امیرعبداللهیان در مصاحبه با سی‌ان‌ان:

پلیس ما کسی را با گلوله نکشت
زنان ایران همه آزادی‌های لازم را دارند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای با کریستین امانپور، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان درباره اعتراضات اخیر ایران و زنان کشور صحبت کرد.

او در این مصاحبه تأکید کرد «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند.» او گفت که «پلیس ما کسی را با گلوله نکشت.» امیرعبداللهیان همچنین گزارش‌های این شبکه تلویزیونی درباره تجاوزهای جنسی به بازداشت‌شدگان اعتراضات در ایران را «جهت‌دار و نادرست» خواند.
در جریان مصاحبه، امیرعبداللهیان کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را با کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی مقایسه کرد. بعد هم از امانپور پرسید: «چه کسی از او دفاع کرد؟ نتیجه چه بود؟ چرا نگذاشتند موضوع در شورای امنیت مطرح شود؟»
خبرنگار سی‌ان‌ان هم جواب می‌دهد: «همه کشته شدن او (شیرین ابوعاقله) را محکوم کردند. من نمی‌خواهم با شما وارد مناظره شوم.»
در این مصاحبه امیرعبداللهیان بیشتر به تکذیب اخبار و سوال‌هایی پرداخت که درباره ایران مطرح می‌شد. امانپور درباره پرونده زنی پرسید که با سی‌ان‌ان صحبت کرده و گفته است که در بازداشت سپاه به او تجاوز شده، اما امیرعبداللهیان جواب داد که «نمی‌تواند این مورد را تأیید کند» او بعد هم سی‌ان‌ان را به «خبررسانی جهت‌دار و نادرست» متهم کرد.
نخست وزیر بلژیک خواستار آزادی یک شهروندنش در ایران شد
«الکساندر دی کرو»، نخست وزیر بلژیک، از رئیس جمهوری خواست تا «فوراً» یک امدادگر این کشور که در تهران بازداشت شده است آزاد شود.
«الیویه واندکاستیل» ۴۲ ساله در فوریه سال گذشته در ایران بازداشت و ابتدای سال جاری به اتهام «جاسوسی» به ۷۴ ضربه شلاق و ۱۲ سال زندان محکوم شد.
کارشناسان حقوق سازمان ملل بازداشت واندکاستیل را «نقض فاحش» قوانین بین‌المللی عنوان کرده‌اند.
حامیان او و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که واندکاستیل به عنوان بخشی از «دیپلماسی گروگان‌گیری» ایران در بازداشت به سر می‌برد تا تهران، بلژیک را به آزادی یک دیپلماتش که به اتهام تروریسم زندانی شده، وادار کند.
اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی سال ۲۰۲۱ به دلیل طراحی نقشه‌ای برای انفجار یک روی‌داد سازماندهی شده توسط یکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی مجرم شناخته شد.
نامه کانون مدافعان حقوق بشر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص مسمومیت‌های سریالی
کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نامه نوشت. در این نامه به حوادث اخیر ایران و مرگ مهسا امینی در اداره گشت ارشاد هم اشاره شده است.
در این نامه نوشته شده است: «به نظر می‌رسد برای ایجاد ارعاب در بین خانواده‌ها و خصوصاً دختران جوان در این ماه مسمومیت دسته جمعی تعداد کثیری از دانش آموزان در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه اتفاق افتاد تا حدی که برخی از خانواده‌ها جرأت نمی‌کنند فرزندان‌شان را به مدرسه بفرستند.» در این نامه اشاره شده است که «مسمومیت از طریق استنشاق گاز» بوده است.
این نامه نوشته است که «در بیش از 50 مدرسه» در شهرهای مختلف از جمله قم، تهران، بروجرد، ساری، قزوین ... «بیش از پانسد دانش آموز» با علائم مسمومیت تنفسی در بیمارستان بستری شدند. چند دانش آموز گفته‌اند که «شیئی مانند یک نارنجک» به داخل مدرسه پرتاب شده و گازی از آن خارج شده و متعاقب آن مسمومیت دسته جمعی شروع شده است.
