خانه شهر یعنی هویت شهر کرمان

خانه شهر کرمان که نیم قرن قبل با پول مردم احداث شده حالا به حال خود رها شده و عرصه بنا مورد خطر قرار گرفته است.


وقتی در سال ۱۳۴۸ استاد علی اصغرخان اصفهانی که هم دوره استاد پیرنیا بود خانه شهر کرمان را ساخت گمان نمی‌کرد زمانی دقیقاً مسوولانی که باید از این بنای منحصر به فرد حفاظت کنند تیشه به ریشه‌اش خواهند زد.
این خانه که مردم کرمان از آن خاطره‌های زیادی دارند با پول مردم کرمان ساخته شده است در واقع در آن زمان مردم برای این‌که مکانی برای برگزاری مراسم‌ و نمادی برای آبروی شهر داشته باشند نفری ۱۵ ریال کمک کردند تا خانه شهر ساخته شود.
سال‌های گذشته مردم بسیاری از مراسم فرهنگی و مذهبی و اجتماعی را در این خانه برگزار کردند اما از سال ۹۵ کار احداث ساختمان جدید استانداری کرمان درست پشت این ساختمان شروع شد و حالا دیوار به دیوار خانه شهر ساختمان استانداری کرمان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.
در ابتدای ساخت سازه استانداری حرف‌هایی برای تخریب خانه شهر و احداث ورودی استانداری به جای آن سر زبان‌ها افتاد که در نهایت با عکس العمل رسانه‌ها میراث فرهنگی این سازه را ثبت ملی کرد و در نهایت کارهای ثبت ملی خانه در سال ۹۶ به اتمام رسید.
در آن زمان همه نفس راحتی کشیدند و حتا خبرهایی در خصوص بازسازی این بنا شنیده شد اما در حالی که به دلیل عدم قرار گرفتن مرمت بنا در اولویت‌های استانداری کار مرمت خانه شهر مسکوت مانده است که این امر نیز مورد نقد قرار گرفت. اما در اقدامی عجیب نه از طرف بخش خصوصی بلکه این بار در ورودی ساختمان استانداری در مجاور نمای زیبای خانه شهر احداث شد. و امروز تصاویر این اقدام منتشر شد.
احداث این سازه تا زمان تنظیم این گزارش طبق بررسی میدانی صدمه‌ای به ساختمان خانه شهر نزده است اما سوال این است که چرا ورودی استانداری کرمان دقیقاً در چند سانتی‌متری نمای خانه شهر احداث شده است؟
میراث فرهنگی سکوت کرده است
سوال این‌جاست که با وجود ثبت ملی بنا چرا میراث فرهنگی در خصوص جلوگیری از احداث سازه جدید در این محوطه اقدامی نمی‌کند و همچنین در حالی که میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی کرمان از مهم‌ترین اجزا اقتصاد استان است چرا در منظر و عرصه بنای خانه شهر سازه‌ای ناهمگون در حال ساخت است؟
چند روز قبل شهردار کرمان نیز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت این خانه گفت: اعتباری برای مرمت بنا در نظر گرفته نشده و دلیل این امر هم در اولویت بودن طرح‌های دیگر است.
سعید شعر باف اما به خبرنگاران و مردم شهر کرمان اطمینان دارد که با توجه به ثبت ملی، امکان تخریب این بنا وجود ندارد.
همچنین قرار بود در خصوص احداث در ورودی و عدم صدمه به این بنا نیز پیگیری‌هایی از سوی شهردار انجام شود.
حالا بعد از این وعده، شاهد احداث پلکان ساختمان مرکزی استانداری مجاور خانه شهر هستیم!
در این خصوص اما شاهد سکوت مسوولان استان هستیم.
استانداری الگوی برای بخش خصوصی برای حراست از بافت تاریخی باشد
وقتی از خانه شهر حرف می زنیم عدهای می‌گویند: در سال ۴۸ شهردار وقت کرمان برای این‌که بتواند این خانه را بسازد از همه مردم شهر مبلغی اندک دریافت کرد که روی قبض آب مردم لحاظ شد به همین دلیل باید گفت این سازه توسط مردم ساخته شده است.
سال‌ها خانه شهر، جزو معدود ساختمان‌های آبرومند شهر بود و مراسم‌ زیادی در آن برگزار شد.
انتظار ما از استاندار کرمان به عنوان متولی استان این است که ابنیه تاریخی را حراست و مرمت کند تا چرخه گردشگری کرمان فعال باشد نه این‌که هر روز نگران تخریب یا احداث سازه‌ای نامناسب در کنار بافت تاریخی باشیم.
خانه فرهنگ یعنی هویت شهر کرمان
شهروندان کرمانی به مسوولان می‌گویند: خانه شهر جزوی از فرهنگ مردم کرمان است چرا باید یک ساختمان دقیقاً پشت خانه شهر ساخته شود، خانه شهر را باید به مکانی فرهنگی و هنری تبدیل کرد که بتواند خلاقیت و ذهن جوانان شهر را بارور کند نه این‌که به خاطر یک ساختمان جدید فرهنگ شهر را تخریب کرد.
عملاً این‌که میلیاردها تومان برای احداث یک سازه ناهمگون با معماری سنتی شهر، خرج می‌شود و در کنارش برای هویت شهر اعتبار اختصاص پیدا نمی‌کند جای سوال دارد.
مرمت خانه شهر به دلیل عدم وجود بودجه متوقف شده و اگر اینگونه پیش برود این بنا به مرور زمان از بین می‌رود و دیگر نیازی به تخریبش نیست!
باید دید مسوولان وزارت میراث فرهنگی در قبال احداث ورودی ساختمان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی چه عکس العملی نشان می‌دهند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244795
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
131
325
1010
1239482
10630
15244
1244795

آی‌پی شما: 3.22.169.223
امروز: پنج شنبه، 27 ارديبهشت 1403