حمایت دبیرکل نهضت آزادی ایران از برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی

پنجاه و یکمین روز اعتراض‌ها در ایران با ادامه تجمع‌های مردمی در برخی شهرهای کردنشین از جمله مریوان هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اعتصاب در این شهر آغاز شد.


دور تازه تجمع‌های مردمی در مریوان پس از کشته‌شدن نسرین قادری، دختر اهل این شهر در جریان اعتراض‌های تهران آغاز شده است. با وجود انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن قادری به دلیل وارد آمدن ضربات متعدد باتون، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گفت‌وگویی با پدر قادری به نقل از او نوشت: «دخترم تشنج داشت و به آنفلوآنزا هم مبتلا شده بود.» او از مردم خواسته تا «به شایعات و اخبار دروغ رسانه‌های معاند توجه نکنند» ولی معترضان بنا بر نوشته‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی، معتقدند که اظهارات او «تحت فشار» عنوان شده و «فاقد اعتبار» است.
در همین حال، فراخوان‌هایی نیز برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای تهران، ایلام و تبریز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز از ادامه بازداشت دانشجویان معترض و برگزاری تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های ایران خبر می‌دهد.
اعتراض‌ها در شهرهای کرمان‌شاه، سنندج، مریوان و بوکان در جریان است
گروه حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که اعتراض‌ها در شهرهای کرمان‌شاه، سنندج، مریوان و بوکان در جریان است.
رئیسی خواستار «تلاش مضاعف» برای «حفظ ثبات در بازار ارز» شد
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی در جلسه هیأت دولت از بانک مرکزی و دیگر نهادهای مسوول خواست تا با «تلاش مضاعف» به دنبال «حفظ ثبات در بازار ارز» باشند.
قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای گذشته سیری صعودی پیدا کرده بود و از ۳۶ هزار تومان فراتر رفت.
 تیراندازی مأموران امنیتی در مریوان با فرارسیدن شب همچنان ادامه دارد
در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که فرارسیدن شب در مریوان را نشان می‌دهد، همچنان صدای شلیک‌های مستمر شنیده می‌شود. گروهی از مردم مریوان نسبت به کشته شدن نسرین قادری، دختر اهل این شهر در جریان اعتراض‌های تهران دست به اعتراض زدند که این اعتراض‌ها با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد. منابع محلی مدعی هستند که بیش از ۳۵ معترض در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی زخمی شدند.
حمایت حدود ۱۰۰ استاد دانشگاه امیرکبیر از دانشجویان معترض
۹۸ تن از استادان دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای خطاب به قدسی‌پور، رییس این دانشگاه با ابراز نگرانی از آن چه «احتمال وقوع برخی تندروی‌ها» عنوان کرده‌اند، خواستار «صبر و سعه صدر» در مواجهه با دانشجویان شدند.
آن‌ها با انتقاد از احکام انضباطی صادر شده برای دانشجویان شرکت کننده در اعتراض‌ها تأکید کردند: «از منظر آموزشی باور داریم که کلاس‌های درسی که با غیبت دانشجویان تعلیقی و یا زندانی دایر شوند فاقد شرایط عادی تشکیل کلاس‌ها بوده و در واقع دانشجویانی که نگران احوال و فرجام دیگر داستان‌شان هستند قدر به بهره‌مندی از کلاس و انجام وظایف آموزشی-پژوهشی خود که اساسا فلسفه‌ی وجودی دانشگاه را تشکیل می‌دهد نمی‌باشند.»
استادان دانشگاه امیرکبیر همچنین از رییس دانشگاه خواسته‌اند تا «با سرلوحه قرار دادن عنصر صبر و بالا بردن آستانه رواداری» خود به بازگشت هر چه سریع‌تر آرامش به محیط دانشگاه و فراهم شدن امکان ارائه فعالیت‌های عادی آموزشی و پژوهشی کمک کند.
می‌مانم و مثل مردم به‌پاخاسته حقم را فریاد می‌زنم
ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران، در واکنش به روند روزافزون ممنوع‌الخروج شدن هنرمندان ایرانیِ هم‌سو با معترضان از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «در آبان خونین ۹۸، وقتی نوشتم بر خلاف باور قبلی‌ام «ما شهروند نیستیم، هرگز نبودیم. ما اسیریم، میلیون‌ها اسیر» این روز را می‌دیدم.»
علیدوستی افزود: «من یکی که همین جا می‌مانم و اصلاً هم قصد رفتن ندارم. برخلاف اراجیف گسترده‌ای که در این سال‌ها بر سر زبان طرفداران شما گشت، پاسپورت یا اقامت هیچ جا را جز ایران ندارم. می‌مانم و مثل ‌این همه مردم به جان آمده‌ی به پا خاسته وقتی حقم را فریاد می‌زنم، سرم را بالا می‌گیرم و صاف توی چشمان‌تان نگاه می‌کنم. این شجاعت را از زنان سرزمینم به ارث ‌برده‌ام که سال‌هاست هر روز زندگی‌شان را با مقاومت و برابری طلبی آغاز، و با رویای آزادی به پایان می‌برند.»
 او این پیام خود را این‌گونه به پایان برد: «می‌مانم، دست از کار می‌کشم، کنار خانواده‌های زندانی‌ها و کشته‌ شده‌ها می‌ایستم و حق‌خواهشان خواهم بود، برای خانه‌ام می‌جنگم، برای ایستادن پای حقم هر هزینه‌ای که باشد می‌دهم، و مهم‌تر از همه: به آن چه امروز با هم می‌سازیم ایمان دارم.»
آتش‌سوزی در کانال‌های نفتی بندرماهشهر
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از وقوع آتش‌سوزی در کانال‌های نفتی منتهی به بندر صادراتی ماهشهر خبر داد. به گفته فریدون بناری، فرماندار ماهشهر، این آتش‌سوزی مهار شده ولی دلیل رخ‌داد آن هنوز نامشخص و در دست بررسی است.
خبرگزاری مهر نیز به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعلام کرد: «حوالی ظهر امروز یک‌شنبه (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱)، این آتش‌سوزی جزئی در کانال روباز محوطه بندر صادراتی مجیدیه رخ داد. با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی بندر صادراتی و پشتیبانی این‌های آتش نشانی و امداد و نجات سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آتش‌سوزی جزئی کانال روباز بندر مجیدیه بدون هیچ‌گونه خسارت مالی و تلفات انسانی مهار شد.»
وقوع این آتش‌سوزی در شرایطی است که ایرنا صبح یک‌شنبه اطلاعیه سپاه ولی عصر(عج) خوزستان را با این محتوا منتشر کرد: «یک مقر نظامی در شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان مورد حمله تروریستی قرار گرفت. به دنبال این حمله در اقدام متقابل برای حفاظت از این مقر، به ۲ نفر تروریست راکب موتورسیکلت تیراندازی شد که منجر به مجروح شدن یکی از آن‌ها شد و با وجود اقدامات پزشکی بر روی وی، جان باخت. اقدامات امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی و دستگیری نفر دوم در حال پیگیری است.»
خبرگزاری‌های ایران و مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا بین این حمله و رخ‌داد آتش‌سوزی در کانال‌های نفتی ماهشهر ارتباطی وجود دارد یا خیر.
تداوم اعتراض‌های مردمی در مریوان با وجود ادامه سرکوب‌ها

