محمود دعایی مدیر قدیمی روزنامه اطلاعات درگذشت

محمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات ایران روز یک‌شنبه ۱۵ خرداد در سن ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.


وی متولد شهر یزد بود و در سال ۱۳۵۹ با حکم امام خمینی، به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات برگزیده شد و تا زمان فوت همچنان در این جایگاه حضور داشت. وی از سال ۱۳۶۶ به عضویت مجمع روحانیون مبارز درآمد و در شش دوره ابتدایی مجلس نماینده مجلس شورای اسلامی بود.
حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی یار دیرین امام (ره)، نماینده ولی فقیه، سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات و نماینده ۶ دوره مجلس شورای اسلامی ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ درگذشت.
وی نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۳ بود.
دعایی از همراهان امام خمینی در دوران تبعید در شهر نجف و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود.
وی از سال ۱۳۵۹ تا کنون سرپرستی موسسه مطبوعاتی اطلاعات را بر عهده داشت.
دعایی در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ و پیش از شروع جنگ ایران و عراق مدتی به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد فعالیت کرد.
محمود دعایی، از نزدیکان و همراهان بنیانگذار جمهوری اسلامی بود و در ایران بیشتر به شخصیت‌های جریان سیاسی میانه‌رو و اصلاح‌طلب نزدیک بود. مراسم وداع با حجت‌الاسلام دعایی، دوشنبه ۱۶ خرداد بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شماره ۱ جماران برگزار می‌شود.
مراسم تشییع پیکر او از حسینیه جماران به سمت مرقد آیت‌الله خمینی برگزار می‌شود.
او در سال‌های اخیر بر پیکر بسیاری از چهره‌های فرهنگی از جمله محمدرضا شجریان نماز میت را به جای آورد.
سید محمود دعایی فرزند سید محمد در سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی در یزد متولد شد و در ۴ سالگی به اتفاق مادرش در کرمان اقامت گزید. وی که شیعه ۱۲ امامی بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزه‌ی علمیه کرمان به نام مدرسه‌ی معصومیه شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد. بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزه‌ی علمیه‌ی قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ روی‌دادهای سیاسی تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد.
دعایی قبل از انقلاب در خارج و داخل ایران از فعالین سیاسی بود و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای آسیای غربی چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان، و افغانستان سفر کرد. او در جریان فعالیت‌های سیاسی خارج از کشور مدت ۷ سال سخن‌گوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و نمایندگی روح‌الله خمینی را به عنوان رابط بین مسوولان عالی‌رتبه عراقی با او به عهده داشت و همچنین رابط بین سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی و دانشجویی و برخی شخصیت‌های خارج از کشور با وی بود. همچنین وی در زمان اقامت در عراق تهیه ‌کننده و مجری برنامه‌ی رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مخالفت با رژیم پهلوی پخش می‌شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240562
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1080
974
1080
1231446
6397
15244
1240562

آی‌پی شما: 18.117.227.194
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403