تلاش‌ها برای ریاست جمهوری ترکیه

دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در فاصله دو هفته مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دو شهر متفاوت به میان طرفداران خود رفتند و از آن‌ها خواستند تمام تلاش خود را برای پیروزی در این رقابت به کار بندند.


در حالی‌که تنها دو هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه زمان باقی بود، طرفداران رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو دو کاندیدای اصلی این رقابت به خیابان‌ها آمدند و از نامزد مورد علاقه خود حمایت کردند.
اردوغان، رهبر کهنه‌کار ترکیه با حضور در میدان مرکزی آنکارا که ظرفیت میزبانی چند سد هزار نفر را دارد در جمع حامیان خود حاضر شد و در حالی که هیچ نشانه‌ای از بیماری که چند روزی او را از صحنه سیاسی دور کرده بود، دیده نمی‌شد از آن‌ها خواست تمام توان خود را برای پیروزی در انتخابات ۱۴ مه به کار بندند.
او خطاب به طرفداران خود گفت: «آیا آماده‌اید که برای یک پیروزی خردکننده بیرون بیاید؟ در ۱۴ مه به خواست خدا کمال قیلچدار اوغلو را از صحنه سیاسی حذف خواهیم کرد.»
رئيس جمهوری ۶۹ ساله ترکیه در آستانه یکی از مهم‌ترین انتخابات‌ تاریخ ترکیه و ائتلاف گسترده مخالفان او باعث شد یکی از رقابتی‌ترین و نزدیک‌ترین انتخابات‌ تاریخ ترکیه برگزار شود.
اردوغان هرچند به مدت حدوداًً دو دهه در رأس قدرت در ترکیه حضور داشته اما در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی و تمایلات اقتدارگرایانه او باعث شده تا مخالفات‌ها از شهردار پیشین شهر استانبول افزایش یابد. اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بیماری که پشت سر گذاشته گفت: «همان‌طور که می‌دانید من اخیراً بیمار بودم و مردم در هر خانه‌ای برایم دعا می‌کردند. سعی می‌کنم لایق این دعاها باشم.»
انتخاباتی برای بازسازی دموکراسی ترکیه
در سوی مقابل قلیچدار اوغلو ۷۴ سال‌های قرار داشت که ائتلاف گسترده او متشکل از جریان‌های سیاسی متفاوت فضای سختی را برای اردوغان ایجاد کرد.
این سیاست‌مدار کهنه‌کار در جمع گروهی از طرفدارانش در شهر ازمیر در امتداد دریای اژه حضور یافت و تأکید کرد که این انتخابات فرصتی برای بازسازی دموکراسی در ترکیه است.
بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت بسیار نزدیک میان اردوغان و قلیچدار اوغلو بود و به دور دوم کشید. با این حال رقبای اردوغان در سراسر کشور روی‌دادهای روزانه برگزار و مردم را تشویق می‌کردند که برای پایان دادن به آنچه «دیکتاتوری اردوغانی» می‌نامند به پای صندوق‌های رای بیایند.
قلیچدار اوغلو در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «ما صلح را برای این کشور به ارمغان خواهیم آورد، من برادری را برای این کشور به ارمغان می‌آورم. ما با کمک یک‌دیگر دموکراسی را در این کشور بازسازی می‌کنیم.»
این انتخابات تا حد زیادی به یک رفراندوم درباره حکومت اردوغان و حزب عدالت و توسعه تبدیل شد. جایی که اسلام‌گرایان میانه‌رو حدود دو دهه است که قدرت را به صورت تقریباً مطلق در ترکیه در دست دارند. اردوغان در این مدت همچنین چندین بار قانون اساسی را اصلاح کرده تا با کاهش قدرت نظامیان و قوه قضائيه، جایگاه قوه مجریه را در نظام سیاسی ترکیه تقویت کند.  
با این حال اوضاع این‌بار چندان برای او و حزبش امیدوارکننده پیش نرفت. اردوغان در سال ۲۰۱۹ در سه شهر بزرگ و پرجمعیت آنکارا، استانبول و ازمیر انتخابات شهرداری‌ها را از دست داد. همچنین خطر از دست دادن کنترل پارلمان نیز برای حزب اردوغان بسیار جدی به نظر می‌رسد. جایی که عدالت و توسعه از طریق اتحاد با یک حزب ملی‌گرای دست‌راستی توانسته به این مهم دست یابد.
حالا باید منتظر ماند و دید تلاش‌های اردوغان برای ماندن در قدرت کافی بود، یا مخالفان به حضور دو دهه‌ای اردوغان در رأس قدرت ترکیه پایان دهند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233434
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1258
730
1988
1221950
14513
16017
1233434

آی‌پی شما: 3.147.65.65
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403