبق آمار داده شده ۲۸ کودک در این درگیری‌ها کشته شده‌اند که بیشترین تعداد به استان محروم سیستان و بلوچستان تعلق دارد.»
در ادامه آمده است: «بی‌خبری خانواده‌ها از محل نگهداری کودکان و نحوه‌ی تشکیل پرونده بدون حضور وکیل و کم‌بود قاضی ویژه کودکان و نبود پلیس کودکان ازجمله موضوعاتی است که باعث نگرانی عمومی جامعه و به ویژه فعالان حقوق کودک شده است.»
کودک‌- سربازان حکومت
این انجمن همچنین در واکنش به استفاده از کودکان برای سرکوب نیز نوشته است: «از دیگر اتفاقات ناگوار این ایام پخش تصاویر کودکانی درآن سوی این ناآرامی‌ها با لباس رسمی، کلاه‌خود و باتون به دست است.مشاهده‌ این تصاویر برای آحاد جامعه به ویژه برای فعالین حقوق کودک ضمن تلخ و فاجعه‌بار بودن، پرسش‌های بی‌شماری را به ذهن می‌آورد.سوء‌استفاده از این کودکان در مغایرت کامل با منافع عالیه کودکان و حق بقا و رشد آنان است.»
اتهامات طرح شده علیه شروین حاجی‌پور
مجید کاوه، وکیل مدافع شروین حاجی‌پور در پیامی توییتری اتهاماتی را که از سوی قوه قضائیه علیه موکلش طرح شده را اعلام کرد.
به نوشته‌ی او، خواننده ترانه «برای ...» به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت آمیز» متهم و برای مدت ۶ ماه نیز ممنوع الخروج شده است.
کاوه در این پیام توییتری نوشته است: «پس از آن‌كه دو اتهام فعاليت تبليغى عليه نظام و ترغيب و تحريك افراد به اعمال خشونت‌آميز توسط شعبه‌ی ١١ بازپرسى دادسراى سارى به شروين حاجى‌پور تفهيم و با تبديل قرار بازداشت موقت به وثيقه "به مبلغ يك‌سدميليون تومان" آزاد گرديد، به‌موجب قرار نظارت قضايى، دستور منع خروج وى از كشور بمدت ٦ماه صادر شد.»
تجمع دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شیراز دانشجویان در این تجمع شعارهایی همچون «هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» سردادند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241732
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1074
1176
2250
1231446
7567
15244
1241732

آی‌پی شما: 13.58.121.214
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403