کانون مدافعان حقوق بشر در این نامه تأکید کرده‌اند که «متأسفانه اقدام موثری در جهت کشف و علت ارتکاب چنین جرمی به عمل نیامده است» و این در حالتی است که اکثر نقاط شهرها «به دوربین مجهز بوده» و در اعتراضات و تجمعات خیابانی شرکت کنندگان به آسانی مورد شناسایی قرار گرفته و دستگیر می‌شوند.
آن‌ها همچنین ادامه دادند که «مخالفت جمهوری اسلامی با حقوق زن مسلماً ریشه و علت اصلی چنین فجایعی است» و از این رو از مقامات بین المللی ذی‌ربط خواستند که «از کلیه امکانات قانونی خود برای پایان دادن به چنین اعمال جنایت‌کارانه» استفاده کنند.
آمار مسمومیت دانش‌آموزان بیشتر می‌شود
کانال‌های رسمی خبری و کانال‌های تلگرامی که در چند ماه اخیر، اعتراضات ایران را پوشش می‌داده‌اند لحظه به لحظه گزارش‌هایی درباره مسمومیت بیشتر دختران دانش‌آموز منتشر می‌کنند.
براساس گزارش‌های منتشر شده  تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه رضوان در شهرک ارم فردیس با مسمومیت مواجه شدند. این دانش‌آموزان با اتوبوس آمبولانس به بیمارستان کوثر کرج منتقل شدند.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم هم اعلام کرد: «از مجموع اتفاقات امروز مدارس قم ۱۲ دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند. در حال حاضر اقدامات تشخیصی و مراقبتی از سوی پزشکان و متخصصان برای این دانش آموزان در حال انجام است که در صورت پایداری شرایط جسمانی، در ساعات آینده از بیمارستان ترخیص می‌شوند.»
کانال تلگرامی ۱۵۰۰ تصویر همچنین در ویدئویی از مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه‌ دخترانه‌ جاجرودی تهران، مدرسه دخترانه‌ای در اردبیل، مدرسه‌ دخترانه‌ صنعتی اصفهان، مدرسه‌ دخترانه‌ زرازوند تهران، دبستان دخترانه‌ استاد خدابخش تهران، دبیرستان دخترانه‌‌ای در بلوار فردوس غرب تهران خبر داد.
ممنوعیت پرواز داخلی برای مهراب قاسمخانی، فیلم‌نامه نویس

مهراب قاسمخانی، فیلم‌نامه نویس در صفحه اینستاگرامش از ممنوعیتی جدید درباره خودش خبر داد.
او با انتشار چند استوری در اینستاگرامش اعلام کرد برای یک جلسه کاری به مشهد دعوت شده بود اما زمان تهیه بلیت هواپیما متوجه می‌شوند که اوبا «ممنوعیت استفاده از پروازهای داخلی» روبه‌رو شده است. او همچنین گفته است زمانی که قصد پرداخت هزینه‌های بیمارستان پدرش را داشته، متوجه می‌شود حساب بانکی‌اش مسدود شده است. او در یکی از استوری‌هایش این طور نوشته است: «انتقام‌گیری‌تون تموم شد، ممنون میشم آزادش کنید ...»
به نظر می‌رسد این ممنوعیت‌ها به دلیل پرونده شکایت حمید رسایی، نماینده اصول‌گرای سابق مجلس از قاسمخانی باشد. در جریان اعتراضات سراسری ایران، حمید رسایی درباره تجمعات اپوزیسیون خارج از کشور در توییتر خود نوشته بود: « ... تمام خواسته این‌ها از آزادی همین است، هر شب با یکی بخوابند و مثل حیوان بچَرند ...» در واکنش به این توییت، مهراب قاسمخانی در استوری اینستاگرامش پاسخ تندی به حمید رسایی نشان داد.
بعد از این جریان، قاسمخانی اواخر بهمن ماه با انتشار تصویری از یک ابلاغیه قضایی در اینستاگرامش، از شکایت حمید رسایی خبر داد. البته او چند روز گذشته، در پستی اینستاگرامی ضمن انتشار تصویر رای دادگاه اعلام کرد از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شده است.
طرح «سیم‌کارت برای گردشگران خارجی» پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بود
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «نمی‌توانیم به گردشگری خارجی بگوییم از بله و ایتا استفاده کن؛ او می‌خواهد از تهران با پاریس در ارتباط باشد.»
