مسمومیت بیش از یک‌هزار دانش‌آموز از اردبیل تا تهران با گاز N2

زمانی که اولین اخبار درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم منتشر شد، به نظر نمی‌آمد این ماجرا کم کم به کل کشور سرایت و بعد هم وزارت بهداشت «عمدی بودن مسمومیت‌ها» را تأیید کند.

بعد از قم، بروجرد، تهران، در کرمان‌شاه و اردبیل هم گزارش‌هایی از مسمومیت دختران دانش‌آموز منتشر شد.
نمایندگان مجلس درباره تعداد دانش‌آموزان مسموم شده آمارهای مختلفی ارائه داده‌اند که از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر را شامل می‌شود. شاهدان عینی ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دو مدرسه مجاور هاجر و سیزده آبان تهران‌سر به شرق گفته‌اند که «دو زن را با ویژگی خاص» دیده‌اند که از مدرسه خارج و سوار خودرویی شدند که جلوی مدرسه منتظر آن‌ها بود و تلاش مردم برای دستگیری آن‌ها بی‌نتیجه بوده است.
دانش‌آموزان با گاز «ان.۲» مسموم شده‌اند
حالا که مسمومیت دانش‌آموزان همین‌طور ادامه‌ پیدا کرده است، مسوولان به اظهارنظر و گمانه‌زنی در این‌باره پرداخته‌اند. علی‌رضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: «براساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز «ان.۲» (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.»
در همین باره، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اعلام کرد که «تا الآن قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.» همچنین زهرا شیخی، سخن‌گوی کمیسیون بهداشت مجلس هم روز چهارشنبه اعلام کرد: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که در جلسه مطرح شد از دوم تا نهم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»
طبق گزارش‌های منتشر شده، والدین از مسمومیت فرزندان‌شان در مدرسه‌ای در محله تهران‌سر خبر دادند. در ادامه این وضعیت، دانش آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در اردبیل روز چهارشنبه دچار مسمومیت و تعدادی از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.
خبرگزاری ایرنا در این‌باره نوشت که این اتفاق «در دبیرستان دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما، شاهد» در اردبیل رخ داده است. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ آن‌ها احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند.
«علی محمدیان اردی»، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده که «مجموعاً دانش آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده‌اند.» گفته می‌شود این دانش‌آموزان «علائم تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و علائم تنفسی» داشته‌اند. به گفته او، «تا ساعت ۱۲ امروز ۱۰۸ دانش آموز به مراکز درمانی اردبیل منتقل و بیش از ۵۰ درسد آنان در بیمارستان امام خمینی بستری شدند.»
همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده، در یکی از دبیرستان‌های دخترانه کرمان‌شاه چند تن از دانش آموزان به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز نامعلومی دچار مسمومیت خفیف شدند.
در جریان این مسمومیت‌ها بالاخره ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، وزیر کشور را «مأمور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان» در برخی مدارس کرد.
به این ترتیب هم وزیر آموزش و پرورش گفت که «اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌های اخیر در مدارس دخترانه» برخی از شهرهای کشور «به عهده وزارت کشور» است. وزیر کشور هم در این‌باره اعلام کرد که «تاکنون کسی در رابطه با مسمومیت دانش‌ آموزان دستگیر نشده است.»
در گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها دو دانش‌آموز مدرسه ۱۳ آبان تهران‌سر مسمومیت‌شان را این‌گونه روایت کرده‌اند: «دودی ندیدیم ولی بوی خیلی تلخ و بدی می‌آمد.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241326
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
668
1176
1844
1231446
7161
15244
1241326

آی‌پی شما: 3.138.138.144
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403