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ادامه اعتراض‌ها در مریوان به کشته‌شدن نسرین قادری، از اهالی مریوان در اعتراض‌های تهران حکایت دارد.
هم‌زمان با مشهود بودن حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر مریوان، در برخی دیگر از ویدیوها صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود. پیشتر نهادهای حقوق بشری از زخمی شدن حداقل ۳۵ نفر در جریان اعتراض‌های روز یک‌شنبه مریوان خبر داده بودند.
هه نگاو، دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان نیز از مسدود شدن راه ترانزینی باشماق از سوی معترضان خبر داده است.
سه تیم تروریستی را که در پی سوء قصد به جان شهروندان بودند، دستگیر کردیم
خبرگزاری ایسنا با انتشار اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: «با تلاش و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه، سه تیم وابسته به گروهک نفاق که قصد اقدامات خرابکارانه و تروریستی در خوزستان، فارس و اصفهان را داشتند، دستگیر شدند.»
در ادامه این اطلاعیه آمده است: «تیم‌های یادشده قصد داشتند ضمن جذب و شبکه‌سازی در میان آشوبگران، اقداماتی مانند حمله به مراکز دولتی، امنیتی و انتظامی، تخریب اموال عمومی و سوءقصد به جان شهروندان را پیاده‌سازی کنند که به‌دلیل کنترل، اشراف و اقدام به موقع پاسداران گم‌نام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه ناکام ماندند.»
انتشار این بیانیه در حالی است که نیروهای امنیتی و سرکوب جمهوری اسلامی همچنان از پذیرش مسوولیت کشتار بیش از ۳۰۰ جان‌باخته اعتراض‌های ۵۱ روز سر باز می‌زنند و با انتشار سناریوهایی متفاوت از روایت معترضان، مدعی می‌شوند که کشته‌شدگان یا به دلیل سابقه بیماری، ایست قلبی، مسمومیت شدید خوراکی، سوء مصرف مواد مخدر و دلایلی مشابه این‌ها فوت کرده‌‌اند و یا از سوی عناصر نفوذ کرده به جمع معترضان که «آشوب‌طلب و وابسته به بیگانگان» عنوان شده‌اند، هدف گلوله قرار گرفته‌اند.
دانشجویان دانشگاه تهران نیز به اعتراض‌های روز یک‌شنبه ملحق شدند
در حالی که پیشتر خبرها و تصاویری از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد و مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف منتشر شده بود، شورای صنفی دانشجویان کشور، بعدازظهر یک‌شنبه در کانال تلگرامی خود از آغاز تحصن دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نیز پرديس شمالى این دانشگاه در اعتراض به پرونده‌سازی، ممنوع‌الورودی و بازداشت دانشجویان خبر داد.
دانشجویان معترض شعار دادند: «یه دانشجو کم بشه، این‌جا قیامت می‌شه/ حیا کنید، حیا کنید، دانشجو رو آزاد کنید.»
در همین حال، شورای صنفی دانشجویان در ایران خبر داد که تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در گرایش تآتر دانشگاه هنر تهران از شرکت در امتحانات پایان ترم محروم شده‌اند.
حمایت دبیرکل نهضت آزادی ایران از برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی
دو روز پس از طرح درخواست برگزاری رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی از سوی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران نیز با انتشار پیامی توییتری نوشت: «برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی ۴۳ ساله، راه حل بحران نسلی است که حدود ۹۰ درسد در تصویب آن نقشی نداشتند. مسوولان نظام که مدعی پیروی از خمینی هستند این گفته وی را فراموش نکنند: «به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این، سرنوشت ملت بعد را معین می‌کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش است.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240895
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
237
1176
1413
1231446
6730
15244
1240895

آی‌پی شما: 18.119.143.4
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403