چند روز پیش، وقتی که عیسا زارع‌پور، وزیر ارتباطات گفت که «دنبال طراحی سیم‌کارت برای گردشگران خارجی هستیم» با هجمه زیادی در فضای مجازی روبه‌رو شد. در همین باره، ضرغامی تأکید کرد که این طرح پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بوده است. او گفت: «وزیر ارتباطات به خاطر سیم کارت‌هایی که به گردشگران خارجی داده می‌شود خیلی مورد حمله قرار گرفت. این پیشنهاد ما بود و پیگیر آن هم هستیم از من باید انتقاد بشود.»
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه با رئیس جمهور دیدار می‌کند
طبق گزارش رسانه‌های خارجی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه با رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد.
همچنین محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: در دو ماه گذشته رفت و آمدها با آژانس در سطح کارشناسی و معاونان انجام شد و در دو هفته گذشته هیأت‌هایی از آژانس در تهران حضور یافتند و تبادل نظر شد. در این تبادل نظرها و رای‌زنی‌ها مواردی از جمله «عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژها» یا مسأله «یک ذره»، به خوبی مرور شد و بحث و کارشناسی و نهایی شده است و مشخص شده که انحراف خاصی وجود ندارد.
 اسلامی گفت که از گروسی «دعوت رسمی» شده و در یکی دو روز آینده به تهران می‌آیند.
بیانیه کانون صنفی معلمان؛ حاکم شدن «گفتمان نظامی-مداح»، زمینه را برای دیدگاه‌های واپس‌گرا فراهم کرد
کانون صنفی معلمان در ارتباط با ایجاد مسمومیت‌های عمدی در مدرسه‌های دخترانه بیانیه منتشر کرد. در این بیانیه نوشته شده است که سرانجام پس از گذشت بیش از سه ماه «انکار، تکذیب و آدرس غلط دادن»، وزارت بهداشت مسمومیت دانش آموزان دختر در شهرهای مختلف و دادستان کل، «عمدی و سازمان‌یافته بودن این حمله‌ها» را تأیید کردند.
در این بیانیه سوال‌هایی مانند این‌که «آمران و عاملان چه کسانی هستند» و «آیا قرار است برای افکار عمومی توضیحی داده شود و نتایج پیگیری رسانه‌ای شود یا خیر» مطرح شده است.
کانون صنفی معلمان همچنین در بیانیه‌اش تأکید کرد «با حاکم شدن گفتمان نظامی-مداح بر نظام سیاسی کشور، زمینه برای اقدامات دیدگاه‌های واپس‌گرا در جامعه از پیش از آن نیز بیشتر فراهم شد.»
آن‌ها همچنین تأکید کردند که اگر بناست افکار عمومی باور کند که این اقدامات متحجرانه «منشائی غیر از نیروهای خودی» دارد، لازم است «دستگاه‌های مسوول بدون اتلاف وقتِ بیش از این، چندین اقدام را فوراً به اجرا گذارند.»
 سخن‌گوی قوه قضائیه از تشکیل پرونده قضایی برای بیژن زنگنه خبر داد
مسعود ستایشی، سخن‌گوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با تشریح مضرات سوزاندن گازها در زمان استخراج انرژی در میادین نفتی و گازی، از تشکیل پرونده ترک‌فعل برای «بیژن زنگنه» وزیر نفت سابق در شعبه تخصصی در دادسرای تهران خبر داد.
او در این نشست گفت: «طبق گزارش وزارت نفت در سال ۱۳۹۸ ارزش گازهای سوزانده همراه نفت ۴/۶ میلیارد دلار و گازهای سوخته‌شده در پالایشگاه یک‌میلیارد دلار بوده که موجب آلودگی محیط زیست هم شده است.» به گفته ستایشی، «عدم اقدام موثر و به‌موقع وزیر نفت وقت» که منجر به «اتلاف منابع گازی و آلودگی گسترده شده»، از مصادیق «تضییع اموال دولتی و تهدید بهداشت عمومی» است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. به این ترتیب در شعبه تخصصی دادسرای تهران، پرونده‌ای برای زنگنه تشکیل شده که در مرحله بازپرسی است و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241713
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1055
1176
2231
1231446
7548
15244
1241713

آی‌پی شما: 3.147.66.178
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403