سفر وزیر امور خارجه اوکراین به عراق

کوله‌با در بغداد به دنبال چیست؟

دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین برای نخستین بار پس از تهاجم نظامی روسیه و آغاز جنگ در کشورش به عراق سفر می کند.


مقامات عراقی روز یک‌شنبه با تأیید این خبر اعلام کردند که وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در همین راستا وارد بغداد خواهد شد.
احمد الصحاف، سخن‌گوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که دمیترو کوله‌با قرار است در این سفر با فواد حسین، هم‌تای عراقی خود و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کند.
بر اساس این بیانیه، سفر وزیر امور خارجه اوکراین به بغداد در چارچوب تقویت روابط دوجانبه صورت خواهد گرفت.
بنا به اعلام سخن‌گوی وزارت امور خارجه عراق، دو طرف قرار است در جریان گفت‌وگوها موضوعات مختلف و نیز چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهند.
این سفر در حالی انجام می‌شود که نخست وزیر عراق و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پیش با یک‌دیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در این مکالمه تلفنی ضمن اشاره به جنگی که از ماه فوریه سال گذشته در اوکراین آغاز شده و ثبات این کشور را بر هم زده، بر اهمیت دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز و مبتنی بر گفت‌وگو برای پایان دادن به این بحران تأکید کرده بود.
عراق که روابط اقتصادی مهمی با کی‌یف و مسکو دارد از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون تلاش کرده است تا موضعی بی‌طرفانه در قبال این بحران اتخاذ کند.
از سوی دیگر، بغداد طی ماه‌های اخیر صحنه رفت‌ و آمد‌های متعدد دیپلماتیک بوده است؛ رهبران عراقی ماه فوریه میزبان سرگئی لاوروف، رئیس دیپلماسی روسیه بودند.
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در جریان سفر هم‌تای روس خود بر موضع کشورش مبنی بر برقراری «آتش بس به منظور آغاز مذاکرات بین دو طرف» تأکید کرده بود.
بغداد در ابتدای سال جاری م نیز میزبان وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران و همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد بود.
عراق در سال ۲۰۲۱ م نیز در اقدامی بی‌سابقه دست به میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی، دو رقیب بزرگ منطقه‌ای زده بود.
این دو کشور ماه مارس گذشته در تداوم رای‌زنی‌های پیشین در عراق، این‌بار با میانجی‌گری پکن از تصمیم برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خبر دادند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233519
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
37
1306
2073
1221950
14598
16017
1233519

آی‌پی شما: 18.188.175.182
امروز: سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403