حبیب اسیود اعدام شد

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی از اعدام فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، شهروند ایرانی - سوئدی که در ایران زندانی بود، خبر داد.


حکم اعدام حبیب اسیود به اتهام «فساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره گروه حرکه النضال و طراحی و اجرای عملیات تروریستی در استان خوزستان» در اسفندماه سال گذشته در دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شده بود.
جمهوری اسلامی اسیود را متهم کرده بود که در چندین بمب‌گذاری و همچنین حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز دست داشته است؛ در این حمله ۲۴ نفر از جمله ۱۸ نفر از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.
جمهوری اسلامی «حرکه النضال» را یک گروه تروریستی می‌داند؛ این گروه اما ادعای دخالت در عملیات مسلحانه را رد می‌کند.
اسیود در مهرماه سال ۱۳۹۹ از سوی سرویس امنیتی جمهوری اسلامی در استانبول ترکیه ربوده و به ایران انتقال داده شد.
مأموران وزارت اطلاعات بعداً اعلام کردند که در عملیاتی «پیچیده» او را دستگیر کرده‌اند؛ مدتی بعد گزارش‌هایی منتشر شد که حکایت از آن داشت که مأموران امنیتی اسیود را با هم‌آهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کرده بودند.
همچنین در شامگاه نهم شهریور سال گذشته تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی اعترافات اجباری از حبیب اسیود را پخش کرد. او در این ویدئو به مشارکت در چندین حمله تروریستی، از جمله حمله مسلحانه اهواز اعتراف کرد. در این برنامه تلویزیونی با پخش برش‌هایی از اعترافات اجباری حبیب اسیود، دولت سوئد و عربستان به حمایت از اقدامات مسلحانه علیه جمهوری اسلامی متهم می‌شوند. پیش از این و در آبان‌ماه سال گذشته، بخش‌هایی از اعترافات اجباری حبیب اسیود از شبکه خبر پخش شده بود.
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته شماری از فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی از جمله روح‌الله زم، جمشید شارمهد، و حبیب اسیود را از کشورهای همسایه ربوده و به ایران منتقل کردند و تا کنون دو تن از آن‌ها اعدام شده‌اند و حکم اعدام جمشید شارمهد نیز صادر شده است. 

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233436
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1260
730
1990
1221950
14515
16017
1233436

آی‌پی شما: 18.119.213.235
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403